Een goed gesprek met – gedachten / aandacht

Laatst las ik een column van een filosoof. Die gaf aan dat mensen heel rommelig aan hun mening / overtuiging komen. Daar voeg ik iets aan toe: ze (veel mensen) gaan er vervolgens helemaal voor staan, ze gaan het voor iedereen verkondigen.

Hoe denkt een mens na voordat hij / zij tot een overtuiging komt?

Wat er in je gedachtenwereld gebeurt, is interne communicatie. Als je het er met of via anderen over hebt, is het externe communicatie. Maar hoe zit het bij jou?

Toe kom jij aan je overtuiging?

Heb je eenvormige aandacht voor wat je vindt? Wie of wat beïnvloedt je? Ik denk dat mindfulness ons daarmee kan helpen. Gewoon, aandacht geven aan één ding tegelijk. Het behouden. Weten dat je aandacht kan ‘meanderen’ van het één naar het ander.

Weet je wat?

Een  rommel  in ons hoofd kan en is er vaak. Bij mij ook. Maar mindfulness biedt me de gelegenheid om bij die rommel stil te staan en er keuzes in te maken. Voor meningen en overtuigingen waar ik helemaal achter sta. Ik hoef ze niet te verkondigen om erin te geloven.

Jij wel?

——————————————————————————————————————————————————————————–

IK KAN JE HELPEN ALS JIJ VAN mindfulness WILT LEREN
WAT GEEFT MINDFULNESS MIJ EN JOU?
MINDFULNESS HELPT ME HELDER TE BLIJVEN. ZIEK OF NIET. HET BELANGRIJKSTE WAT MINDFULNESS ME BRENGT, IS DE BENADERING VAN HET LEVEN. MET MINDFULNESS IN MIJN ACHTERHOOFD ZIJN GEDACHTEN GEEN FEITEN MEER, ZODAT IK NIET VASTLOOP IN ANDERMANS OPMERKINGEN EN OORDELEN.

Bel of mail me en we maken een afspraak.

 

Een goed gesprek met elkaar en met MS

De afgelopen dagen waren mensen blij dat populisme een halt is toegeroepen. Ik ook. En tegelijkertijd heeft het me aan het denken gezet.

Welke rol speelt communicatie daarin?

En, dichter bij mezelf: welke rol speelt communicatie bij reacties van mensen op mijn toestand? Mensen zijn heel lief naar mij toe. Ze bieden vaak hulp aan als ik het nodig zou hebben. Ik heb het zelden nodig. Ik niet of B niet. Denk ik.

Wat communicatie in zo’n geval daarmee kan doen? In mijn geval dan. Ik ben te verlegen om te doen zoals het volgens mij moet. Ik doe het vaak wel, hoor. Ik doe er mijn best voor.  Niet wegkijken, maar aankijken. En uitleggen dat ik weliswaar relatief veel hulp zou kunnen gebruiken, maar dat ik er soms niet zo voor voel. Omdat ik me zelf zo lang mogelijk overeind wil houden. Omdat ik niet teveel ‘bemoeizucht’ wil. En dan weet ik vooraf al dat mensen dat op het moment zelf glashard ontkennen. Ze willen me niet in de weg zitten. Ze willen me vooral met alle hulp die ze kunnen bieden, bijstaan. En daar lees je al hoe het voor me werkt:

Luister nou eens

Daar ben ik, daar zijn we slecht in. De reden waarom populisme bij de verkiezingen zo’n grote rol heeft gespeeld, kan zijn dat we niet naar elkaar luisteren. We weten alles al, rechts, links, groen, grijs, Nederlands, Turks, …. Om te kunnen samenleven zou het wel handig zijn om met aandacht naar elkaar te luistereen in een goed gesprek.

Voor mij persoonlijk, maar ook maatschappelijk zou het goed zijn om een goed gesprek met mensen te voeren, niet wegkijken en luisteren met aandacht voor elkaar. Of weet jij het al?

Mijn #tip van deze dag was een succes!!!

Grapje

Wat ik altijd belangrijk vind – tip van deze dag: ga stemmen als je 18+ bent. Als je niet gaat stemmen, gaat je biljet naar een partij waar jij misschien niet voor bent – werd nu echt opgevolgd (lijkt het). Maar mensen voelden de noodzaak. Wat mij betreft pakte de uitslag ook goed uit. Ik heb gestemd op een dame van GroenLinks. Nu zien of het ook wat oplevert. En of het kabinet 4 jaar aanblijft.

Ik kan niet veel meer, maar verantwoordelijkheid, bijdragen en aandacht maken het leven voor iedereen (ook voor mij) de moeite waard.

Herken je dit?

Laatst maakte ik een tip van deze dag:  luister naar een ander, vooral om te begrijpen en kijk hem of haar in de ogen. Daar kreeg ik een positieve reactie op. Van iemand die aangaf een ander nooit in de ogen te hebben gekeken. Nu doet ze dat wel en het geeft haar positieve ervaringen.

Wil jij dat ook (meer) doen? Waar een goed gesprek toe leidt.

 

Begin de dag met energie

Om de dag te beginnen is niet altijd even makkelijk (en zeker niet op maandag: ‘just another manic monday’). Gelukkig schijnt de zon vandaag uitbundig. En verder helpt het me om te beginnen met een korte meditatie.

Meditatie

Even bezig zijn met simpele dingen: mijn adem, mijn houding, ‘dromen’ over een mooie meditatieplek. Mijn zangeres zei me dat ze daar niet aan deed. Dan raakt ze telkens weer met haar hoofd op hol. Mindfulness geeft aan dat dat niet erg is. Het menselijke brein denkt altijd en veel. Als je mediteert en je verzandt in  gedachten, maak je daar dan niet druk om. Als je merkt, dat je in gedachten ‘verschiet’, feliciteer jezelf dan omdat je het hebt opgemerkt en keer weer terug naar je meditatie-onderwerp.

Even mediteren aan het begin van de dag geeft me energie. Buiten het feit dat ik ziek ben, denk ik dat iedereen er baat bij heeft. Ik heb alleen behoeft aan geleide meditatie. Er zijn er veel op internet en ik heb er zelf een paar gemaakt. Probeer maar of je er iets aan hebt!

Mindfulness, 1 op 1 of audio

Wat geeft mindfulness mij en jou?

Mindfulness helpt me helder te blijven. Ziek of niet. Het belangrijkste wat mindfulness me brengt, is de benadering van het leven. Met mindfulness in mijn achterhoofd zijn gedachten geen feiten meer, zodat ik niet vastloop in andermans opmerkingen en oordelen.

IK KAN JE HELPEN ALS JIJ ER OOK VAN WILT LEREN

Wat is het doel van geneeskundigen?

Ik accepteer mijn ziekte, dat zei ik al. Maar tot op zekere hoogte.

Onderzoekers doen hun best om MS te genezen

En ik wil óók genezen! Toch. Zozeer heb ik mijn ziekte niet geaccepteerd. Wat ik wel doe, is zaken om me in de gegeven omstandigheden zo goed mogelijk te voelen. Zoals mindfulness (en daarbij horende meditaties), sporten, yoga en voeding.

 

Maar wat levert het op?

In de drie laatste MRI-scans die ik had, was geen verandering te zien. Daar kreeg ik complimenten over van de medische staf. En ik kreeg pas de diagnose MS 13 jaar na de eerste schub. Ik wist van niks en heb me toen ook door niks laten leiden. Ik liep hard. Na een tijdje noemde ik het maar gewoon hollen, omdat het mie meer goed ging. ‘Ik ben te zwak’, dacht ik.  Overigens, ik was en ben wel vege/vistariër. Al lang, gevoelsmatig. Maar ik heb weleens aan mijn neuroloog gevraagd of het MS-centrum (het zegt wetenschappelijk te zijn) aandacht geeft aan voeding. Hij ontkende dat.

Zoektocht naar medicijnen

Er worden wel medicijnen onderzocht. Leveren die ook medici geld op? Welk doel stellen ze zichzelf? Mensen genezen of nóg meer geld verdienen met geneesmiddelen? Ik weet het niet. Ik ben te laat aan de slag gegaan bij het MS-centrum, vanwege de late diagnose (mijn neuroloog is niet de heer Huppertz die bij het MS-centrum de scepter zwaait en ik heb inmiddels secundair-progressieve MS). Maar mijn leefstijl helpt me om voorlopig overeind te blijven. Dan is dat maar geaccepteerd.

________________________________________________________________________________________________________________________________________
Wat geeft mindfulness mij en jou?
Mindfulness helpt me helder te blijven. Ziek of niet. Ik mediteer regelmatig (soms te weinig wat mij betreft). Maar het belangrijkste wat mindfulness me brengt, is de benadering van het leven. Met mindfulness in mijn achterhoofd zijn gedachten geen feiten meer, zodat ik niet vastloop in andermans opmerkingen en oordelen.
Dat is wat ik heb geleerd. Ik zie ook in dat mindfulness voor iedereen zinvol is, zelfs als je ‘normaal’ bent.

Ik kan je helpen als jij er ook van wilt leren

Een boek dat ik je aanbeveel

 

 

 

Ja, ik lees redelijk veel. En nu heb ik, toen ik erover las (iemand vermeldde het, maar ik weet niet meer wie, sorry), een boek besteld waar veel mensen zich in zullen herkennen. Het stelt adem, aandacht, meditatie centraal, maar ook andere zaken. Het boek heet:

Teach us to sit still

Tim Parks schreef het. Ik lees de originele Engelse versie, maar er is ook een Nederlandse vertaling verkrijgbaar. Zoek maar op op bol.com.

Het is in om het druk te hebben

Dus heeft iedereen het druk. Ik niet, maar ik ben wél ongeduldig. Park had / heeft een prostaatprobleem. Na lang ploeteren heeft hij er een oplossing voor gevonden. De titel van het boek zegt het al: ‘teach us to sit still’. Drukte kan je, hoe belangrijk ook, ook ziek maken of laten voelen. Park heeft er een oplossing voor gevonden.

Als jij ook last heb van ziekte of vervelende gevoelens, als jij net als ik ook graag leest, dan beveel ik je dit boek ten zeerste aan. Beter word je  misschien niet, maar je kunt je wél beter voelen.

Doen wat ik kan en leuk vind

Vrijdag was ik erg sikkeneurig. Niets ging en ik wilde niets. En ik was alleen. Want B en de oudste twee hadden zich in het feestgedruis gestort en de jongste was gaan logeren. Ik was dus ‘zielig’. Maar: Het heeft me wel de gelegenheid gegeven om over dingen grondig na te denken.

Wat dan?

Dingen gaan niet meer zo makkelijk. En alles kost energie. Daar kan ik me vrolijk over beklagen (sorry, dat doe ik nu al), maar ik nam de gelegenheid om na te denken wat ik in de beperkte mogelijkheden die mijn leven me nu biedt, wíl doen. Zodat ik me niet hoef aan te sluiten bij de grote garde die de ene klacht na de andere preekt. En misschien word ik geen 100, maar misschien blijf ik wél gelukkig en word ik de helft.

Te beginnen met carnaval

Iets later heen vroeger terug dan de rest en met de autovervoer, maar tóch. Dat zal mijn tip van deze dag zijn, voor jou ook: doe waarvan je geniet en ben blij met het leven.

 

Geniet vast van deze prachtige voorbereidingsfoto.

Mindfulness helpt me

Dat ik dingen los kan laten die blijkbaar ‘zo zouden moeten’, komt wat mijn betreft voor een belangrijk deel door wat ik van mindfulness heb geleerd. Ja, ik baal ervan ziek te zijn (ik accepteer het ook) en ja, ik geniet van het leven.

Doe jij dat ook!

Mindfulness, ik kan je trainen!

1 op 1 of online

 

Wat geeft mindfulness mij en jou?

Mindfulness helpt je helder te blijven. Het is wetenschappelijk bewezen dat het ons helpt om de aandacht te te focussen op ‘hier en nu’. Als iedereen zich vooral hierop zou focussen en niet op ervaringen van vroeger of zorgen voor straks (herken je dat?), dan zou de wereld heel anders functioneren. Kijken of dat nog eens gebeurt.

Over de seizoenen

Ik vertelde je laatst over mijn seizoensdepressie. Als je dit herkent, lees dit boe:

Leven en werken met de seizoenen – Jaap Voigt

Dit is de strekking:

‘Wij mensen zijn geneigd de seizoenen en de wisseling ervan te zien als iets, dat buiten ons om plaats vindt. Wij maken echter deel uit van de cyclische beweging ervan. Sterker nog: wij zijn de seizoenen. Wij zijn de belichaming van dat ritme.’
Dit boek is de neerslag van een studie van Jaap Voigt over de invloed van de seizoenen op de mens.

Seizoensdepressie is menselijk

Dat boek relativeert ook hoe ik me voel. Door het jaar heen, de stand van de zon en de maan zijn van grote invloed op persoon en maatschappij.

Esthetiek Nele zegt daarover:

De PHYTO 5 energetische kalender

vijf energetische seizoenen

De Phyto 5 energetische kalender is gebaseerd op de Chinese jaarkalender. Daarop staan de verschillende energetische seizoenen aangeduid op basis van de vijf elementen. Net zoals in onze westerse kalender zijn er vier hoofdseizoenen, die elk ongeveer 72 dagen duren.

  1. Hout: de yang-energie breidt uit en de yin-energie krimpt. Dit is de lente.
  2. Vuur: de yang-energie piekt en de yin-energie is op haar laagst. Dit is de zomer.
  3. Metaal: de yang-energie krimpt en de yin-energie breidt uit. Dit is de herfst.
  4. Water: de yin-energie piekt en de yang-energie is op haar laagst. Dit is de winter.
  5. Tussen deze vier hoofdseizoenen is er telkens een energetisch aarde-tussenseizoen. Dit is een overgangsperiode die viermaal per jaar voorkomt. Deze vormt het vijfde energetische seizoen en duurt telkens ongeveer 18 dagen.

Het is nu dus het waterseizoen. Wat dat zegt over mensen zoals ik, weet ik niet.

Die elememtemleer kom je vaak tegen, onder meer in tai chi. Ellen Retera schrijft erover in haar boek: ‘Met Voeding in je Element‘. Ik vraag haar eens of de verschillende typen die zij weergeeft, samenhangen met seizoenen.

En daarbij: ik ben hooggevoelig ook nog. Een kennis heeft me eens geleerd om me als hetaere ineen glazen koepel te plaatsen, met overal glas om me heen zodat niets en niemand bij me kan komen dan licht en lucht alleen.’

En, wat me helpt om de seizoenen door te komen en misschien jou ook:

________________________________________________________________________________________________

Mindfulness!

Als jij wilt, kan ik je daarmee helpen: 1 op 1 of online

 

Wat geeft mindfulness mij en jou?

Mindfulness helpt me helder te blijven. Ziek of niet. Ik mediteer regelmatig (soms te weinig wat mij betreft). Maar het belangrijkste wat mindfulness me brengt, is de benadering van het leven. Opmerkingen als ” ’t is wat” of  “we moeten het er maar mee doen” waren nooit zo mijn ding, maar met mindfulness in mijn achterhoofd worden ze helemáál relatief. Ik lach er stiekem in stilte om. Vroeger zou het  me opgewonden hebben. Voor een deel ook omdat ik niet zo goed snapte hoe ik hiermee om kon gaan. Mindfulness heeft me geleerd om meteen te denken: ‘er is wat er is’ en ‘gedachten zijn geen feiten’, zodat ik niet vastloop in andermans opmerkingen en oordelen.

Dat is wat ik heb geleerd. Ik zie ook in dat mindfulness voor iedereen zinvol is, zelfs als je ‘normaal’ bent.

 

 

Geaccepteerd! Maar…

Twee blogs geleden vertelde ik je trots dat ik het geaccepteerd heb, dat ik MS heb. Dat is ook zo, wees gerust. Maar ik heb nu last van één van de zwaarste symptomen van ms: depressie, seizoensdepressie.

Vorige week scheen vooral de zon. Dat is mijn weer. Van heel vroeger al, toen was regen voor mij een hel (dat heeft iedereen, dat weet ik, maar ik had het meer dan anderen). Nu regent het en is het vochtig en ben ik down. Ik voel het overigens ook in mijn lichaam. Alles kost meer moeite. Dus ik ben maar weer gestopt met geleidelijke afbouwen van antidepressiva (ik slik 10 mg per dag) en ik zit aan de lichttherapie.

 

Hoe dichter bij de evenaar, des te minder MS-patyienten leven er. Vitamine D is een belangrijk ingrediënt voor minder achteruitgang. Tegelijk  kan de gemiddelde MS-patiënt niet goed tegen warmte. Blijkbaar komt dat door het effect daarvan op ontstekingen. Ik ga ook het liefst met de kerstdagen maar bijvoorbeeld Zuid-Spanje. Dan is het wel zonnig maar nog niet extreem warm. Maar het moet wel droog zijn.

Seizoensdepressie – wat is dat?

Seizoensdepressie is anders dan een sombere bui. Ik heb veel sombere gevoelens en geniet niet meer zo van de dingen die ik normaal wel leuk vind. Ik  heb een bijna onstilbare zucht naar koolhydraten: chips, koekjes, chocolade… (dat las ik ergens en dat klopt! Dank je wel voor de informatie). Het hoort erbij, helaas. Dat moet ik maar accepteren. Ik wil er wel eerder bij zijn, zodat dat sombere gevoel misschien niet meer hoeft. Dat is beter voor mij en voor mijn achterban.

En weet je wat ook helt? Mindfulness!

Mij helpt het wel, gedeeltelijk. Als jij wilt, kan ik je daarmee helpen: 1 op 1 of online

 

Respect – wat is dat en wat zegt me dat?

Respect, voor mij

Iemand die ik  ken, zegt me dat ze respect voor me heeft. Dank je wel J, maar wat betekent dat? Ik zocht het op. Wikipedia zegt dit:

‘In het burgerlijk taalgebruik wordt respect vaak verbonden aan iemands positie op de maatschappelijke ladder of de mate waarin iemand een maatschappelijke waardering heeft weten op te roepen.

Men kan respect opbrengen voor iemands opvattingen of rechten, of voor materiële zaken zoals andermans eigendom.

  • Zo kan men de opvattingen van een ander respecteren, ook als men die opvattingen niet deelt. Men laat dan de ander in zijn waarde.
  • Wanneer men respect voelt voor de uitzonderlijke kwaliteiten van een persoon, bijvoorbeeld voor de virtuositeit van een violist, dan gaat de waardering zelfs over in ontzag.’

En met deze informatie in mijn achterhoofd wil ik er betekenis voor mezelf aan geven. Ik ben er wel een beetje trots op. Alleen, de reden waarom ik dat compliment kreeg, omdat ik, denk ik, met mijn ziekte tóch nog initiatief toon (mindfulness, yogaruimte, e.d.), maakt me niet alleen maar blij. Ondanks het feit dat ik in een eerder blog heb aangegeven mijn ziekte te accepteren, kies ik er niet voor en zit het me regelmatig in de weg.

Ruimte in de aanbieding

Ik kan, wie wil, wel wat moois aanbieden: Ik beschik over een ruimte die je, tegen een aantrekkelijke prijs, kunt huren voor zaken als coaching en beweging in kleine groepen (maximaal 6 personen). Geïnteresseerd? Bel (06-41018380) of mail me en je kunt een keer komen kijken.

 

En zo ga ik door, zodat ik in ieder geval respect voor mezelf kan houden.