Hoe voel je je? Wat voel je dan?

Als beloofd aan iemand komt hier het vervolg van mijn verhaal van gisteren.

Waarom erg?

Ik loop minder goed en ik ben sneller moe, heb minder energie. Mijn fijne motoriek is minder en ik ben licht incontinent. Mijn concentratie laat te wensen over. Maar goed, dat hoort er blijkbaar allemaal bij. En ik doe er veel aan om het tot een minimum te beperken:

 

Ik:

  • doe aan yoga
  • mediteer regelmatig
  • houd me aan de Terry Wahls-methode
  • ben als mindfulness-lerares erg bezig met de principes die daarbij horen
  • beweeg veel
  • neem veel medicijnen en andere voedingsmiddelen, waaronder omega 3-tabletten, JuicePlus, vitamine D en cranberry en d-mannose
  • eet geen vlees en weinig vis

Waarom ik dat doe?

[Lees meer…]

‘Hoe voel je je?’

‘Slecht’

Ik was altijd  gewend dat ik zei: ‘Naar omstandigheden, oké.’ Maar nu durf ik ook te zeggen dat ik me slecht voel. Daar hoort ook bij mindfulness. Je hoeft niet altijd te antwoorden dat het goed met je gaat. (Mensen antwoorden meestal op de vraag: ‘hoe gaat het met je?’ met ‘Goed.’) Op je antwoord ‘goed’ krijg je alleen een bevestigend antwoord of een beleefde knik. Op een negatief antwoord willen mensen weten wat er met je is. Op zich wel zo aardig. Maar een positief antwoord is vaak ook een gewoonte. En dat ‘weten’ mensen die het je vragen ook. Waarom ik durf te zeggen dat het slecht met me gaat, is omdat ik eerlijk geleerd heb te zijn. Tegenover anderen, maar ook tegenover mezelf. Dat laat mindfulness met weten. De initiator van mindfulness begon met behandeling van mensen met chronische pijn. Soms kun niets aan ze zien, maar ze willen laten weten dat ze ‘iets’ hebben. Beter dan wat ik vaker zie / zag: doordat mensen lijden onder pijn, worden ze ondraaglijk voor anderen. In de relatie, in de opvoeding. Wie heeft daar iets mee / aan? Mensen die voor pijnlijders zorgen of die het verdragen, verdienen beter.

Hoe nu?

Maar dat ik me ‘erg ziek en niet goed’ voel en dat laat weten aan anderen, maakt het niet verkeerd. Alleen kan ik nu volgens mindfulness zeggen hoe ik me voel, zonder dat anderen dat voor me bedenken.

Dus: Ik voel me niet goed en hopelijk gaat het weer beter, mentaal dan.

Een goed gesprek met – yoga en mindfulness

Mijn voordeel

Wie zei ook weer: ‘elk nadeel heb ze voordeel’? Ik heb wel een voorbeeld hiervan. Door mijnziekte (MS) kan ik niet meer zo goed werken. Daarom heb ik geen last van drukte. Tenminste, niet echt. Want doordat ik ziek ben, kan ik niet zoveel op een dag aan.

MBCT

 

 

 

 

 

 

 

 

Waar ik wél blij mee ben, is een les yoga extra per week. Op een bijzondere plek (Vaeshartelt Maastricht), met een bijzondere yoga-juf. J is bij mij komen kijken of ik genoeg ruimte zou hebben voor yoga. Toch niet.

Een goed alternatief is deze plek. J en ik hebben koffie gedronken. We bespraken elkaars levensloop. Ik vertelde haar wat mindfulness voor mij en mijn ziekte heeft betekend. Voor de diagnose heeft mijn depressie (ook een symptoom) tot mindfulness geleid. Alweer: ‘ieder voordeel heb ze…’

Mindfulness heeft me geholpen om hier en nu te denken, van dingen te genieten én dingen te verafschuwen. Bij acceptatie van mijn ziekte heeft het geholpen.  Het heeft me ook geleerd om me met mezelf bezig te houden en met mijn naasten. Niet met anderen. Het geeft me nog wel een probleempje om niet mee te gaan met ‘achterklap’ en negatief geklets over anderen. Ik wil in zo’n geval laten merken dat ik iemand heb gehoord en verder stil zijn. Dat is soms wat ingewikkeld.Vooral omdat ik verbaal nogal snel kan zijn.

Ik zou jou en anderen (ziek of niet) willen laten mee genieten van wat MBCT een mens kan brengen. Doe je mee? Of digitaal? Ik geef les met liefde en overtuiging.

Bel of mail me en we maken een afspraak.

Een goed gesprek met – zenden én ontvangen

Vandaag was ik met mijn dochter in een wachtkamer van het AZM. Er kwam een hard pratende vrouw met een kinderwagen bij zich. Ze had begeleiders bij zich. Aanvankelijk dacht ik dat ze verstandelijk gehandicapt was, maar toen kreeg ik het door: ze was doof.

Iedereen keek, maar

Ze praatten niet terug. Ik ook niet. Ze praatte zelf wel hard, maar ze was onverstaanbaar. Ze kon, denk ik, zelf ook niet horen hoeveel lawaai ze maakte. Doordat ze onverstaanbaar praatte, voerde niemand een gesprek met haar. Behalve haar begeleiders, in gebarentaal. Eigenlijk laat dat mij zien hoe het tussen ‘normale’ mensen ook gaat.

Mensen praten makke;ijk, maar luisteren weinig

Ik ken mensen die continu aan het woord zijn. Die soms ook informatie aan me geven waarvan ik me afvraag hoe zij daaraan komen. Van wie ze dat gehoord / ontvangen hebben. En ik ken mensen die héél goed kunnen ontvangen. Dat vind ik bijzonder. Ken je dat? We (ja, ik ook en anderen ook) luisteren heel slecht. En het is zo fijn als iemand naar je luistert. Daar zend je toch voor?

Mijn gelijk – mindfulness

Zoals ik al zei, doe ik wel mee met gelijk hebben. Maar voor mij werkt het anders, voor dit deel dan toch: ik waardeer persoonlijk de betekenis van zaken als mindfulness. Als je daar meer over wilt weten, lees dan dit. Voor mij, als MS-patiënt (ik werd trainer voordat ik die diagnose had maar wel depressief en nu niet meer was en ben) heeft het veel goeds gedaan. En ik laat mensen die daar niets mee willen in hun waarde (wat is dat, waarde, in dit geval?). Ik kan je wel vertellen wat de waarde is die het mij gaf en nog steeds geeft. En eerlijk: ik denk dat meer mensen daar wel bij varen (daar heb ik dan wel weer graag gelijk in).

Als mindfulness-trainer kan ik jou ook helpen

[Lees meer…]

Heb jij gelijk?

Of niet?

Of soms? Wanneer wel en wanneer niet? Weet je dat? Hou je daar rekening mee? Wie heeft er gelijk in jouw omgeving? Of iets verder weg? Via social media, bij voorbeeld. Hou je daar rekening mee?

Het valt mij op dat veel mensen overtuigd zijn van hun mening en daar graag mee te koop lopen. Maak je niet druk. Ik vind ook weleens dat ik gelijk heb. Ongetwijfeld. Maar ik loop er liever niet te koop mee.

In Trouw las ik dat Antoine Bodar liever uit Nederland wegbleef omdat iedereen hier zo overtuigd is van zichzelf. Misschien heeft hij gelijk. Maar ik heb het idee dat sommige Italianen (Bodar is grotendeels inRome) daar ook wat van kunnen.

Zou dat humaan zijn?

Vinden en ervan overtuigd zijn dat je, of ik, gelijk heb(t). Met de komst van (social) media wordt het mij soms wel wat veel. Ik vermoed dat het daardoor komt. Dat we nog een beetje moeten wennen aan het idee dat informatie heel snel bij iedereen komt. Dat iedereen weet dat het gelijk er onmiskenbaar is. Ik heb vroeger communicatiewetenschap gestudeerd. Toen zag de wereld er nog anders uit…

Een goed gesprek – in stilte

In kranten en tijdschriften las ik de laatste dagen veel met belangstelling over ‘stilte’.

 

Stilte

Hoe voelt dat voor jou?

Voor mij kan ‘stilte’ best gepaard gaan met lawaai. Ik beschouw ‘stilte’ vooral als tegenpool van stress. Ik zie ‘stilte’ als rust. Ik ben dol op popfestivals en concerten. Dan is er lawaai, overal. Ik zit er in stilte bij. Stilte is wat mij betreft rust in mezelf. ik mediteer elke dag, in stilte. Ik geniet van de rust in mijn hoofd.

Ik zie geen ‘stilte’ in ‘druk-druk-druk’ waar iemand dicht bij me het regelmatig over heeft. Ook niet als hij of zij vervolgens stilte (geen geluid?) in acht neemt als hem pf haar om hulp wordt gevraagd. Ik geloof niet dat mensen die dat vaak zeggen, het ‘drukker’ hebben dan mensen die dat niet doen.

Ik zie stilte vooral als rust, in iemands hoofd. Geen maal, zorgen, normen en waarden. Gewoon, stilte.

 

Een goed gesprek met- betekenis

Mijn blog van gisteren liet zien dat mijn ziekte (MS) vaak sporen achter laat. Maar dat betekent ook dat ik af en toe aandacht heb en geef aan andere zaken, ‘Teach me to sit still’, bijvoorbeeld. Daar heb ik ook al iets over geblogd.

En nu iets over iets wat me in het boek aansprak

Er staat iets in over de betekenis van onszelf. Tim Parks neemt deel aan een Vipassana-retraite (het boek is non-fictie) en die vertelt hem dat je als persoon niets betekent. Ieder die je kent en ziet, maakt zelf een beeld van jou. Daar kun jij niets aan doen. Het doet me denken aan Mrs. Bouquet / Bucket uit ‘Keeping up appearances’. Ken je dat? Daar lachen we allemaal over. En tegelijk zegt het iets over hoe je jezelf kunt zien. En we communiceren niet met elkaar over de betekenis die we aan elkaar geven. Wel via elkaar.

Dus:

Maak zelf een mooie betekenis van je zelf en geniet!

 

——————————————————————————————————————————————————————————–

IK KAN JE HELPEN ALS JIJ VAN mindfulness WILT LEREN
WAT GEEFT MINDFULNESS MIJ EN JOU?
MINDFULNESS HELPT ME HELDER TE BLIJVEN. ZIEK OF NIET. HET BELANGRIJKSTE WAT MINDFULNESS ME BRENGT, IS DE BENADERING VAN HET LEVEN. MET MINDFULNESS IN MIJN ACHTERHOOFD ZIJN GEDACHTEN GEEN FEITEN MEER, ZODAT IK NIET VASTLOOP IN ANDERMANS OPMERKINGEN EN OORDELEN.

Bel of mail me en we maken een afspraak.

Een goed gesprek met – hoe het met me gaat

En nu zal ik maar echt laten weten hoe het gaat. Ik had per slot van rekening beloofd om in dagboekvorm te publiceren.

Dus…

Dan doe ik dat ook. Ik ben gewend om in mijn dagboek positieve én negatieve dingen te schrijven en publiceren. Meestal publiceer ik positief. Dat is de waarheid. Wat ik wel gepubliceerd heb, was redelijk positief. Let op: niet gelogen! Ik word als persoon vaak positief beoordeeld. Maar mijn ziekte (secundair-prgrressieve MS) valt niet echt mee. IIk ben al te oud (46) om nog blind te kunnen typen en ik zie niet goed. En, alles kost energie.

Ik had besloten om regelmatig te bloggen, maar in mijn laatste teksten zaten veel type-fouten. Toen heb ik me, teleurgesteld in mezelf, een beetje teruggetrokken.

Wat me helpt?

Voorjaarsweer (ik kan hier buiten zitten zonder jas), beweging (medische fitness en yoga. Binnenkort krijg ik een elektrische driewielfiets) en mindfulness. Daar kan ik jou ook mee helpen.

En lezen. Dat ga ik nu weer doen.

 

——————————————————————————————————————————————————————————–

IK KAN JE HELPEN ALS JIJ VAN mindfulness WILT LEREN
WAT GEEFT MINDFULNESS MIJ EN JOU?
MINDFULNESS HELPT ME HELDER TE BLIJVEN. ZIEK OF NIET. HET BELANGRIJKSTE WAT MINDFULNESS ME BRENGT, IS DE BENADERING VAN HET LEVEN. MET MINDFULNESS IN MIJN ACHTERHOOFD ZIJN GEDACHTEN GEEN FEITEN MEER, ZODAT IK NIET VASTLOOP IN ANDERMANS OPMERKINGEN EN OORDELEN.

Bel of mail me en we maken een afspraak.

Een goed gesprek met – gedachten / aandacht

Laatst las ik een column van een filosoof. Die gaf aan dat mensen heel rommelig aan hun mening / overtuiging komen. Daar voeg ik iets aan toe: ze (veel mensen) gaan er vervolgens helemaal voor staan, ze gaan het voor iedereen verkondigen.

Hoe denkt een mens na voordat hij / zij tot een overtuiging komt?

Wat er in je gedachtenwereld gebeurt, is interne communicatie. Als je het er met of via anderen over hebt, is het externe communicatie. Maar hoe zit het bij jou?

Toe kom jij aan je overtuiging?

Heb je eenvormige aandacht voor wat je vindt? Wie of wat beïnvloedt je? Ik denk dat mindfulness ons daarmee kan helpen. Gewoon, aandacht geven aan één ding tegelijk. Het behouden. Weten dat je aandacht kan ‘meanderen’ van het één naar het ander.

Weet je wat?

Een  rommel  in ons hoofd kan en is er vaak. Bij mij ook. Maar mindfulness biedt me de gelegenheid om bij die rommel stil te staan en er keuzes in te maken. Voor meningen en overtuigingen waar ik helemaal achter sta. Ik hoef ze niet te verkondigen om erin te geloven.

Jij wel?

——————————————————————————————————————————————————————————–

IK KAN JE HELPEN ALS JIJ VAN mindfulness WILT LEREN
WAT GEEFT MINDFULNESS MIJ EN JOU?
MINDFULNESS HELPT ME HELDER TE BLIJVEN. ZIEK OF NIET. HET BELANGRIJKSTE WAT MINDFULNESS ME BRENGT, IS DE BENADERING VAN HET LEVEN. MET MINDFULNESS IN MIJN ACHTERHOOFD ZIJN GEDACHTEN GEEN FEITEN MEER, ZODAT IK NIET VASTLOOP IN ANDERMANS OPMERKINGEN EN OORDELEN.

Bel of mail me en we maken een afspraak.