Een goed gesprek met – aandacht en rust

rust

Ergens las ik een opmerking van een terminaal zieke vrouw in een hospice. Ze vertelde dat haar verblijf haar de rust gaf die ze daarvoor nooit had. Daarvoor en toen ze nog niet ziek was, had ze altijd haast en moest ze nog iets of veel dingen doen. Dat is apart. Dat juist die dingen als rust die zo groot zijn, en zo fijn (denk ik) er pas zijn als het al bijna voorbij is. 

Mindfulness heeft mij aandacht gegeven

En rust. Natuurlijk leidt secundair-progressieve MS tot rust (gedwongen ook), maar mindfulness levert daarbij aandacht en keuze op, de vrijheid om te kiezen waaraan ik mijn energie wil besteden. En dat zijn dingen die voor iedereen goed en fijn kunnen zijn. Dus ook als je niet ziek of anders ziek bent. Zodat je niet helemaal aan het einde van je leven terugkijkt en constateert dat meer rust (aandacht, keuzevrijheid)  in je leven wel handig zou zijn. Dan is het leuker om langer te leven. daarvan ben ik overtuigd!

keuze

Ben je geïnteresseerd in een cursus mindfulness? Ik geef je een cursus 1 op 1 of online. Kijk maar voor meer informatie.

Een goed gesprek met – MS en energie

energieWat is energie? [Lees meer…]

Een goed gesprek met – MS en zon

zonHoe krijg je vitamine D?

Mensen met multiple sclerose (MS) hebben meer last van botontkalking en dus een grotere kans op botbreuken. Een remedie hiertegen is vaker in de zon en inname van extra vitamine D3 en calcium. Voldoende vitamine D zou ook de kans op het krijgen van MS verminderen en heeft waarschijnlijk een remmende werking op de ziekte-activiteit en op de progressie. Daarvoor moet dan wel een hogere dosis vitamine D3 worden ingenomen , dan de dosis die nu aanbevolen wordt, ter voorkoming van botontkalking.

Door: dr. Barbara M. van Amerongen, VUmc

Finse wetenschappers ontdekten dat het vitamine D gehalte in het bloed bij mensen met Relaps Remitting MS gedurende een actieve fase (de relaps) lager was dan tijdens een rustige periode (de remissie). En in Australië en Nederland stelden onderzoekers bij minder mobiele personen met MS een lager vitamine D gehalte in het bloed vast, dan bij degene die meer mobiel waren. Veel bewegen helpt dus ook tegen botontkalking en bij meer vitamine D. Helaas kunnen veel MS-patiënten, als ze eenmaal ziek zijn, niet zo goed meer bewegen.

Hoe zorg je er nu voor dat je voldoende vitamine D3 binnenkrijgt? Vitamine D3 komt amper in onze voeding voor. Alleen in vette vis, zoals wilde(!) zalm, haring, makreel en sardines zitten belangrijke hoeveelheden.

Vitamine D wordt in de huid aangemaakt onder invloed van zonlicht. Echter in Nederland is de zon in de maanden oktober tot april niet krachtig genoeg om dat te kunnen doen. Rond de evenaar is de zon het hele jaar krachtig genoeg. Dit zou verklaren waarom de ziekte MS vaker voorkomt in landen die verder van de evenaar afliggen.

Mijn gevoel

[Lees meer…]

Een goed gesprek met – hersenz.

Gisteren volgde ik een lezing over hersenz

Ken je dat?hersenz.

Deze aanpak zet zich in voor mensen die een hersenaandoening hebben (gehad) en voor mensen die met hen in contact zijn. Partners, kinderen, ouders, …

Ik heb er nog niets mee gedaan, maar ik raad het je, als je patiënt of mantelzorger bent, van harte aan. Als MS-patiënt zie ik verschillende mogelijkheden. Denk aan omgaan met energie, concentratie, geheugen, … Ik denk ook aan dingen die ik nog wel kan,  niet zo snel, maar wel graag wíl doen. Koffie serveren, bijvoorbeeld. Iedereen kan zijn eigen pakket kiezen. En  de onderzoeksverslagen zijn positief. Hersenz. biedt vershillende modules aan, vaak door subsidie, e.d. vergoed.

 

brein

Kijk eens wat je met hersenz. kunt doen

Doe er je voordeel en dat van je naaste mee. Veel succes en plezier!!!

Een goed gesprek met – MS en wat nog meer

bewegingEn wat nog meer?

Door het slechte weer (ik kan steeds minder goed tegen regenweer), heeft het lang geduurd voordat ik een nieuwe versie van mijn wederwaardigheden publiceerde. Inmiddels zet ik mijn beschouwingen rondom mijn ziekte ms voort in dit blog. Medicijnen bespreken is vooral voor niet-patienten niet zo leuk, maar mij (en misschien anderen ook) kan het een beeld geven over mijn welzijn. Vandaar.

Medicijnen voor MS zijn één ding. Daarnaast ben ik, naast de rol die mindfulness me heeft geboden, ook nog benieuwd naar:

  • de invloed van meditatie op de voortgang van MS meditatie2
  • de invloed van zonlicht op de voortgang van MS
  • de invloed van eten op de voortgang van MS
  • de invloed van beweging op de voortgang van MS

Voor niet-patienten kunnen andere beschouwingen ook iets zeggen over onze levensstijl. Daar ga ik van uit. Ze zijn ook bruikbaar voor anderen.

WORDT VERVOLGD!!!

zon

Geef elke dag de kans de mooiste van je leven te zijn – Mark Twain

Kan dat?gedachten

Dit citaat kwam ik tegen op twitter. Dank u wel, meneer Torfs. Dit citaat houdt me bezig. We zijn continu bezig met continue gedachten en gevoelens, vaak negatief. Mindfulness vraagt om negatieve gevoelens niet te negeren, maar juist toe te laten. Dat lijkt het citaat van Mark Twain in de weg te staan. Het kan geen toeval zijn dat ik zojuist mediteerde met een geluidsbestand van Edel Maex waarin hij me vraagt om mezelf te accepteren, zoals ik ben.

En dat maakt dat ik het citaat van Twain kan omarmen

Want ik wil me losmaken van een ander citaat van Mark Twain (ik noem het in sessie 5 – aandacht voor gedachten en gevoelens):

‘Mijn leven was gevuld met problemen, de meeste hebben zich nooit voorgedaan.’

Misschien is dát wat er moet gebeuren: toelaten, accepteren. Ik ben ziek, heb MS, dat blijft. Dat is k… En er zijn mooie dingen in mijn leven. Ik ga ze niet allemaal opnoemen. Dan vergeet ik dingen. En daarnaast word ik serieus door iedereen ‘zielig’ gevonden.

Soms geef ik aandacht aan negatieve gedachten en gevoelens, hier en nu, maar dat geeft een mens toch de mogelijkheid om de kans om elke dag de kans de mooiste dag van je leven te laten zijn.

 

boedhabrug4-234x300

Doe jij dat ook?

Een goed gesprek met – kiezen voor vrijheid

Mijn fysiotherapeut zette me gisteren aan het denken

fysiotherapeutHij is jong en enthousiast. Hij is bezig met een nieuwe toekomst (een nieuw huis, een bloeiende relatie) en heeft twee banen. Ik vertelde hem over mijn blog en vroeg hem of hij zich vrij voelt. Hij voelt zich niet vrij. Ik vroeg hem waarom hij het dan wel doet, twee banen en weinig tijd. ‘Dat is mijn keuze’, zegt hij. Dat geloof ik hem. Het is geen dwang, maar goed, vrij is hij er niet door. Kiezen kan hij wel.

Hij kan kiezen. We wonen in een welvarend land waar niemand omkomt van de honger of op straat moet leven (ervan uit gaande dat je gezond van lijf en leden bent). Vrijheid is voor mijn fysiotherapeut wat minder, Maar kiezen kan hij wél, net zoals ik, door mijn ziekte.

Wat levert dat mijn ‘piekeringen’ op?

Dat vrijheid niet de belangrijkste zaak is, maar wel de keuzemogelijkheid die je leven je biedt. En het besef dat je geluk bij jezelf ligt en bij waar je aandacht naar uitgaat. Dat is voor kiezen en geluksgevoel wel handig. Mindfulness vraagt om aandacht, voor het hier en nu.geluk

Een goed gesprek met – vrijheid en keuzes maken

vrijheid

‘We leven in een vrij land’

Is dat zo? Het lijkt alsof deze tijd steeds meer gaat om hoe een mens ‘hoort’ te doen en te zijn. Mijn ziekte (MS) maakt het sowieso moeilijk om vrij te zijn, maar volgens mij heeft ook de ‘normale’ mens moeite met vrijheid of met vrij zijn. Denk maar aan de druk die werk op iemand legt, of thuis, of dierbaren. Denk maar aan hoe politiek zich beweegt. Wat mij soms wat meer vrij maakt, is dat ik kan zeggen dat ik sommige dingen niet kan. En het laat mij zien dat keuzes maken belangrijk is. In mindfulness komt kiezen vaak aan bod. Kies ergens voor.

Kies voor iets dat jij wilt.

Wat daar wat mij betreft centraal in staat, is dat je zaken loslaat en mensen om je heen hun eigen keuzes laat maken. Als ze dat willen en kunnen. Daarbij blijft wel overeind dat je weliswaar kunt loslaten, maar dat aandacht en belangstelling voor wat er hier en nu gebeurt overeind blijft.

keuze

Lukt dat?

Een goed gesprek met – MS en mindfulness (3)

En als dat nog niet genoeg zegt

Dan dit:

Meditatie verandert het brein

Intro: Veel mensen mediteren tegenwoordig dagelijks. Vooral mindfulness is een hype als onderdeel van aandachttraining. Deze methode blijkt effectief tegen terugval bij depressie. Drie Nijmeegse hoogleraren onderzoeken wat er precies in de hersenen gebeurt dat dit kan verklaren. Mediteren heeft invloed op het concentratievermogen en de herkenning van emoties bij jezelf en anderen. De hersenen veranderen blijvend door regelmatig te mediteren.

Elke van Riel

De rest van de tekst geeft mij nog meer vertrouwen in meditatie en mindfulness.

Er zijn ook wat kanttekeningen bekende. Zo las ik in Psychologie Magazine (ik las het in de wachtkamer van de dermatoloog, dus de exacte datum van de uitgave moet ik je helaas schuldig blijven, excuus) een artikel met kanttekeningen over het effect van meditatie. Er werden verschillen aangegeven tussen typen meditatie (bijvoorbeeld mindfulness en trancedente meditatie), grootte van deelnemersgroepen en de aard van personen (van piekeraars tot mensen met psychische vlekjes of niet). En het is een populair tijdschrift. Ik weet niet of dat aan de waarde van het artikel afdoet.

Hoe dan ook

Ik geef 1 op 1 mindfulness-cursussen die volgens het artikel in Psychologie Magazine niet altijd even effectief zijn. Maar persoonlijk ben ik er wel blij mee. Het geeft mij en de deelnemer de mogelijkheid om alle aandacht aan één persoon te geven en specifiek in te gaan op één ding. Daarbij coach ik die persoon ook nog. Ik weet niet wat en voor wie ten aanzien van meditatie en mindfulness beter is, maar persoonlijk, als trainer voel ik me er goed bij.

En voor mezelf geldt

Ik mediteerde al wel regelmatig en leid regelmatig meditaties en na het lezen van deze informatie heb ik besloten weer dagelijks te gaan zitten voor een halfuurtje meditatie. Doordat ik het al regelmatig deed en doordat ik 1 op 1 mindfulness-trainingen geef, gaat het waarschijnlijk relatief goed met me. Daardoor waren de laatste MRI-scans onveranderd. Zeker weten doe ik het niet, maar het geeft me een goed gevoel.

Een goed gesprek met – MS en mindfulness (2)

Inmiddels heb ik, twee blogs verder, meer informatie. Voor mezelf en voor jou misschien ook. Een psychologe van het Zuyderland Ziekenhuis hielp me daaraan.

Weet je dat er onderzoek gedaan is naar het effect van mindfulness op de levenskwaliteit bij MS?

Het resultaat dat bij een cursus voor patiënten met progressieve MS is positief. O, nu begrijp ik dat ik al voor de diagnose, weliswaar depressief, besloot om een cursus mindfulness, ook voor cursusleiders te doen. Dat kán geen toeval zijn. Daarnaast wordt mindfulness voor MS-patienten ook op andere manieren gebruikt.

Interventies voor MS-patiënten

Al eerder werd bekend dat meditatie en hatha-yoga positieve uitwerking kunnen hebben op allerlei neurologische functies. In mindfulness (MBCT) komen beide onderdelen samen. Professor Jon Kabat-Zinn, de initiatiefnemer van mindfulness (mbsr) zegt hierover ‘paying attention in a particular way: on purpose, in the present moment, and non-judgementally.’ Bovendien is er op dit moment de overtuiging van het positieve effect van beweging voor MS (en andere chronische ziekten zoals parkinson, COPD, rugklachten, reuma). Volgens mij was die overtuiging er vroeger niet. Maar goed, in mindfulness komt veel daarvan samen. Wetenschappers gebruiken mindfulness als interventie voor patiënten. Depressie speelt daarbij een belangrijke rol. Maar ook energie kan  vooruit gaan.  Persoonlijk merk ik nu dat ik meer zou moeten mediteren en mijn yogalessen zou moeten oppakken om me iets fitter (helemaal kan niet) te voelen. Mindfulness kan dus helpen. Dat merk ik ook bij andere patiënten aan wie ik MBCT doceer. Dat vind ik mooi, voor mezelf én voor de cursisten.