Najaar en adem

[Lees meer…]

Een goed gesprek met – mindfulness en cultuur

Zoals je weet, ben ik trainer mindfulness en geef ik trainingen 1 op 1. De recensies op mijn pagina van deelnemers die ik heb getraind, laten zien dat mindfulness een mens goed doet. Omdat ik training 1 op 1 geef, komt de deelnemer ook 100% aan bod. Hij of zij kan niet wegduiken (ik zorg ervoor dat hij of zij dat niet wil; daar is een goed gesprek voor) en ik bied de deelnemer ook caching die past.

Cultuur in de regio’s

Boven de rivieren lijkt het alsof mindfulness ‘hot’ is. Onder de rivieren lijkt het iets voor mensen te zijn die iets aparts willen. Misschien hoor ik dat te veel van oudere mensen (‘voor mijn hoeft dat niet meer, daar ben ik te oud voor’). Overigens, een mens is nooit te oud om te leren. Bovendien worden mensen steeds ouder.  Misschien is het voor de groep ouderen hier goed dat ze met de katholieke kerk zijn opgegroeid. Daarin krijgt aandacht, op een andere manier ook ruimte. Ik ben meer voor mindfulness, als overtuiging. En, klopt het dat mindfulness in andere regio’s van Nederland een andere rol speelt dan hier, in Limburg?

kerklimburg

 

 

 

 

 

 

Wie zal het zeggen.

Ik ben in ieder geval overtuigd van de kracht en de werking van mindfulness, voor jong en oud. En ik blijf training geven, vanaf 20 december vanuit Bunde, in een geweldige trainingsruimte. Ik ben tot 1 december bereikbaar op het oude adres. Mijn telefoonnummer blijft hetzelfde.

 

boedhabrug4-234x300

Een goed gesprek met – Ilja Aussems verhuist

 Van: Korte Raarberg 31, 6231 KP Meerssen (tot 1 december 2016)

Naar: Papenweg 80, 6241 BW   Bunde (vanaf 19 december 2016)

 043-879 55 79  / 06-41018380 / Ilja @play-time.nl

 

 

Over aandacht en vertrouwen, hier en nu, voor en in jezelf

Vandaag is het wat mij betreft een aparte dag. Er wordt veel geschreven en gesproken over wat anderen verkeerd doen, hoe anderen verkeerd zijn. We kijken te weinig naar onszelf. Ik nodig je graag uit om, zonder oordeel, minimaal 10 minuten,aandacht te besteden aan je zelf. Ik vind dat één van de zaken waar mindfulness voor staat.  Hieronder lees je een citaat dat laat zien wat aandacht en vertrouwen kunnen doen: 

Als je geïnteresseerd bent, ben je geconcentreerd en als je geconcentreerd bent, ben je gelukkig. Als we onszelf alleen maar konden toestaan om deze simpele analyse als gids te gebruiken voor al ons handelen, zouden we bevredigende levens kunnen leiden waarin geen plaats is voor mentale afleiding. Als je geest afgeleid raakt, moet je je daarom afvragen of je geniet van de situatie waar je je in bevindt. Als het antwoord nee is, is de volgende vraag: wat heb ik nodig om ervan te gaan genieten?

uit: Met gewaarzijn leven, Sangharakshita (Living with awareness, 2003)

 

Het zou fijn zijn als we meer uitgaan van onszelf, onze eigen concentratie, aandacht voor onszelf. Volgens mij helpen we daar ook mee om gelukkig en met vetrouwen samen met iedereen te leven.

Daarom heb ik een tip van deze dag op Twitter en Linkedin over gepubliceerd. Geniet van jezelf.

boedhabrug4-234x300

Een goed gesprek met – Ilja Aussems verhuist

 Van: Korte Raarberg 31, 6231 KP Meerssen (tot 1 december 2016)

Naar: Papenweg 80, 6241 BW   Bunde (vanaf 19 december 2016)

 043-879 55 79  / 06-41018380 / Ilja @play-time.nl

MS, mindfulness en bewegen met aandacht

boedhabrug4-234x300

Onlangs sprak ik met en zag ik verschillende MS-patiënten. Er waren grote verschillen in hun ‘gesteldheid’, onafhankelijk van de duur van hun ziekte. Ik sprak iemand die dagelijks met haar hond wandelde. Iemand vertelde dat ze   weer gewoon kon fietsen. Ik zag ook een MS-patiënte die afhankelijk was van haar rolstoel. Ik ken een MS-patiēnte die zich alleen kan voortbewegen met een rollator. Ik weet dat er zeer veel verschillen zijn in de hoedanigheid van MS. En ik ben ervan overtuigd dat een aantal zaken als voeding en beweging de aard van de ziekte  in positieve zin kunnen beïnvloeden. MS is (nog) niet te genezen, maar ik wil vooral zorgen dat ik zo lang mogelijk zo goed mogelijk mee kunnen doen, voor mezelf en voor mensen om me heen.

Beweging met aandachtbewegen

Voordat ik de diagnose MS had (ik was toen a; wel 13 jaar ziek), werd ik als trainer MBCT (mindfulness based cognitieve therapy). Als trainer hiermee werken deed me zó goed en nu nog steeds dat ik er veel aan heb. MBCT wordt ook ingezet voor MS-patiënten. Eén van de zaken die ook waardevol zijn voor het positieve verloop van de ziekte, maar ook voor iedereen, is beweging. Belangrijk onderdeel van de cursus MBCT is beweging met aandacht (o.m. yoga). Ik doe tegenwoordig dagelijks een halfuur yoga voor MS. Mij helpt ‘taming the walrus‘ op internet.En ik doe medische fitness bij de fysiotherapeut. Fysiotherapie werkt nu veel met beweging, dat laat zien dat iedereen baat heeft bij beweging.

Goede voedingfruit

Voordat ik wist dat ik ziek was, at ik al geen vlees meer. Alleen wat vis. Geen mayo. Weinig samengestelde producten, weinig frisdranken., veel fruit en groenten. Niet omdat dat hoort, maar omdat ik het lekker vind. Dat maakt dat ik geen problemen heb met overgewicht. Waarschijnlijk heeft het ook een positief effect op het verloop op de voortgang van mijn ziekte.

Er is veel wetenschappelijk onderzoek gedaan naar het effect van voeding en beweging, maar ik schets hier wat het mij geeft. Binnenkort verhuis ik en heb ik minde last van hellingen. En dan heb ik een perfecte oefenruimte voor mindfulness, meditatie en yoga. Als het zo ver is, nodig ik je uit om mee te doen.

Mindfulness 225 euro basisprijs

JE KUNT BIJ MIJ DEELNEMEN AAN DE MINDFULNESS BASED COGNITIEVE TRAINING (MBCT). WE MAKEN EEN AFSPRAAK OM KENNIS TE MAKEN MET MINDFULNESS EN JE KUNT ERVAREN WAT HET MET JE KAN DOEN. KOSTEN VOOR EEN MBCT-TRAINING IN 8 SESSIES VAN ONGEVEER ANDERHALF UUR, ZOVEEL MOGELIJK AANGEPAST AAN JOUW WENSEN ZIJN MINIMAAL €225,- . DAARIN ZIJN 8 LESSEN, EEN CURSUSMAP, GELUIDSMATERIAAL OP USB-STICK INBEGREPEN.

boedhabrug4-234x300

Een goed gesprek met – Ilja Aussems verhuist

 Van: Korte Raarberg 31, 6231 KP Meerssen (tot 1 december 2016)

Naar: Papenweg 80, 6241 BW   Bunde (vanaf 19 december 2016)

 043-879 55 79  / 06-41018380 / Ilja @play-time.nl

 

Luisteradvies – in stilte

luisterenPas had ik een gesprek met iemand die mindfulness-les wilde hebben met haar gezin. Daar moest ik eens over achter mijn oor krabben. Ken je dat? Er zijn op verschillende plaatsen mensen die zich graag laten horen en anderen die liever zwijgen. Bovendien willen sommige mensen liever geen intieme zaken in de groep gooien. Die verschillen zijn er in gezinnen ook. Ouders geven kinderen ongevraagd advies en kinderen slaan advies in de wind. Dat beeld heb ik, uit ervaring, ook. Een onderdeel uit de MBCT-cursus laat dat los. Want ‘luisteren’ kan anders.

In stilte luisteren luisteren2

Tijdens één van mijn banen leerde ik dat je met reageren in andere woorden de ander laat weten e hem of haar gehoord hebt. MBCT (‘mindfulness based cognitieve therapy’) hanteert een nóg veiligere methode: echt luisteren zonder te reageren. Dat kan. Als je iemand aankijkt als hij of zij praat, dan heeft die ander het gevoel dat je aandachtig naar hem of haar luistert. Zo reageerden we toen we deze methode evalueerden. Iemand uit mijn omgeving doet dat altijd. Ik vind dat prettig. Als hij me vraagt om hoe het met me gaat, dan luistert hij in stille aandacht. Dat geeft me heel veel vertrouwen. Dat laat ook zien dat zoiets kan buiten de trainingssituatie om.

Probeer maar eens

In het begin moet je misschien nog oefenen. Je kunt aan de ander vragen om erop te letten dat je niet te veel zult praten of helemaal niet. Je kunt vragen of die ander zich gehoord voelde na het gesprek. Je kunt zelf ook stiekem de tijd vastleggen, door te tellen of door een zandloper ongemerkt om te draaien.

Waarom niet?

Ik krabde me achter de oor na de vraag van diegene die met haar gezin MBCT-les wilde doen. Maar door hierover na te denken, heb ik een oplossing. Luisteren naar elkaar met aandacht kunnen we allemaal. Het levert ons wat op en we geven iets moois aan de ander.

Mindfulness 225 euro basisprijs

Je kunt bij mij deelnemen aan de mindfulness based cognitieve training (MBCT). We maken een afspraak om kennis te maken met mindfulness en je kunt ervaren wat het met je kan doen. Kosten voor een MBCT-training in 8 sessies van ongeveer anderhalf uur, zoveel mogelijk aangepast aan jouw wensen zijn minimaal €225,- . Daarin zijn 8 lessen, een cursusmap, geluidsmateriaal op USB-stick inbegrepen.

boedhabrug4-234x300

Een goed gesprek met – Ilja Aussems verhuist

 Van: Korte Raarberg 31, 6231 KP Meerssen (tot 1 december 2016)

Naar: Papenweg 80, 6241 BW   Bunde (vanaf 19 december 2016)

 043-879 55 79  / 06-41018380 / Ilja @play-time.nl

‘Dames en heren, mag ik uw aandacht?’

Dat is wat er vaker gezegd wordt in grote gezelschappen, om mensen stil te krijgen.

Aandacht willen we allemaal, krijgen

[Lees meer…]

Wat cursisten aan MBCT hadden

Wat cursisten aan MBCT hadden

Dat laat ik je graag weten. Daar ben ik tots op en dat gun ik iedereen. Jou ook. Een deel van mijn cursisten heeft een recensie geschreven. Lees maar.

‘Jouw lessen / cursus waren een cadeautje. Zoveel mogen leren van je zeer prettige manier van les geven. Ik profiteer er nog dagelijks van. Mijn hulp is ook jouw tip van de dag op twitter en LinkedIn. Voor mij het moment om mijn ademoefening te doen, te mediteren of je tip in mijn hoofd en hart op te slaan of er ook daadwerkelijk iets mee te doen. Dank je wel hiervoor!!!’ –   M

‘Na de mindfulness-lessen leek het aanvankelijk alsof ik terug viel in oude gewoonten en valkuilen. Maar wat bleek, ik was me ervan bewustdat ik met oude gewoonten bezig was en kon ze daardoor doorbreken. Zeker in tijden van stress, profiteer ik nog steeds van de oefeningen om zo meer in het hier en nu te blijven. Heel waardevol’ – G

‘Mindfulness heeft me handvatten gegeven om stressmomenten aan te pakken. Je kijkt anders en vooral bewuster, neemt daar ook je tijd voor. Een ander perspectief, beter nadenkend. En de ademhaling cq. ontspanningsoefeningen pas ik nog wel eens toe op  momenten dat ik bijvoorbeeld niet kan inslapen. Werkt prima. Ilja nam de tijd voor mij toen ik het heel hard nodig had. Waarvoor nogmaals dankjewel’ – H

‘Mindfulness staat voor mij voor hier en nu. Termen als ‘er is wat er is’ en ‘gedachten zijn geen oordelen’ komen nog steeds bij mij voorbij waardoor ik minder vastloop en beter  met mijn leven kan omgaan. Training 1 op 1 vind ik heel prettig omdat de trainer op mij gericht is en aandacht heeft voor mijn persoon. Fijn zo!’ – I

‘Tussen alle bedrijven door ben ik nog regelmatig met mindfulness bezig… Ontspannings- of ademhalingsoefeningen om te relaxen of beter in slaap te kunnen vallen. Maar ook regelmatig wat langer als ik weer eens mezelf voorbij dreig te hollen; mat op de grond en één van de apps aan die ik heb gedownload. En een enkele keer in een kleine groep hier in de buurt…Ik merk dat ik het ook toepas als ik aan het wandelen ben. Helemaal als ik eigenlijk helemaal geen zin heb. Even ophouden met balen en luisteren naar het bos. Dan wordt wandelen bijna altijd weer leuk 😄.
Dus jouw sessies hebben een grote en blijvende impact gehad!!’ – A

Als je meer over wilt weten over de MBCT-cursus 1 op 1 die ik geef, lees je hier meer.

boedhabrug4-234x300

Mindfulness gaat over gedachten

‘Denken-denken-denken’winnie

Toen we 15 jaar geleden in Denemarken op vakantie in Denemarken waren, keek mijn peuterzoon naar een tekenfilm van Winnie de Poeh die dat steeds zei. Dat bracht me bij de introductie mindfulness die ik binnenkort aan kinderen ga geven. Daar gaat mindfulness over. Over gedachten die je altijd hebt en vooral: hoe je met die gedachten omgaat.

Want we zitten er als mens helemaal vol mee. Met gedachten, over hoe dingen waren, hoe ze zullen zijn. Over de zorgen die je je maakt. Niet over hier en niet over nu.

Mindfulness pakt dat aanbrein

In die lessen (8 in totaal) komen die gedachten aan de orde. Ze zijn niet verkeerd. We hebben ze allemaal. Het is alleen logisch om ze een goede plek te geven. In onze hersenen. En dat is waar mindfulness over gaat. ‘Mind’ betekent hersenen of brein in het Engels. Niet alleen volwassenen maar ook kinderen hebben een ‘mind’. In het geval van de introductie die ik ga geven gaat het om kinderen, die, buiten gewoon dingetjes ‘denken’ ook nog een zorgen hebben over familieleden en voor ze zorgen (jonge mantelzorgsters). Iedereen kan in zijn of haar hoofd vollopen met gedachten, overigens. Daar hoef je geen ingewikkelde dingen voor te hebben. Ook ‘gewone’ mensen kunnen omlopen. Fijn dat er zoiets als mindfulness is dat ons de kans biedt om dat ‘vollopen’ om te gaan.

In recensies van mensen die de MBCT-cursus hebben gedaan, kun je lezen wat het met ze gedaan heeft.

boedhabrug4-234x300

Liefdevolle vriendelijkheid – wat is dat?

Liefdevolle vriendelijkheidliefdevolle-vriendelijkheid

Dat kom ik bij mindfulness heel vaak tegen. En het lijkt vrij duidelijk. Wat ‘liefdevol’ is, is wat mij betreft duidelijk en wat ‘vriendelijk’ is, daar kan ik ook wel iets bij bedenken. Daarom zocht ik het maar eens op. Dit las ik op de site van Jerome Stoel:

Liefdevolle vriendelijkheid is een ‘staat van zijn’ waarmee je bewust contact kunt maken. Iedereen, zonder uitzondering kent deze staat, ook al is ie soms diep in ons verborgen.’

Tegelijk is dat een reden waarom het zo duidelijk lijkt. En tegelijk is dat de reden waarom het bij mindfulness zo veel aandacht krijgt.

Er is een boek over geschreven. Ik heb het niet gelezen dus ik kan het je niet aanbevelen.

Maroesja Grabbijn schrijft in haar blog dat meta-meditatie liefdevolle vriendelijkheid benoemt als één van de vier elementen. Ze zegt daarover in haar blog: ‘Liefdevolle vriendelijkheid of metta meditatie is als beoefening gebaseerd op een gevoel van vriendschap en van verwantschap met anderen.’

liefdevolle-vriendelijkheid2

Dus,

Geef aandacht aan de eigen liefdevolle vriendelijkheid die je bezit. Het geeft ons een goed gevoel om zo in het leven te kunnen staan. Succes daarmee!

Ik help als trainer mindfulness mee aan die aandacht 1op 1. Iets voor jou? Bel me en ik help je met training mindfulness.

boedhabrug4-234x300

 

Aandacht voor groen en zorg voor jezelf en anderen

Even iets anders

Ik stem al jaren op Groen Links. Dat wist je misschien al.Ik was er zelfs in de Randstad lid van. En in Delft bestuurslid. Nu, in Zuid-Limburg, en ziek (MS), niet meer. GroenLinks heeft nog wel mijn sympathie. De blonde afgod heeft links verketterd. GroenLinks trekt zich daar niks van aan. Terecht.

Ik moest wel denken over wat GL zo belangrijk voor me maakt als ik stem. Voor Jesse Klaver was het de zorg voor iedereen, of iets dergelijks.  Ik vind zorg voor elkaar ook belangrijk. Dan past groen er wat mij betreft ook bij. Want een groene en gezonde wereld zorgt voor alles en iedereen in deze wereld.

Dus ook voor dieren (huisdieren, bijvoorbeeld, die ‘iedereen’ lijkt te hebben.). ‘Links’ zou dus  een ander woord kunnen zijn, dat goed past bij wat ik en anderen met mij belangrijk vinden voor de wereld en dit land: ‘humaan’ of ‘zorg’: ‘Humaan en Groen’ of ‘Groen voor Zorg’klaproos2?

Wat mindfulness daarover zegt

En zo komen we terug op wat mij (jou hopelijk ook) zo aanspreekt in Mindfulness. Hiermee heb ik geleerd om te genieten van de wereld om me heen. Vaak is dat een bloem of een boom of een gesprek of het contact met iemand anders. Verder legt mindfulness de nadruk op ‘er is wat er is’. Dat betekent voor mij ook dat dingen niet per sé meer of beter moeten. Zo lang ik er maar oprecht van kan genieten.

Ik help als trainer mindfulness mee aan die aandacht 1op 1. Iets voor jou? Bel me en ik help je met training mindfulness.

boedhabrug4-234x300