Een goed gesprek met – MS en mindfulness

Lang geleden heb ik melding gemaakt van de invloed van mindfulness op MS. Voordat ik de diagnose MS kreeg, was ik al mindfulness-trainer. Omdat MBCT (mindfulness based training) mijn zoveel gegeven had en omdat ik dat wilde doorgeven aan anderen. Nu weet ik meer wat het MS-patiënten te bieden heeft. Het geneest niet , maar het heeft voor mij en wetenschappelijk bepaald ook voor andere MS-patiënten de kwaliteit van leven verbeterd. Ik was depressief zonder dat ik van mijn ziekte wist. Door minfulness kan ik positief met mijn leven omgaan.

Wetenschappelijk bewezen

Ik laat je weten wat mindfulness volgens de wetenschap met MS-patiënten doet:

‘Multiple Sclerose. Een slopende ziekte. De isolatielaag rond zenuwcellen wordt aangetast waardoor de impulsgeleiding in de zenuw gestoord raakt.

In 2010 is onderzoek gedaan naar het effect van mindfulness bij mensen met MS.
Totaal 150 mensen met MS werden onderverdeeld in 2 groepen, de ene helft volgde een 8-weeks mindfulnessprogramma, de andere groep ontving alleen de standaardzorg. Voor, direct- en 6 maanden na de training werd onderzoek gedaan naar de “Gezondheidsgerelateerde kwaliteit van leven”. 

Dit onderzoek levert bewijs dat mindfulness de kwaliteit van leven van MS patiënten tamelijk- tot behoorlijk veel kan verbeteren voor minstens 8 maanden.

De resultaten zijn niet afhankelijk van geslacht of mate van ziekzijn of neurologische aanvangsconditie.

Bijna alle mindfulnessdeelnemers waren zeer tevreden over de bereikte resultaten. Na 6 maanden was er een geringe afname van effect, hetgeen volgens de onderzoekers mogelijk te verhelpen is met een regelmatige “opfrisbijeenkomst”.

Dit onderzoek levert bewijs dat mindfulness een positief effect heeft op een breed scala aan klachten van mensen met MS, kosteneffectief is en relatief eenvoudig is toe te passen.’

Bron – Ronald de Caluwe

 

‘Het volgen van een Mindfulness training uiteindelijk leidt tot:

 Vermindering van angst-  en depressieklachten, beter leren omgaan met chronische pijn, beter slapen, verbetering van energiehuishouding, beter vermogen om te kunnen genieten in het hier en nu, betere concentratie, meer inzicht in je mogelijkheden en grenzen, met als gevolg een positiever zelfbeeld, verhoogd niveau van welzijn’

Bron – MS Anders

Automatische piloot

Waar ik nu in ieder geval beter mee om kan gaan, is de automatisch piloot. Reis jij dagelijks naar je werk? Met de auto of met de trein? Lopend over dezelfde route? Kom je er weleens achter dat je zonder dat je het in de gaten had al verder bent dan ‘gedacht’? Eet jij ’s ochtends hetzelfde ontbijt? Je weet hoe het proeft, maar het is al op voordat je het in de gaten hebt. Douchen gaat vaak ook zo. Ik heb er een blog over geschreven.

 

De automatiche piloot is er vaak, ook bij mij. Maar ik herken hem en kan ervoor kiezen om hem los te laten. Dan kan ik genieten van de smaak en de geluiden van het ontbijt in mijn mond, bijvoorbeeld. Dan hoef ik niet te piekeren over de zorgen en herinneringen die ik dan heb. Dan eet ik minder veel. Omdat het moment zelf goed is en omdat ik aandacht heb voor wat ik doe..

Er is nog veel meer wat mindfulness me heeft geleerd en ik laat het je graag weten.

MBCT cursus

Door mijn ziekte kan ik je  (1 op 1), met extra veel praktijkervaring een achtdaagse mindfulnesstraining geven. Kijk maar hoe en hoeveel het kost. Daarnaast bied ik elke eerste woensdag van de maand (de eerste bijeenkomt is op 6 september) van 19.30 tot 22.00 uur een meditatiebijeenkomst aan. De kosten daarvoor in 10 Euro. Voor opfrissing helpt dat je ook. Wil je meedoen? Laat het me weten.

 

Laat wat van je horen

*