Corona, dat maakt het nóg ingewikkelder Daardoor en in de winter kan niets meer, zeker met mijn ziekte. Ik kan, door SPMS, niet meer werken. Ik heb weinig energie, veel pijn (vooral ’s nachts), kan me moeilijk bewegen. Maar nadat de Corona-pandemie toesloeg, werd ik nóg meer teruggeworpen op niets doen. Gisteren kon ik niets […]
Hoe communiceer ik met jongeren? – 4 speerpunten
Gisteren bezocht ik een gastcollege aan de Radboud Universiteit over jongerencommunicatie. Heel boeiend, vond ik. Omdat daar mijn werkroots liggen en omdat ik er nog steeds mee werk, nog steeds warm voor loop.
Vernieuwingsdrang en creatief vermogen
Natuurlijk gedragen veel jongeren zich puberaal, onuitstaanbaar. Natuurlijk kunnen ze zo voor problemen zorgen. En tegelijk zijn zij onze maaatschappij in de toekomst. Ik denk te ervaren dat ze nog vrij kunnen beschikken over vernieuwingsdrang en creatief vermogen. Ze zijn nog niet zo afgestompt door de ‘ervaring’ zoals volwassenen dat vaak zijn. Ze zetten zich bovendien graag af tegen ouderen, midden in hun puberteit.
Jongeren zijn in ieder geval een doelgroep om je in te verdiepen, zo bleek ook in het gastcollege. Esther Rozendaal, van de Universiteit van Amsterdam en van Bite-Science richtte zich in haar presentatie vooral op onderzoeksresultaten naar de rol van reclame voor kinderen tot 10 jaar als consument. Interessant, maar het deel van jongerencommunicatie waar ik mij op richt, blijft toch de communicatie met jongeren vanaf 12 jaar. Misschien komt dat door mijn werkroots in jongerencommunicatie. Marnienke van der Maal, werkzaam bij Young Works en studente
communicatiewetenschap aan de UvA en de twee presentatoren van Team Alert hadden vooral aandacht voor die leeftijdgroep. Zonder in specifieke details te kunnen treden, voelde ik mij gesteund door de presentatoren wanneer ik meen te zien dat er bij jongerencommunicatie een paar dingen zwaar tellen. Ik noem hier 4 speerpunten:
-
De ervaring die een bepaalde activiteit oplevert
Het kan vaak ‘vet’ zijn om deel te kunnen nemen aan bepaalde activiteiten. Dat vinden wij volwassenen ook, maar daar lopen we liever niet mee te koop. Ervaring en beleving zijn steeds meer sleutelwoorden in communicatie. Jongeren laten duidelijk zien dat ze daar warm voor lopen.
-
De visuele impact van communicatiemiddelen
Omdat jongeren groot geworden zijn in de virtuele informatiemaatschapij, waar we steeds meer te maken krijgen met ‘information overload’, is het voor hen nog belangrijker om te communiceren met verschillende midelen. Visueel materiaal communiceert anders dan bijvoorbeeld schriftelijk materiaal. Het kan sneller communiceren, spreekt jongeren misschien meer aan.
-
De mogelijkheid van interactie
Social media zijn de hype van deze tijd. Waar sommige volwassenen nog hun reserves hebben twegen virtuele ontmoetingen, hebben de meeste jongeren dat zeker niet. Zij delen graag hun ins and outs met mensen, ook als ze elkaar fysiek nog nooit ontmoet hebben.Dan maar virtueel, met social media.
-
De mogelijkheid om zelf in actie te kunnen komen
Handelingsperspectief is cool (gebruik dat moeilijke woord overigens niet tegen jongeren, het zal ze worst wezen). Jongeren worden graag serieus genomen en willen laten zien dat ze dat waard zijn. Als je wilt scoren in jongerencommunicatie, dan is dit een belangrijk speerpunt.
Competenties – knopen – aandacht
Brengt mij terug bij mijn werk met jongeren. Ik zie dat ze competenties hebben, veel competenties. Ik zie ook dat ze in de knoop kunnen zitten. Recent onderzoek wijst uit dat het brein pas ‘af’ is wanneer mensen ongeveer midden twintig zijn. Jongeren hebben daar de meeste problemen mee, omdat in hun puberteit extreme ontwikkelingen in hun brein plaatsvinden. Het is dus zinvol om jongeren in die ontwikkelingen ondersteuning te bieden. Ik geef hen die. In een gesprek, door hen te leren hoe ze mindfulness kunnen inzetten om hun problemen en uitdagingen te hanteren. In organisatie van en begeleiding in jongerenprojecten waarin de 4 hierboven genoemde speerpunten centraal staan.
Want ik zie dat het de moeite waard is om hen de aandacht te geven die jongeren verdienen.
Lees ook:
Het Puberbrein binnenstebuiten, boek van Young Works
Geef een reactie