Een goed gesprek met ....

Over dat wat we allemaal meestal graag doen - over effectieve non-verbale communicatie, zakelijk en privé

Volgens ACT moet ik dagelijks een foto maken. Dat doe ik ook, maar ik gebruik ook foto’s van anderen. Kijk maar: Dit is mijn dagboek. Ik kan niet goed meer schrijven en moeilijk foto’s maken, dus zo werkt het voor mij. Dit zijn plekken waar ik dit weekend ben geweest, op de fiets met B. […]

  • Home
  • Over mij, contact
  • Mindfulness
    • Mindfulness – Training 1 op 1 – 375 euro
    • Mindfulness met Ilja – mindfulness online
    • Meditaties – audio
  • Persoonlijk gesprek en Coaching

Waarom eigen initiatief en creatief denken loont

23 november 2010 door iljas Reageer

Waarom zou je zelf iets bedenken? Waarom zou je niet stiekem het idee  en de activiteiten van iemand overnemen? Zeker als  (nieuw) ondernemer? Van bestaande ondernemersactiviteiten ken je het effect al. En jij hebt een ander afzetgebied, toch? Lees onderstaand verhaal eens en weet dan dat eigen intiatief lonend is.

Het Ikea-effect Mensen zullen meer waarde aan iets hechten als ze het zelf bedacht of gemaakt hebben. Maar het veeleisende, professionele leven van mensen laat niet veel tijd over om urenlang aan het werk te zijn. Zorg dat het product voor 70% voorgefabriceerd is, zodat de klant het thuis voor 30% moet afmaken. Zodra mensen gedwongen worden ergens tijd in te steken, zullen ze er achteraf meer waarde aan hechten. Je bent trotser op je IKEA-kast als je uren lang gezwoegd hebt om het kreng in elkaar te zetten. Toch?! In veel gevallen levert het meer klanttevredenheid op dan bijvoorbeeld design-meubels. Als die kapot gaan, dan is de ergernis misschien groter dan wanneer je voor die betaalbare kast van Ikea terug moet naar de klantenservice. Dan wil je ook niet zeuren over de lange wachttijd aan de balie en ruilen kan meestal wel.

De Not Invented Here-bias Deze theorie is door  Dan Ariel omschreven in zijn boek ‘The upside of irrationality’. Mensen hebben de neiging hebben om over eigen ideeën eigendom te ‘voelen’ en eigen ideeën te promoten bij anderen. Ideeën van anderen zijn daarbij ondergeschikt aan iemands eigen ideeën. Ariely refereert hier naar als de ‘toothbrush theory’ ofwel de ‘tandenborstel theorie’: iedereen wil er een, iedereen heeft er een nodig, iedereen heeft er een, maar niemand wil de tandenborstel van een ander gebruiken. 

Deze twee gegevens, de Not Invented Here-Bias en het Ikea-effect in combinatie bieden kansen voor succes. We weten allemaal dat het, zeker rond de feestdagen, stormloopt bij Ikea (kijk eens om je heen, heb jij ook een verzameling Ikea-pspullen of ben jij zo iemand met een bloedhekel aan het concern? Feit is dat dat ook aandacht betekent, toch?) en het tandenborstelverhaal zal ook niet bekend overkomen.

Dus, loont het, wat jou betreft, om zelf maar aan de slag te gaan? Wees erop voorbereid dat in het geval van zelfstandig ondernemen 70-30% meestal wat uit de hand loopt.

Met dank aan: Reyndert Coppelmans en Bob Verlinden (bewerking van nieuwsbrief van WijLimburg)

Categorie: jongerencommunicatie

Geef een reactie Antwoord annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Vinden

Laatste artikelen

  • Mijn blog – als een dagboek
  • Mijn blog – duurzaam
  • Mijn bericht – waar ik mij bezighoud
  • Mijn blog – rust
  • Mijn blog – bewegen

Categorieën

Privacy en cookies: Deze site maakt gebruik van cookies. Door verder te gaan op deze site, ga je akkoord met het gebruik hiervan.
Voor meer informatie, onder andere over cookiebeheer, bekijk je: Cookiebeleid

Abonneer je op dit blog d.m.v. e-mail

Voer je e-mailadres in om je in te schrijven op dit blog en e-mailmeldingen te ontvangen van nieuwe berichten.

Copyright © 2021 · Enterprise Pro Theme op Genesis Framework · WordPress · Log in