Mindfulness

Waarom mindfulness?

  1. Mindfulness vindt zijn oorsprong in oosterse aandacht-meditatie die al 1.500 jaar bestaat en gebruikt wordt.
  2. De resultaten van de beoefening van Mindfulness zijn in de Westerse wetenschappen al meermalen onderzocht. Die blijken er te zijn voor depressieve mensen, kankerpatiënten, maar ook voor hun partners, voor stress-regulering, voor een gelukkig(er) leven.

Wat is mindfulness?

Mindfulness is training van je aandachtsspier. Hier en nu staan centraal. Ik weet dat het heel vaag klinkt, maar dat is nu juist de kracht van mindfulness: met onder meer meditatie en beweging leer je je aandacht te concentreren bij wat er hier, en nu, met jou en je omgeving gebeurt. Dat helpt je om los te komen van rondvliegende gedachten, piekeren, onnodig druktegevoel, ‘vergeten’ te genieten van het moment zelf, enzovoort. Door mindfulness te trainen en te beoefenen voor jezelf ben je meer in staat om creatief te denken, te genieten van het moment en op een bevredigende manier te communiceren met je omgeving. Bovendien is er door wetenschappelijk onderzoek bewezen dat door beoefening van mindfulness het geluksgevoel kan stijgen.

Jon Kabat-Zinn, degene die aan de wieg van mindfulness stond, vertelt hier meer over

Wat levert mindfulness daadwerkelijk op?

Mindfulness lijkt wel een hype, het duikt overal op. En, als u zich afvraagt hoe dat komt, dan doe ik een poging u dat hier uit te leggen. Jon Kabat Zinn, een Amerikaanse wetenschapper verdiepte zich in de jaren 70 in meditatie in het verre oosten. Overtuigd van de waarde daarvan, besloot hij een methode te ontwikkelen die ook in het westen kon helpen. Dat werd, om te beginnen, mindfulness based stress reduction (MBSR), waarbij vooral aandacht was voor chronisch zieken en pijnpatiënten. Later is die cursus, door Britse psychologen Zindel, Williams en Teasdale uitgewerkt naar een cursus mindfulness based cognitive therapy (MBCT). Deze cursus in 8 sessies, wordt ingezet voor iedereen die wel eens de ervaring van moeilijke momenten in het leven heeft.

Ik zet hier wat bewijzen op een rij. Ik noem er 5:

  1. In 2009 is onderzocht dat MBCT voor gezonde mensen vooral de kwaliteit van leven verbeterd heeft;
  2. Mensen uit hetzelfde onderzoek en ook in andere onderzoeken naar mindfulness hadden door mindfulness minder last van stress, piekeren en angst;
  3. In 2010 is vastgelegd dat mensen door mindfulness beter slapen;
  4. In 2001 heeft onderzoek uitgewezen dat mensen die eetbuien hadden, met training in mindfulness daar minder last van hebben;
  5. In 1999 werd al vastgesteld dat mindfulness een positieve uitwerking heeft op het concentratie-vermogen.

Mindfulness wordt overal omarmd. Bijvoorbeeld in ziekenhuizen voor kankerpatiënten en hun partners. Aan verschillende universiteiten in Nederland wordt aandacht gegeven aan mindfulness, bijvoorbeeld met een leerstoel aan de Faculteit psychologie aan de Radboud Universiteit, Nijmegen.

Mindfulness-training bij eengoedgesprekmet

  • Lees hier meer over de individuele trainingsmogelijkheden van eengoedgesprekmet
  • Lees hier meer over de online mindfulness cursus: Mindfulness met Ilja

 

Wat cursisten aan MBCT hadden:

Jouw lessen / cursus waren een cadeautje. Zoveel mogen leren van je zeer prettige manier van les geven. Ik profiteer er nog dagelijks van. Mijn hulp is ook jouw tip van de dag op twitter en LinkedIn. Voor mij het moment om mijn ademoefening te doen, te mediteren of je tip in mijn hoofd en hart op te slaan of er ook daadwerkelijk iets mee te doen. Dank je wel hiervoor!!! –   M

Na de mindfulness lessen leek het aanvankelijk alsof ik terug viel in oude gewoonten en valkuilen. Maar wat bleek, ik was me ervan bewustdat ik met oude gewoonten bezig was en kon ze daardoor doorbreken. Zeker in tijden van stress, profiteer ik nog steeds van de oefeningen om zo meer in het hier en nu te blijven. Heel waardevol – G 

Mindfulness heeft me handvatten gegeven om stressmomenten aan te pakken. Je kijkt anders en vooral bewuster, neemt daar ook je tijd voor. Een ander perspectief, beter nadenkend. En de ademhaling cq. ontspanningsoefeningen pas ik nog wel eens toe op pas ik wel eens toe op momenten dat ik bijvoorbeeld niet kan inslapen. Werkt prima. Ilja nam de tijd voor mij toen ik het heel hard nodig had. Waarvoor nogmaals dankjewel – H

Mindfulness staat voor mij voor hier en nu. Termen als ‘er is wat er is’ en ‘gedachten zijn geen oordelen’ komen nog steeds bij mij voorbij waardoor ik minder vastloop en beter  met mijn leven kan omgaan. Training 1 op 1 vind ik heel prettig omdat de trainer op mij gericht is en aandacht heeft voor mijn persoon. Fijn zo! – I

Tussen alle bedrijven door ben ik nog regelmatig met mindfulness bezig… Ontspannings- of ademhalingsoefeningen om te relaxen of beter in slaap te kunnen vallen. Maar ook regelmatig wat langer als ik weer eens mezelf voorbij dreig te hollen; mat op de grond en een van de apps aan die ik heb gedownload. En een enkele keer in een kleine groep hier in de buurt…Ik merk dat ik het ook toepas als ik aan het wandelen ben. Helemaal als ik eigenlijk helemaal geen zin heb. Even ophouden met balen en luisteren naar het bos. Dan wordt wandelen bijna altijd weer leuk ?. 
Dus jouw sessies hebben een grote en blijvende impact gehad!! – A