Een goed gesprek met ....

Over dat wat we allemaal meestal graag doen - over effectieve non-verbale communicatie, zakelijk en privé

Volgens ACT moet ik dagelijks een foto maken. Dat doe ik ook, maar ik gebruik ook foto’s van anderen. Kijk maar: Dit is mijn dagboek. Ik kan niet goed meer schrijven en moeilijk foto’s maken, dus zo werkt het voor mij. Dit zijn plekken waar ik dit weekend ben geweest, op de fiets met B. […]

  • Home
  • Over mij, contact
  • Mindfulness
    • Mindfulness – Training 1 op 1 – 375 euro
    • Mindfulness met Ilja – mindfulness online
    • Meditaties – audio
  • Persoonlijk gesprek en Coaching

Wil jij als startende ZZP-er je klanten bereiken? – met de Quick Scan

19 maart 2012 door iljas Reageer

Waarom zou je als startende ZZP-er al meteen aandacht besteden aan communicatie en marketing? Je doet het toch gewoon met de schat aan vakkennis en ervaring die je hebt?

Dat zal vaak jouw eerste gedachte zijn. En dan hangt er ook nog een (bescheiden) prijskaartje aan terwijl je misschien nog geen cent hebt verdiend! De belangrijkste reden om meteen als starter voorrang te geven aan een communicatie- en marketingplan is, dat het je ondernemingsplan verdiept. Je weet dat van je wordt verwacht dat je een ondernemingsplan maakt voor je nieuwe bedrijf. Dat helpt je om bij je nieuwe start alles op een rijtje te zetten. Wanneer je dat doet volgens een standaardplaatje dat je op zoveel plaatsen tegenkomt, dan merk je dat er aandacht is hoe jij je potentiële klanten ziet. Want het is toch handig om te weten waar je je voor geld vandaan kunt halen, niet? In een Quick Scan Communicatie- en Marketingplan doen we daar nog een schepje bovenop. Behalve dat je wilt weten aan wie je je geld kunt verdienen, ga je kijken waarom die potentiële klanten jouw product willen kopen en hoe je hun interesse verder kunt wekken.

Hoe we dat doen?

We – ja, jij en ik – starten met een goed gesprek. Je gaat ‘sparren’ – en gebruikmaken van een goed gesprek met een communicatie- en marketingexpert. In ons gesprek besteden we aandacht aan alle facetten die van belang zijn voor jou als startende ondernemer, bijvoorbeeld:

 

  1. Wie behoren tot je doelgroep?
  2. Waarin zijn ze geïnteresseerd?
  3. Hoe is hun leven (denk aan leeftijd, woonsituatie, en dergelijke, maar ook aan arbeidsinstelling)? Waarom?
  4. Hoe ‘digitaal’ zijn ze?
  5. …?

En zo nog veel meer. Houd er maar rekening mee dat een goed gesprek over communicatie en marketing bij beide partijen veel stof en vragen kan doen opwaaien. Jij bent de inhoudsdeskundige en tegenover je zit een communicatie- en marketingdeskundige. Na het gesprek werk ik een gedegen communicatie- en marketingplan uit. Op basis van het gesprek doe ik kort research, naar jouw ‘plakfactor[1]’ als kersverse ZZP-er.

 

Kun jij, als ik je ’s nachts wakker maak, in één zin je bedrijfsdoel neerzetten?

Ik weet dat dat onmogelijk lijkt. Toch help ik je met het formuleren van een sterke, korte, krachtige boodschap waarmee je je doelgroep én jezelf overtuigt voor jouw product of dienst. Je boodschap spreekt uit dat je je doelgroep biedt, wat hij of zij wil. Je doelgroep gaat mee in jouw boodschap, voelt zich positief aangesproken. Na het gesprek geef je mij een week om een mooi, duidelijk en bondig communicatie- en marketing plan waarmee je meteen aan de slag kunt.



[1] Als je wilt weten wat ik bedoel, kun je ‘Made to stick’ of in Nederlands vertaald ‘De plakfactor’ van Dan en Chip Heath lezen.

 

Categorie: communicatie Tags: communicatie

Geef een reactie Antwoord annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Vinden

Laatste artikelen

  • Mijn blog – als een dagboek
  • Mijn blog – duurzaam
  • Mijn bericht – waar ik mij bezighoud
  • Mijn blog – rust
  • Mijn blog – bewegen

Categorieën

Privacy en cookies: Deze site maakt gebruik van cookies. Door verder te gaan op deze site, ga je akkoord met het gebruik hiervan.
Voor meer informatie, onder andere over cookiebeheer, bekijk je: Cookiebeleid

Abonneer je op dit blog d.m.v. e-mail

Voer je e-mailadres in om je in te schrijven op dit blog en e-mailmeldingen te ontvangen van nieuwe berichten.

Copyright © 2021 · Enterprise Pro Theme op Genesis Framework · WordPress · Log in