Een goed gesprek met – MS en zon

zonHoe krijg je vitamine D?

Mensen met multiple sclerose (MS) hebben meer last van botontkalking en dus een grotere kans op botbreuken. Een remedie hiertegen is vaker in de zon en inname van extra vitamine D3 en calcium. Voldoende vitamine D zou ook de kans op het krijgen van MS verminderen en heeft waarschijnlijk een remmende werking op de ziekte-activiteit en op de progressie. Daarvoor moet dan wel een hogere dosis vitamine D3 worden ingenomen , dan de dosis die nu aanbevolen wordt, ter voorkoming van botontkalking.

Door: dr. Barbara M. van Amerongen, VUmc

Finse wetenschappers ontdekten dat het vitamine D gehalte in het bloed bij mensen met Relaps Remitting MS gedurende een actieve fase (de relaps) lager was dan tijdens een rustige periode (de remissie). En in Australië en Nederland stelden onderzoekers bij minder mobiele personen met MS een lager vitamine D gehalte in het bloed vast, dan bij degene die meer mobiel waren. Veel bewegen helpt dus ook tegen botontkalking en bij meer vitamine D. Helaas kunnen veel MS-patiënten, als ze eenmaal ziek zijn, niet zo goed meer bewegen.

Hoe zorg je er nu voor dat je voldoende vitamine D3 binnenkrijgt? Vitamine D3 komt amper in onze voeding voor. Alleen in vette vis, zoals wilde(!) zalm, haring, makreel en sardines zitten belangrijke hoeveelheden.

Vitamine D wordt in de huid aangemaakt onder invloed van zonlicht. Echter in Nederland is de zon in de maanden oktober tot april niet krachtig genoeg om dat te kunnen doen. Rond de evenaar is de zon het hele jaar krachtig genoeg. Dit zou verklaren waarom de ziekte MS vaker voorkomt in landen die verder van de evenaar afliggen.

Mijn gevoel

Ik wist nog niet dat ik ziek was (dat wist ik pas 13 jaar na de eerste relaps), maar als jong-volwassene nam ik wel al een gevoelsmatige beslissing die ik pas ma de diagnose begrijp (althans de goede werking ervan). B en ik besloten, na crises als die vans BSE (gekke koeienziekte) eens lekker te eten, zonder vlees. Dat lukte! We aten geen vlees en vis met mate. Ook vette vis, maar niet bewust. We aten vooral bijzonder goed. Toen was het nog geen bijzondere vegetariërs-keuze. Nu zou ik dat misschien wel doen, alleen al vanwege wat ik nu weet. Vlak voor de tweede zwangerschap begon ik weer vlees te eten vanwege het idee dat het mijn lichaam sterk zou houden. Maar goed, hardlopen, totdat het hollen en zelfs tollen en vallen werd, bleef ik ook doen. Nu ‘sport’ ik ook nog steeds. En ik zoek de zommehemel op. We gaan op vakantie als het kan. Warm weer is niet zozeer ons ding. Wel droog weer. Dat zegt mijn gevoel. Dat helpt mijn lichaam.

Bronnen: MS Web en mijn eigen ervaring

Over iljas

Ilja Aussems is mijn naam. Ik ben specialist in "een goed gesprek met" Ik blog er elke week over, met mijn opleiding als communicatie-wetenschapper en mijn werkervaring als docent / trainer en adviseur bij de hand. Ik begeleid professionals die willen groeien in hun werk en/of privé. Ik ben jouw bruggenbouwer, train en begeleid je bij een goed gesprek met jezelf en met je doelgroep in je werk (klanten / cliënten, leerlingen, collega's, netwerk) en privé (jezelf, je relatie, je gezin).
Dit bericht is geplaatst in MS met de tags , , . Bookmark de permalink.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.