Aandacht en adem

Mooie alliteratie, die titel

beginner's mindDat is waar mindfulness wat mij betreft over gaat: aandacht en adem.

En over hier en nu. Binnenkort houd ik een bijeenkomst voor kinderen over en met mindfulness. Kinderen staan dichter bij de oorsprong met hun beginner’s mind. Ze zijn nog jong maar ze ‘weten’ al veel.  En ze ‘groeien’ snel. Als een klein kind leert lopen of praten duurt het maar heel even voordat het als vanzelfsprekend gaat. Dat doen we allemaal snel. Kijk maar eens naar je zelf: iedereen gebruikt al snel de automatische piloot zoals we dat noemen. Als je elke ochtend en avond je tanden poetst, dan hoef je niet meer na te denken over hoe je dat doet.

Soms zou het handig zijn om dingen eens los te laten en je bezig te houden met kleine dingen, dichtbij. Je adem bijvoorbeeld. Elk levend wezen ademt.

Maar: letten we er weleens op? Zelfs als je COPD of astma of iets dergelijks hebt, ben je niet continu bezig met de manier waarop je ademt. Zelfs als je mindfulness kent als ik, kun je jezelf attenderen op het feit dat en hoe je ademt. Dat gaat niet vanzelf.

Waarom aandacht zo belangrijk is

De automatische piloot loslaten en even niet meer vol van gedachten en gepieker, maakt ruimte in je hoofd. Dat kan door je aandacht te verplaatsen. Het helpt je om je te concentreren op wat er hier en nu gebeurt en wat je hier en nu nodig hebt. Specifiek je aandacht geven aan iets hier en nu, dichtbij, kan je helpen. En je kiest ervoor. Verwijt je zelf niets als het even niet lukt. Dat levert alleen maar meer gepieker op en dat wilde je net niet. Specifieke aandacht waarbij je niet belemmerd wordt door zaken van vroeger, later of anderen helpt je om je hoofd leeg te maken.

 

bhoeddha-brug

 

Over iljas

Ilja Aussems is mijn naam. Ik ben specialist in "een goed gesprek met" Ik blog er elke week over, met mijn opleiding als communicatie-wetenschapper en mijn werkervaring als docent / trainer en adviseur bij de hand. Ik begeleid professionals die willen groeien in hun werk en/of privé. Ik ben jouw bruggenbouwer, train en begeleid je bij een goed gesprek met jezelf en met je doelgroep in je werk (klanten / cliënten, leerlingen, collega's, netwerk) en privé (jezelf, je relatie, je gezin).
Dit bericht is geplaatst in aandacht, beginner's mind, mindfulness met de tags , , . Bookmark de permalink.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.