Adem – anker

Je weet dat je altijd ademt. Tenminste, als levend wezen doe je dat, altijd. In mindfulness wordt er veel aandacht besteed aan adem. Want dat is het anker van je lichaam en je leven.

Heb je weleens stil gestaan bij je adem?

‘Ik ben buiten adem. Ik houd mijn adem in’ Dat denken we weleens en we kunnen onze adem ook goed benutten in ons dagelijkse leven, gewoon. Bijvoorbeeld door af en toe aandacht te geven aan je adem, hoe die gaat, waar je hem in je lichaam kunt voelen.

Probeer maar eens

—————————————————————————————————————————————————————————————————————————-

boedhabrug4-234x300

Oefening Ademruimte

Observeer

  • Breng je aandachtsfocus naar je innerlijke ervaring en merk op welke gedachten er zijn, welke emoties en gevoelens.
  • Beschrijf, erken, benoem – zet ervaringen om in woorden, bijvoorbeeld, zeg in je gedachten, “Er komt een gevoel van boosheid op” of “Er zijn zelfkritische gedachten.”
  • Daarna: Wat voel je in je lichaam? Sta jezelf toe te voelen wat je voelt op die plaats op dit moment. Je kunt tegen jezelf zeggen dat het oke is dat je dit nu voelt.

Als een plek erg intens voelt, dan kun je tegelijkertijd met het voelen van deze plek ook je ademhaling voelen. Nog steeds zonder te proberen om ervan af te komen.

Breng je aandacht terug

Richt je volle aandacht weer rustig op de ademhaling. Volg de ademhaling de hele weg in en de hele weg uit. Optie: Probeer op te merken, “Adem in… adem uit” of te tellen “Inademing 1… uitademing 1; inademing 2… etc.”

—————————————————————————————————————————————————————————————————————————

Als je deze oefening leest, merk je (dat wist je al) dat je adem op een andere plek in je lichaam voelt als je stress hebt i.p.v. als je bijvoorbeeld rustig bent.

Ik geef steeds meer korte aandacht aan mijn adem

Soms zo maar en soms als ik stress heb. Het helpt me om met zaken in mijn leven te om te gaan en om met sommige zaken meer ontspannen om te gaan. Ik heb dus veel profijt van om aandacht geven aan dat wat er toch wel is: mijn adem.

Kan het jou ook helpen?

 

Over iljas

Ilja Aussems is mijn naam. Ik ben specialist in "een goed gesprek met" Ik blog er elke week over, met mijn opleiding als communicatie-wetenschapper en mijn werkervaring als docent / trainer en adviseur bij de hand. Ik begeleid professionals die willen groeien in hun werk en/of privé. Ik ben jouw bruggenbouwer, train en begeleid je bij een goed gesprek met jezelf en met je doelgroep in je werk (klanten / cliënten, leerlingen, collega's, netwerk) en privé (jezelf, je relatie, je gezin).
Dit bericht is geplaatst in aandacht, mindfulness. Bookmark de permalink.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.