Adem in – adem uit

Ken je dat mopje?

Ik vertel hem voor de zekerheid aan je:

Een dom blondje (wees gerust: ik weet heus dat we niet allemaal dom zijn), met haar koptelefoon op haar hoofd, is bij de kapper
Als ze aan de beurt is, deelt de kapper haar vriendelijk mee dat hij haar koptelefoon even af moet doen.
Zo gezegd, zo gedaan
Na een tijdje valt het domme blondje van de kappersstoel: dood
Geschrokken en op zoek naar de reden beluistert de kapper haar koptelefoon
Wat staat erop? “Adem in – adem uit.” 
 
 

Het is flauw, wat mij betreft.

Maar waarom ik aan deze mop moest denken, is toen ik in verband met de 7 alledaagse mindfulness-activiteiten waarover ik maandag blogde extra wilde ingaan op aandacht voor je adem. Want als we leven, ademen we, altijd. Onze adem is een soort anker in je lichaam en in je leven. Zoals Jon Kabat Zinn zei: ” Wherever you go your breath goes.” En daarom is je adem een goed instrument om je aandacht op te vestigen.
Ga maar eens na:  Hoe voelt hij als je inademt en hoe voelt hij als je uitademt? Waar voel je je adem het best? In je buik of in je borst of ergens anders?  Volg je ademhaling de hele weg door je lichaam. Wanneer je merkt dat je gedachten hebt, zet ze even aan de kant en wijd je weer aan de aandacht voor je adem, waar je gebleven bent. Je kunt altijd terugvallen op aandacht voor je adem . Omdat die er altijd is. Aandacht voor je adem is ook een handige manier om te vestigen op momenten dat je met iets negatiefs wordt geconfronteerd. Waar denk je aan? Wat voel je? Waar voel je je adem? Volg je ademhaling een tijdje en sluit je aandacht af door vast te stellen of je ademhaling veranderd is en of je gedachten veranderd zijn. Geef die aandacht dagelijks, aan je adem én aan jezelf. Geniet ervan!

 

Over iljas

Ilja Aussems is mijn naam. Ik ben specialist in "een goed gesprek met" Ik blog er elke week over, met mijn opleiding als communicatie-wetenschapper en mijn werkervaring als docent / trainer en adviseur bij de hand. Ik begeleid professionals die willen groeien in hun werk en/of privé. Ik ben jouw bruggenbouwer, train en begeleid je bij een goed gesprek met jezelf en met je doelgroep in je werk (klanten / cliënten, leerlingen, collega's, netwerk) en privé (jezelf, je relatie, je gezin).
Dit bericht is geplaatst in aandacht, mindfulness met de tags , . Bookmark de permalink.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.