Bruggenbouwer – hhhmmm, ben jij een architect of zo?

Mijn vorige blog ging over waar ik mijn heilige vuurtje vond. Ik heb dat meteen als mijn ‘specialisme’ aanvaard, datgene waar ik sterk en goed in ben: bruggen bouwen. Specialisme tussen aanhalingstekens omdat, zoals ik eerder blogde, dat hetgene is wat in deze tijd telt.

Heeft jouw bedrijf ook een missie?

Wat ook telt in professionele organisaties, is een visie op of beter nog, een missie van je bezigheid.

Dat snap ik, want een specialist of een specialistische organisatie legt met een missie een visitekaartje op tafel. Ten minste, als je die missie in 1 ademhaling kunt uitspreken. Of als je er midden nacht voor wakker gemaakt wordt: ‘wat is je missie?’ Een missie moet onmisbaar en begrijpelijk zijn, voor iedereen.

Superslogans

Gisteren waren we, mijn partner en ik aan het geinen over onvergetelijke uitspraken in de reclamewereld: ‘ik heb nog zo gezegd: geen bommetje!’; ‘kan ik effe vangen?’; ‘even Apeldoorn bellen’. Dat zijn reclameslogans, superslogans wat mij betreft. En natuurlijk is het anders met een missie. Serieuzer? Vollediger? Waar ik de kracht van die slogans zie, is het feit dat ik ze niet zo makkelijk vergeet. Dat ik weet waar het over gaat, over zuivel, over verzekeringen.

Mijn missie – en die van jou?

En tegelijk maakt me dat wel wat onzeker. Want wat is mijn missie dan en hoe vergeet je die niet en hoe weet je meteen dat je mij wilt hebben voor jouw vraag? Dan moet ik oppassen dat ik niet meteen weer een heel verhaal ga vertellen (Daar ben ik goed in, ben ik bang). Ik probeer iets te bedenken:

  • waar ik in geloof
  • wat je niet vergeet
  • wat jij begrijpt
  • waar je door geraakt wordt
  • waarvoor je mijn diensten wilt hebben

Komt ie:

Ik ben Ilja Aussems, bruggenbouwer, verbinder tussen mensen, teams  en organisaties. 

Kun je hier iets mee? En dat is meteen maar de volgende stap: leg je missie voor aan anderen, bij deze. Ik denk dat ik ook dat doe wat ik eerst niet van mezelf mocht, nl. uitleggen wat ik met die missie bedoel. De instrumenten die ik voor die missie inzet, waar mensen, organisaties, teams hun voordeel mee kunnen doen:

  • Training en coaching in communicatie en in creatief denken
  • mindfulness training
  • extern vertrouwenspersoon

Voor de titel ‘bruggenbouwer’ zijn er nog legio andere instrumenten te bedenken. Ik houd het er als ZZP bij. Maar ik werk graag samen met andere ondernemende geesten. En als er vragen oprijzen bij de instrumenten die ik je geef, dan lees ik ze graag!

Over iljas

Ilja Aussems is mijn naam. Ik ben specialist in "een goed gesprek met" Ik blog er elke week over, met mijn opleiding als communicatie-wetenschapper en mijn werkervaring als docent / trainer en adviseur bij de hand. Ik begeleid professionals die willen groeien in hun werk en/of privé. Ik ben jouw bruggenbouwer, train en begeleid je bij een goed gesprek met jezelf en met je doelgroep in je werk (klanten / cliënten, leerlingen, collega's, netwerk) en privé (jezelf, je relatie, je gezin).
Dit bericht is geplaatst in jongerencommunicatie. Bookmark de permalink.

2 reacties op Bruggenbouwer – hhhmmm, ben jij een architect of zo?

  1. Stan Lenssen schreef:

    Ilja Aussems, bruggenbouwer, verbinder. Ik vind het een hele mooie. Het zegt waar je hart ligt. Dat wordt niet snel vergeten.
    Mooi Ilja,
    vrije groet,
    Stan

  2. iljas schreef:

    Hallo Stan, Dank voor je supersnelle reactie 😉

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.