…Burn out-cliënten over mindfulness

Bij de tweetborrel bij @Betahuis in Heerlen (#TB045) ontmoette ik Sander, van Kwatee. We hadden er een kort, doch interessant gesprek. Sander is jobcoach en coacht vaak cliënten die burn outklachten hebben. Ik vertelde hem dat ik vaak mensen met (voormalige) burn outklachten train  in basistrainingen Mindfulness en hij vertelde dat hij in zijn coaching vaak aandacht besteedt aan gevoel en gedachten. We spraken over een rol van mindfulness voor mensen die een burn out hebben of hadden. Er liggen volgens mij veel kansen en mogelijkheden. Lees maar verder:

Wanneer heeft iemand een burn out?

Burn out is Engels voor ‘afgebrand’. Vaak wordt de term gekoppeld aan werk. Stel je voor, je werkt en gaat maar door, terwijl je elke keer net iets te veel van jezelf vraagt. Want ja, je vindt dat je daar verantwoordelijk voor bent of iemand moet het toch doen. En eigenlijk doe je niet dat werk waar je zelf in gelooft. Zo werk je door en brand je langzaam af. Het zijn vaak de harde werkers, de idealisten en de perfectionisten die over hun grenzen gaan. Je moet kunnen branden om op te branden. Het feit dat het opeens niet meer gaat, overvalt je vaak, laat je onthand achter.

Waaraan herken je burn out?

Bijvoorbeeld aan:

  • uitputting (een gevoel van extreme vermoeidheid)
  • cynisme (afstand hebben van het werk of van de mensen met wie iemand werkt)
  • verminderde persoonlijke bekwaamheid (het gevoel dat je minder goed presteert dan in het verleden het geval was)
  • verminderd werkgerelateerd zelfvertrouwen

Om het kort te zeggen: je verlangt naar bed, je sleept je naar je werk en je vindt jezelf niet goed. Ik noem ‘jou’ als burn outkandiaat. Het kan vooral ook zo zijn dat wat ik hier schrijf herkenbaar is bij mensen in jouw buurt. Interpreteer ‘je’ dan zoals jou dat past. Misschien heb je vermoeide of branderige ogen, kun je opeens niet zo goed harde geluiden verdragen, heb je (meer) weekendhoofdpijn en in ieder geval helemaal geen zin om naar het werk te gaan!

Hoe wordt iemand met burn outklachten weer de oude?

Vaak zie je dat burn out eerder op de loer ligt bij hard werkende,  zich op hun verantwoordelijkheid beroepende, vaak hoger opgeleide werknemers, zijn dat de mensen die vinden dat ze door moeten, dat ze het goed moeten doen en dat ze vooral niet moeten zeuren. Herkenbaar? Dan is het niet vreemd wanneer ik je zeg dat het verstandig is om vooral aandacht aan jezelf te besteden! Gewoon, rust nemen voor jezelf en hier en nu ervaren hoe je hier bent.

  • Hoe adem je?
  • Sta je of zit je?
  • Waar sta of zit je? Hoe voelt dat?
  • Wat zie je, wat hoor je? Wat hoor je in jezelf (bijvoorbeeld je buik of je adem), in de ruimte waar je bent (bijvoorbeeld de radio, pratende of typende mensen) en buiten de ruimte waar je bent (bijvoorbeeld voetstappen,motoren van auto’s, machines, kopieerapparaten)
Naast goede coachgesprekken en al die andere dingen, veel aandacht voor het hier en nu en jezelf dus.

Hoe kan mindfulness daaraan bijdragen?

Wat je hierboven las, wordt mindfulness genoemd. Aandacht voor het hier en nu. Mindfulness, aandacht voor het hier en nu.  Hier in het westen is meermaals onderzoek gedaan naar de resultaten van mindfulness. Er bleek een positief effect te zijn voor het welzijn van kankerpatiënten, chronische pijnpatiënten, mensen met (aanleg voor) depressiviteit. Ik kenzeggen dat ze zich gelukkiger en meer ontspannen voelen sinds ze de cursus hebben gedaan. Een veel gebruikte term in Mindfulness is: ‘Er is wat er is’. Bekend, niet? En misschien doen met name burn out-cliënten er goed aan om dat weer eens wat meer serieus te nemen. Dat geldt overigens voor iedereen! Gun jezelf weer eens wat aandacht voor jezelf!

Binnenkort organiseer ik een introductiebijeenkomst in Heerlen. Daarover laat ik je snel meer weten!

Over iljas

Ilja Aussems is mijn naam. Ik ben specialist in "een goed gesprek met" Ik blog er elke week over, met mijn opleiding als communicatie-wetenschapper en mijn werkervaring als docent / trainer en adviseur bij de hand. Ik begeleid professionals die willen groeien in hun werk en/of privé. Ik ben jouw bruggenbouwer, train en begeleid je bij een goed gesprek met jezelf en met je doelgroep in je werk (klanten / cliënten, leerlingen, collega's, netwerk) en privé (jezelf, je relatie, je gezin).
Dit bericht is geplaatst in communicatie, mindfulness met de tags , , , , . Bookmark de permalink.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.