Chronische stress / Burn out in de werkomgeving en de rol van de vertrouwenspersoon

Waarom ben jij of is iemand in jouw omgeving niet de enige die het zwaar heeft in het werk?

De  Stichting Burnout heeft het over ongeveer 14 % van de werknemers die het verschijnsel ‘burnout’ aan den lijve ondervinden. Uit ervaring weet ik dat dit gegeven je misschien slechts ten dele helpt, maar goed, je bent niet alleen. Tegelijk zegt de Stichting Burnout dat ze het moeilijk vindt om exacte cijfers weer te geven die exact zijn. Dat begrijpen we, maar het feit dat de term burnout zo bekend is, betekent volgens mij dat het fenomeen veelvuldig voorkomt. Natuurlijk heeft iedereen het nu en dan zwaar op zijn of haar werk, maar burnout gaat weer een stapje verder.

Herken jij bij jezelf of in je omgeving het volgende?

Burnout is een gevoel van helemaal leeg of op zijn, door het aanhoudend overschrijden van grenzen. De batterij is leeg en het lukt simpelweg niet meer deze (snel) op te laden. Door langdurig meer te doen dan je aankunt, raakt het evenwicht tussen draagkracht en draaglast verstoord. Er kunnen zich verschijnselen voordoen van vervreemding ten opzichte van anderen en van verminderd vertrouwen in persoonlijk kunnen. Zo eindigt 40% van de burnout-gevallen in arbeidsongeschiktheid.

De ervaring leert dat klachten als hierboven omschreven vaak ontstaan door een combinatie van factoren die mensen uit balans brengen. Burnout ontstaat als gevolg van langdurige, emotionele overbelasting. Hierdoor ontstaat een gevoel van lichamelijke en geestelijke uitputting. De ziel is eruit. Omgaan met mensen kost veel energie en assertief de persoonlijke grenzen bewaken lukt niet meer. Gestaag loopt de batterij leeg. De houding naar de omgeving wordt (vaak onbewust) een afstandelijke en onpersoonlijke. Werk, relatie, sociale contacten, alles kost veel meer energie dan voorheen. Prestatie en zelfvertrouwen lijden hieronder. Vaak zie je dat soort verschijnselen ook of met name in het werk terug. Vaak is dat de plek waar iemand zich niet zo goed kan verschuilen. Als je op je werk onvoldoende functioneert, dan is dat misschien ook voor collega’s of voor een leidinggevende merkbaar.

Voordat er sprake is van een burnout worden verschillende stadia doorlopen namelijk:

  • Stress – Let op: gezonde stress is een primaire gemoedstoestand waardoor een mens onder zware omstandigheden vaak beter kan functioneren.
  • Chronische stress – Maar: stres s is niet meer gezond wanneer hij chronisch wordt.
  • Overspannenheid en burnout – dit is de uiterste hoedanigheid waartoe stress en vooral chronische stress kunnen leiden en waarbij het goed is om het doel om dit te lijf te gaan prioriteit te geven.

Hoe kun je burnout te lijf gaan – bij jezelf en bij anderen in je omgeving?

Allereerst doe jij (of misschien iemand in je buurt) er goed aan om hulp te zoeken. In de werksfeer is het goed om een vertrouwenspersoon  in je bedrijf aan te spreken. Hij of zij kan de eerste stap zijn in een proces dat uiteindelijk tot stappen naar beter moet leiden. Met de vertrouwenspersoon kun je over je vermoedens of een situatie op het werk in gesprek. De vertrouwenspersoon heet niet voor niets zo. Hij of zij hanteert zwijgplicht en kan je verwijzen op weg helpen om je ongemak uit de weg te helpen. Hij of zij kan jou helpen wanneer je chronische stress bij jezelf ervaart, maar ook wanneer je dit vermoedt bij een collega. Wanneer je hem of haar betrekt in het prol;eem dat je ervaart,m kan het jou al een eindje op weg helpen als je weet dat je niet meer alleen daarin staat.

Een lange, maar effectieve weg

Daarnaast zijn er heel veel coaches en andere professionals in de buurt van je werkomgeving die gespecialiseerd zijn in de begeleiding van burn out- en andere overspannen mensen, in en om het werk. Er wordt weleens gezegd dat genezing van bijvoorbeeld burnout ongeveer even lang duurt als de opbouw van burnout. Lang dus! Weet wel dat er oplossingen mogelijk zijn! En weet ook dat je dat niet alleen moet willen! Wanneer je weer enigszins bent opgekrabbeld, dan voel je wellicht nog steeds wat onzeker: ‘ Gebeurt dit nog een keer? Dit wil ik nooit meer!’

Mindfulness Based Cognitive Therapy (MBCT), een training in 8 sessies kan hierin voorzien. Ten minste, wanneer je je zelf gunt om hiermee serieus aan de slag te gaan. Wil je daar meer over weten? Neem gerust contact met me op! Succes!!!

Over iljas

Ilja Aussems is mijn naam. Ik ben specialist in "een goed gesprek met" Ik blog er elke week over, met mijn opleiding als communicatie-wetenschapper en mijn werkervaring als docent / trainer en adviseur bij de hand. Ik begeleid professionals die willen groeien in hun werk en/of privé. Ik ben jouw bruggenbouwer, train en begeleid je bij een goed gesprek met jezelf en met je doelgroep in je werk (klanten / cliënten, leerlingen, collega's, netwerk) en privé (jezelf, je relatie, je gezin).
Dit bericht is geplaatst in communicatie, mindfulness, plezier met de tags , , , , . Bookmark de permalink.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.