Clean Drinks en het imago van duurzaamheid

Deze week was ik bij een bijeenkomst van CleanDrinks.

CleanDrinks noemt zich zelf: ‘high-standard network event with the aim to address sustainability as an economic opportunity.‘ De combi tussen duurzaamheid en ondernemend netwerken, als ik mijn interpretatie eraan zou geven.

Wat maakt die combi interessant?

In Maastricht, op ‘mid summer night’s day’, waren mensen die allemaal ondernemer zijn in verschillende vormen van duurzaamheid. Voor mij, en voor meer mensen om me heen (het was ten slotte voor het eerst in het zuiden van het land), was deelname aan Clean Drinks voor het eerst, en inspirerend! Het liet mij zien wat ook weer zo belangrijk is bij een thema als duurzaamheid. Dat is misschien wel die inspiratie, het ondernemerschap, de innovatie, allemaal termen die heel belangrijk zijn als we het hebben over het imago van een merk. Wat ik daarmee bedoel, dat leg ik je zo uit. Ik vertel je eerst iets over de verhalen die ik daar heb gehoord en die mij inspireerden.

Drie inspirerende verhalen

  • Allereerst was daar het verhaal van de Wij, van Astrid Mercx. Zij heeft een landgoed in Lemiers, (bij Vaals) dat door haar en door andere medewerkers beheerd wordt die dit landgoed ontginnen en geschikt maken voor moestuin, boomgaard en weiland voor koeien, schapen. Het belangrijkste motief van Astrid is om samen met anderen duurzaam gebruik te maken van en te zijn op dit landgoed. Er doen al veel mensen mee, er zijn al veel mensen te vinden. En, ik wil er ook graag eens zijn. Astrid’s verhaal was heel betrokken en daarmee inspirerend voor mij.

  • Het verhaal van Marion van der Kleij, over Limburg 2030. volgde. Zij heeft met vier andere initiatiefnemeners en een aantal jongeren een boek tot stand gebracht.  In het boek lees je het verslag van jongeren over hun interviews met de leiders in deze regio. De vraag die ze hen stelden was: ‘ Wat doet u voor mijn toekomst?’  Jongeren hebben ook hun beeld bij duurzaamheid en hebben vaak een verrassende en vernieuwende visie daarop. Marion en de anderen vonden dat de stemmen van deze generatie van de toekomst ook gehoord moeten worden en serieus genomen moeten worden. Het boek dat ze gemaakt hebben is wat mij betreft inspirerend en vraagt om meer aandacht die het nu krijgt. Het moet gezegd: het boek heet Limburg 2030 en de inhoud ervan geldt voor meer dan alleen voor deze regio en is ook interessant voor iedereen. Want de wereld houdt niet op bij Limburg. Wie iets weet van duurzame ontwikkeling  is op de hoogte van de indeling people-profit-planet. Deze drie pijlers kunnen niet los van elkaar worden gezien en zijn alle drie van het grootste belang voor het realiseren van een duurzame toekomst voor alles en iedereen.

  • En dan was er het verhaal van  over Transition Towns. De kern van het verhaal lijkt in te druisen tegen mijn eerdere opmerking, dat een goede initiatieven in een bepaalde gebieden ook hun invloed hebben voor de ‘planet’. Dat lijkt maar zo, want tegelijk is ieder initiatief van belang voor het doel wat alle vrouwen die hebben gesproken voor ogen hebben: een duurzame toekomst.

En dan komt de vraag:

Waarom en hoe inspireert Clean Drinks?

Volgens mij heeft dat alles met imago en imagebuilding te maken. En met de combi die Clean Drinks maakt: ondernemerschap en duurzaamheid.

Een levend  imago is af te lezen aan ieder contact van de organisatie met de buitenwereld. En het imago van duurzame ontwikkeling is op dit moment volgens mij niet zo goed. Het wordt vaak geassocieerd met de ‘ linkse kerk’. Het wordt gezien als zwaar, een opoffering, waar iedereen veel last van heeft en dat als een onredelijke last wordt ervaren. Als ik zo’n beeld voorgeschoteld krijg, zie ik veel geitenwollen sokken. Jij ook? Op de avond van Clean Drinks in Maastricht werd vooral de nadruk gelegd op de positieve kracht van innovatieve initiatieven. Ik weet dat ik niet tot de doelgroep behoor die nog moet worden omgeturnd tot een gelovige, maar Clean Drinks Maastricht slaat een goede weg in. Waarom?

  • Het maakt een goede combi tussen ondernemerschap, duurzaamheid en netwerken;
  • Het laat initiatieven dichtbij en dus herkenbaar voor de toehoorders zien;
  • Doordat het individuen aan het woord laat die persoonlijk bij de verschillende initiatieven betrokken zijn, is het mogelijk om de toehoorder heel nauw te betrekken.

Vergelijk het met de afkeer van bijvoorbeeld buitenlanders. Zo, vanuit de lucht en algemeen, is dat makkelijk gezegd. Laat nu een buitenlandse persoon naast je wonen, zo aardig, dan kan dat voor jou twee dingen betekenen: je maakt door de persoonlijke ervaring met  deze persoon een uitzondering voor je negatieve gedachten over buitenlanders – of – je gaat je negatieve mening over buitenlanders bijstellen naar een positievere.

Klein en dichtbij komt een imago dus ten goede.

  • Komt het punt dat ons leert dat een slecht imago sneller komt dan een goed imago. En dat een imago, en zeker een goed imago, erg goed moet worden onderhouden. Er moet dus veel energie gestoken worden in het imago van duurzaamheid. Clean Drinks laat zien dat het, door in veel steden in de hele wereld, steeds aandacht te besteden aan hetzelfde thema, hard daaraan werkt. 
  • En steeds met dezelfde boodschap: duurzame ontwikkeling en ‘clean living’  is leuk en van ons allemaal.

Weet je trouwens, dat ik op de avond bij SOFA in Maastricht geen enkele geitenwollen sok heb gezien?

Over iljas

Ilja Aussems is mijn naam. Ik ben specialist in "een goed gesprek met" Ik blog er elke week over, met mijn opleiding als communicatie-wetenschapper en mijn werkervaring als docent / trainer en adviseur bij de hand. Ik begeleid professionals die willen groeien in hun werk en/of privé. Ik ben jouw bruggenbouwer, train en begeleid je bij een goed gesprek met jezelf en met je doelgroep in je werk (klanten / cliënten, leerlingen, collega's, netwerk) en privé (jezelf, je relatie, je gezin).
Dit bericht is geplaatst in communicatie, plezier met de tags , , . Bookmark de permalink.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.