De automatische piloot – kiezen of niet

Mijn vorige blog ging over les 1 van de Mindfulness Based Cognitive Therapy / Training (MBCT) die ik je kan geven.

De automatische piloot herken je vast bij jezelf

En zoals ik al aangaf, is het gebruik daarvan niet erg, het heeft soms voordelen. Maar, soms ook nadelen. Om je te laten ervaren hoe het ook anders kan, stel ik je voor om eens een rozijn tussen je vingers te nemen.

Hoe voelt dat?

Als je er eens in knijpt, het van vorm verandert. Als je de kreukels verplaatst. En dan:

Hoe ruikt dat?

Als je de rozijn dicht bij je neus houdt. Als je erin knijpt. Als je er een klein scheurtje met je nagel in maakt. En dan:

Hoe klinkt dat?

Als je de rozijn dicht bij je oor houdt. Als je erin knijpt, zachtjes. En dan:

Hoe proeft dat?

Als je de rozijn in je mond doet. Er één keer op bijt. Hoe smaakt de rozijn links op je tong,rechts, voor en achter?

De automatische piloot even weg

 

Een rozijntje zo ervaren, haalt de automatiek weg. Je kunt ook bij de eerste hap met eten of met tanden poetsen of met douchen kiezen om te ervaren wat je voelt /hoort / ruikt /proeft / ziet. Dan wordt het heel anders dan je gewend zult zijn. Bij cursussen over gewichtvermindering worden tips voor het eten zo gegeven. Daarbij is het voor iedereen handig om eten écht te proeven en het niet weg te bunkeren. Wat ik zo bijzonder vind, is dat mensen in hongerend Ethiopië, waar mijn zoon is geboren echt een standaard eetritueel hebben waarbij ze nooit alles opeten omdat dat niet beleefd zou zijn. En soms is het handig om, zonder dat je erover hoeft na te denken, op te staan en weg te lopen. Dat gaat, vanzelf. Ik kan je wel vertellen dat ik, sinds ik niet meer zo goed loop, en in openbaarheid vaak een rollator of een stok (vanwege ms) gebruik, niet meer zo makkelijk de automatische piloot inzet. En er zijn meer zaken te bedenken. Bijvoorbeeld als je moeite hebt om op gewicht te blijven. Of als je kortaf bent. Nee,

 

Jij doet dat niet

En ik ben opgelucht dat ik er voor kan kiezen. Ik kies er vaak voor om  aandacht, wel of niet voor eigen en andermans handelingen te geven, hier en nu en zonder oordeel.

Over iljas

Ilja Aussems is mijn naam. Ik ben specialist in "een goed gesprek met" Ik blog er elke week over, met mijn opleiding als communicatie-wetenschapper en mijn werkervaring als docent / trainer en adviseur bij de hand. Ik begeleid professionals die willen groeien in hun werk en/of privé. Ik ben jouw bruggenbouwer, train en begeleid je bij een goed gesprek met jezelf en met je doelgroep in je werk (klanten / cliënten, leerlingen, collega's, netwerk) en privé (jezelf, je relatie, je gezin).
Dit bericht is geplaatst in aandacht, mindfulness, MS met de tags , , . Bookmark de permalink.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.