De digitale wereld hier en die daar
Er is veel te zeggen over de digitale wereld, ,zoals mijn vorige blog laat zien. Zoals veel, vooral oudere mensen zich afkeren van het internet en de computer. Wat ik in het westen zie, is dat marketing zijn weg zoekt naar bijvoorbeeld social media. Ik ben blij dat ik niet in hun schoenen sta. Ik kan niet zo goed iets doen waar ik niet voor de volle 100% achter sta.
Waar ik wél achter zou staan:
In De Correspondent (ik kan het je niet laten lezen, maar je kunt je abonneren voor €5,- per maand via decorrrespondent.nl) las ik een stuk over wat huidige ontwikkelingen betekenen voor Afrika. Mensen hebben er weliswaar honger, maar beschikken wel over een mobieltje. Het geldverkeer gaat er nu voor een belangrijk deel digitaal. Mensen hoeven niet met grote pakken geld te sjouwen en het risico lopen om beroofd te worden. Afstanden worden veel kleiner.
Is marketing daar ook aan het werk?
Dat weet ik niet. Maar als er in ontwikkelingslanden zo’n grote stappen gezet worden, dan lijkt me dat een grote vooruitgang. Zou dat te maken hebben met onze remmende voorsprong? Wij leerden social media, de digitale wereld vooral kennen als een leuk speeltje. Afrikanen hebben er voordeel van. Ik hoop dat dat zo blijft.