Duurzaam aan het werk met je eigen organisatie – een creatieve benadering

Duurzaam, een eng woord, niet? En al helemaal als het geassocieerd wordt met ‘ het milieu’ , jakkie. We moeten weer. Behalve als het duurzaam uitwerken van je organisatie geld oplevert en dus, LEUK wordt! Kan dat? Ik denk het wel. Er wordt in mijn ogen te weinig aandacht gegeven voor de kracht van de gedachte dat minder=meer (duurzaamheid) kan hebben voor de uitvoering van bedrijvigheden. En dan komt het:

  • maar kan ik me dat wel veroorloven?
  • wat moet het voor een enorme verandering zijn, om geld te (blijven) verdienen?
  • moet ik dan iets heel anders gaan doen, is dat niet te veel gevraagd, wil ik dat wel?

Antwoorden op al die zorgelijke vragen: maak je geen zorgen. Een nieuw product of dienst kan, maar is niet meteen nodig om duurzaam werken in je bedrijvigheid op te nemen.

  • Anders reizen kan een stap zijn,
  • Meer gebruik maken van de waarde van sociale media om daarmee kantoorruimte, drukwerk en files te besparen,
  • Andermans duurzame activiteiten ondersteunen (MVO)

Het kan allemaal en het valt allemaal uit te leggen. Het is voor ieder anders. En het kan een prima ‘selling point’ zijn. Denk aan wat Anita Roddick deed met haar Body Shop ( http://www.thebodyshop.com). Ze is helaas overleden maar haar winkels bestaan nog steeds. In Zweden en in een aantal landen daarbuiten heb je The Natural Step http://www.naturalstep.org/. Deze beweging gaat uit van het winstoogmerk en duurzaamheid. Hun beschermheer is van Zweedse, koninklijke huize.

Zo zijn er nog veel meer goede voorbeelden. De belangrijkste les is wat mij betreft het plezier en de creativiteit van de genoemde initiatieven. En dat kan iedereen! Creatief denken kun je in een handomdraai, en met plezier leren! Hoe? Daar vertel ik in de komende tijd wel meer over en je kunt hier een reactie achterlaten. Dan zoek ik je op. Dan kunnen we samen (jij en ik, of je team en ik) oefenen met creatief denken en met duurzaam denken en doen. Want ik ben trainer en coach in creativiteit en duurzaamheid en ik zet altijd in op plezier in je werk en op resultaat!

Over iljas

Ilja Aussems is mijn naam. Ik ben specialist in "een goed gesprek met" Ik blog er elke week over, met mijn opleiding als communicatie-wetenschapper en mijn werkervaring als docent / trainer en adviseur bij de hand. Ik begeleid professionals die willen groeien in hun werk en/of privé. Ik ben jouw bruggenbouwer, train en begeleid je bij een goed gesprek met jezelf en met je doelgroep in je werk (klanten / cliënten, leerlingen, collega's, netwerk) en privé (jezelf, je relatie, je gezin).
Dit bericht is geplaatst in jongerencommunicatie met de tags , . Bookmark de permalink.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.