Een goed gesprek met – AANDACHT

Ik vertel je niets nieuws denk ik, als ik zeg dat aandacht voor een goed gesprek heel belangrijk is.

Wanneer had jij voor het laatst een goed gesprek?

Waarom was dat goed, volgems jou? Interesseerde het gesprek je? Was er aandacht van jou voor die ander en van die ander voor jou? Ik denk het wel. Aandacht, voor een gesprek, en zomin mogelijk voor wat er nog meer in jouw achterhoofd zit en in dat van die ander en wat niet persé thuis hoort in het gesprek, helpt bij het resultaat.

Het woord aandacht vraagt overigens ook om aandacht. De dubbele klinker vraagt om aandacht. Laat het maar eens uitspreken door een jong kind bij jou in de buurt. Dat is net als ‘zorgvuldig’. Behalve dan, wanneer het ingeslikt wordt: “z’vuldig”. Geef toe, dan klinkt het niet meer zorgvuldig. Met “aandacht” geef je aandacht en heb je aandacht. Anders moeten we het niet zo noemen.

Aandacht vind ik overal terug

In een goed gesprek, met iedereen, ook met mezelf. Mindfulness gaat wat mij betreft over aandacht, aandacht voor het hier en het nu. Een verkoopgesprek werkt wanneer aandacht centraal staat. Dat geldt ook voor een goed gesprek met iemand van een andere cultuur. Misschien zitten jullie soms op een andere golflengte, maar aandacht voor elkaar helpt jou en die ander om een goed, boeiend gesprek te kunnen voeren. Aandacht in een gesprek staat voor plezier en maakt het tot een goed gesprek.

Probeer het maar eens uit met de volgende drie opdrachten:

  1. Duik eens terug in je herinnering en doe wat ik je eerder vroeg: wanneer had je voor het laatst een goed gesprek? Welke rol speelde aandacht in dat gesprek?
  2. Doe hetzelfde met een herinnering aan een recent gesprek dat je weer bijna ontglipt leek. Was daar evenveel aandacht in het spel?
  3. Neem je voor om bij een volgende gesprek al je afleidingen aan de kant te zetten en ruimte te maken voor (meer) aandacht. Evalueer: wat levert het je op?

Over iljas

Ilja Aussems is mijn naam. Ik ben specialist in "een goed gesprek met" Ik blog er elke week over, met mijn opleiding als communicatie-wetenschapper en mijn werkervaring als docent / trainer en adviseur bij de hand. Ik begeleid professionals die willen groeien in hun werk en/of privé. Ik ben jouw bruggenbouwer, train en begeleid je bij een goed gesprek met jezelf en met je doelgroep in je werk (klanten / cliënten, leerlingen, collega's, netwerk) en privé (jezelf, je relatie, je gezin).
Dit bericht is geplaatst in communicatie, plezier met de tags , , , . Bookmark de permalink.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.