De krant waarop ik ben geabonneerd, NRC Next, is verfrist, aldus Marcel van Roosmalen in zijn column van gisteren. Fijn dat ze bij de redactie en de rest altijd bezig zijn met vernieuwing en verfrissing.
Voor wie?
Wat ik alleen jammer vind, is dat Absolut Vodka in de eerste versie van NRC Next een paar pagina’s inneemt met reclame. Soit, ik ben geheelonthouder en ik begrijp dat je mij als doelgroep op dat punt niet meerekent. Maar, ik heb óók kranten lezende, thuiswonende kinderen (jonger dan 16 jaar en misschien wel de toekomstige abonnees). Wat heeft Absolut Vodka met ‘verfrist’ te maken?
Oud-hoofdredacteur Rob Wijnberg spreekt liever niet van de doelgroep van een krant, maar van geestverwanten. Het zou geweldig zijn om als veertiger met kinderen me bij de geestverwanten van deze krant te kunnen voegen. Ondanks het feit dat de meeste lezers van de krant jonger dan ik lijken te zijn.
En dan nog iets
Ook het tv-onderdeel is veranderd. Als een krant veranderd moet worden, dan die pagina’s ook maar. En, ze waren al niet geweldig, maar ik had hier wat moeite bij de verandering. Ik kijk vaak films en ik laat mijn keuze (niet altijd, hoor) afhangen van recensies in de krant. Die moest ik in de vernieuwde versie zoeken. En daarom zou ik Rob Wijnberg adviseren om in een nieuwe digitale krant die hij ontwikkelt veel aandacht te geven aan tv, los van de waan van de dag.