een goed gesprek met – geduld

Heb je het druk? Hou je alles wat er om je heen gebeurt nog wel een beetje bij? Weet je nog dat ik een blog wijdde aan ,Een goed gesprek met – aandacht?’ Dat we vaak tijdens een gesprek in ons achterhoofd met andere dingen bezig zijn, vast ook belangrijk. Of dat we na dit gesprek, ook nog een andere afspraak hebben. Je gesprekspartner is niet dom. Hij of zij merkt ook wel wanneer jij met andere gedachten bezig bent.

Een belangrijk handvat voor een goed gesprek is : geduld.

Het lijkt in het verlengde te liggen van ‘aandacht’. Dat is ook zo, en ik vind dat het bijzondere aandacht verdient. Volgens mij verdient je gesprekspartner jouw geduld. Maatschappelijk lijkt het vooral belangrijk om ‘druk’ te zijn met veel tegelijk. Het lijkt belangrijker dan het is. Ik heb al veel blogs gewijd aan mindfulness: aandacht voor het hier en nu. Mijn tip aan jou: lees de blogs nog een keer na en bedenk hoe dat bij jou zit. En dan geef ik je nog enkele praktische handvatten voor een ‘workout ‘ in geduld. Daar word je zelf blijer en rustiger van en je gesprekspartner ook!

8 Praktische handvatten voor workout in ‘geduld’ in je gesprek

  1. Kom op tijd, wees er op tijd en misschien nog iets (een paar minuten) voor het afgesproken tijdstip
  2. Houd ruimte tussen twee afsoraken. We hebben te maken met verkeersproblemen, gezinsproblemen, ga zo maar door. Weet dat je niet de enige bent die jouw tijd regelt. En weet ook dat je wel de enige bent die verantwoordelijkheid neemt voor zichzelf. Er is vast een goede reden waarom je verschillende afspraken wilt maken en afronden.
  3. Dat is dan ook meteen het volgende punt: Leg het doel van het gesprek dat je nu gaat hebben vast. Dat kun je met die ander bespreken en je kunt het voor jezelf doen. Check in ieder geval aan het eind van het gesprewk, met of zonder die ander, of de doelen van het gesprek bereikt zijn. En houd er rekening mee dat je in sommige gevallen doelen vooraf niet te groot moet laten zijn of tijdig het doel van een gesprek bijstewllen. Dat kan je ruimte geven in zo’n gesprtek en maakt je veel geduldiger om het gesprek maar behoren te laten verlopen.
  4. Let op je zithouding. Zit je goed, comfortabel, met twee voeten op de grond? Zit je recht en waardig? Is je gesprekshouding er één van aandacht voor die ander, voor het gesprek?
  5. Zorg voor pen en papier om dingen op te schrijven als je dat handig lijkt. Je kunt ermee laten zien dat je aandacht hebt voor de gespreksinhoud. Overdrijf het niet! Oogcontact met je gesprekspartner wordt vanzelf minder als je voortdurend schrijft.
  6. Dat brengt me meteen bij  het gesprek zelf: als je moeite heb om het geduld in het gesprek te bewaren, laat langere praatpauzes vallen dan je normaal zou doen. Let op: je gesprekspartner is meestal beleefd genoeg om die stiltes te accepteren. Wat daarbij ook kan helpen, is je non-verbale reactie. Wanneer jij oogcontact houdt, af en toe knikt of met je hoofd schudt, laat je aan die ander zien dat je er nog bent. Je wacht je moment om te spreken geduldig af.
  7. Als je vindt dat het je beurt is om te spreken, maak dan regelmatig gebruik van het veelgebruikte begrip: LSD. Dat staat voor luisteren-samenvatten-doorvragen. Herhaal in je eigen woorden weer wat de ander zei, dat is L en S. Stel dan jouw vraag waarmee je antwoord krijgt op onduidelijkheden voor jou of waarmee je richting kunt geven aan het verloop van het gesprek.
  8. Als het eind van een gesprek in zich is, check bij jezelf of ook bij die ander of de vooraf gestelde doelen besproken zijn. Dat kan eventueel vragend. Maak naar aanleiding van het gesprek concrete afspraken. Maak ze SMART(specifiekl-meetbaar-acceptabel-resultaatgericht – tijdgebonden). Dus niet zo van: ‘ We zien elkaar nog eens en dan praten we verder over…’. Dit zijn handvatten vooral bedoeld voor zakelijke gesprekken, maar een goed gesprek heeft altijd baat bij styructuur. Ook in veel opvoedingsliteratuur wordt daar vaak op gewezen, terecht. Want als dochter of zoon wil je in een gesprek met je ouders toch ook weten waar jij en zij aan toe zijn?
En dan nog even terugkomen op ‘geduld’. Jij verwacht van een ander ook dat die aandacht voor jou heeft, dat je je hele verhaal kunt doen en dat die ander geduldig naar je luistert. Als je vooraf weet dat een gesprek niet zo gaat werken, begim er dan niet aan. En ervaar dat training in geduld ook jou veel voordelen biedt, bijvoorbeeld plezier? Laat het me weten!

Voorbeelden van deskundigen van werken voor kinderen: 

Thomas Gordon
Susan Kaiser-Greenland
Adele Faber & Elaine Mazish

 


Lees ook: 

Een goed gesprek met – aandacht

Over iljas

Ilja Aussems is mijn naam. Ik ben specialist in "een goed gesprek met" Ik blog er elke week over, met mijn opleiding als communicatie-wetenschapper en mijn werkervaring als docent / trainer en adviseur bij de hand. Ik begeleid professionals die willen groeien in hun werk en/of privé. Ik ben jouw bruggenbouwer, train en begeleid je bij een goed gesprek met jezelf en met je doelgroep in je werk (klanten / cliënten, leerlingen, collega's, netwerk) en privé (jezelf, je relatie, je gezin).
Dit bericht is geplaatst in communicatie, plezier met de tags , , , . Bookmark de permalink.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.