#Een goed gesprek met – gewone mensen – 5 lessen

Heb jij ook het programma gezien waarin Sonja Barend haar prijs uitreikte aan Twan Huys, voor zijn gesprek met Thom Karremans? Ik wel en ik heb ook een interview met Sonja Barend in het NRC Handelsblad gelezen.

Gewone mensen

Daarin geeft ze aan dat ze graag met ‘gewone’ mensen sprak. Omdat die mensen graag hun verhaal doen en gehoord wil worden. Ze heeft gelijk. Iedereen wordt graag gehoord. Zij noemt een voorbeeld om dat te illustreren. Stel je voor dat iemand bij een verjaardagsfeestje aanschuift en vertelt dat er thuis is ingebroken. Dan wil iedereen graag zijn of haar duit in het zakje doen met de eigen ervaringen. En dan denk ik aan nog iets:

Volgens mij zijn we allemaal gewone mensen!

En natuurlijk worden sommige mensen meer uitgenodigd voor televisie dan andere. Worden sommige personen meer aangehoord dan anderen. Maar uiteindelijk zijn we allemaal een beetje gewoon, of we dat nu willen of niet. Moet gezegd dat Sonja Barend wat mij betreft wel een uitzonderlijk interview- of gesprekstalent heeft. Ze hanteert bepaalde lessen waar we allemaal van kunnen leren.

5 Lessen

  1. Heb oprecht belangstelling voor je gesprekspartner, iedereen neemt iets mee wat interesse in zijn haar motieven mogelijk maakt. Eigenlijk is dit geen echte les, want ik kan je geen handige tips geven over hoe je dit zou moeten doen. Behalve dan, dat je zelf je eigen belangstelling onderzoekt: ‘ waarom heb ik belangstelling in die ander?’
  2. Ik kan je wel vertellen hoe je die belangstelling uitstraalt. Bijvoorbeeld door de ruimte tussen jou en gesprekspartner niet te groot te maken. Hou de richtlijn aan dat je iemand met gestrekte arm toch wel moet kunnen aanraken.
  3. Wat ook helpt, is je gesprekspartner ‘parafraseren’. Herhaal in eigen woorden wat hij of zij heeft gezegd. Het laat die andere weten dat je hebt gehoord wat hij of zij heeft gezegd.
  4. Vraag door of praat door. Gebruik wat je gehoord hebt om het gesprek verder te sturen. Pas op met doorpraten met je eigen verhaal. Soms kan het goed zijn, bijvoorbeeld om andermans problemen te relativeren. Maar het gebeurt vaak dat een ander denkt: ‘Zie je wel, de ander wijst me terecht’ of ‘Zie je wel,  hij/zij wil de aandacht naar zich toetrekken.’
  5. Kijk de ander aan, maak oogcontact. Eigenlijk moet deze les eerder worden vermeld, maar het is in ieder geval een manier die je niet uit het (letterlijke) oog moet verliezen bij afronding van het gesprek. Sonja Barend boog zich in de gesprekken die ze leidde, vaak naar voren. Dat is ook een manier om te laten zien dat je belangstellend bent.

En daarmee is de cirkel rond. Dit zijn 5 lessen die ik je nu kan geven voor een goed gesprek met gewone mensen, iedereen dus. Geleerd van mensen als Sonja Barend. Wat ik in ieder geval van goede interviewers leer, is dat hun betrokkenheid echt is. En, zonder dat het misschien past in de verkoopbaarheid van zo’n gesprek (Barend was in haar tijd heel populair),  helpt het jou en je gesprekspartner een stap verder in de relatie die jullie nog zullen hebben. Gesprekspartners zijn ook niet gek. Je maakt ze niets wijs!


praat

Over iljas

Ilja Aussems is mijn naam. Ik ben specialist in "een goed gesprek met" Ik blog er elke week over, met mijn opleiding als communicatie-wetenschapper en mijn werkervaring als docent / trainer en adviseur bij de hand. Ik begeleid professionals die willen groeien in hun werk en/of privé. Ik ben jouw bruggenbouwer, train en begeleid je bij een goed gesprek met jezelf en met je doelgroep in je werk (klanten / cliënten, leerlingen, collega's, netwerk) en privé (jezelf, je relatie, je gezin).
Dit bericht is geplaatst in communicatie, plezier met de tags , . Bookmark de permalink.

3 reacties op #Een goed gesprek met – gewone mensen – 5 lessen

  1. Stan Lenssen schreef:

    Zo lust ik er meer 🙂 Steengoed en leerzaam artikel Ilja. Dank voor de 5 tips.

  2. Stan Lenssen schreef:

    Mooi gekoppeld aan Sonja Barend ook. Goed voorbeeld. (Toevallig heb ik de uitzending ook gezien.)

    • iljas schreef:

      He Stan, je begrijpt dat commentaar van jou belangrijk voor me is 😉 Dank voor je compliment. Dit is mijn vak, dus vragen hierover of begeleiding hierin kan ik met plezier geven! Ilja

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.