Een goed gesprek met – je gedachten #mindfulness

 

Hoeveel gedachten heb jij per dag?

En andere mensen om je heen? Waar gaan die gedachten over? Over waar je mee bezig bent, over het verleden, over de toekomst, over plannen, over fantasieën? Zijn hety positieve of negatieve gedachten? Een professor met het geduld van een neushoorn, aldus K.Vos, heeft dit onderzocht. Op een lentedag ging hij languit liggen en telde zijn gedachten. Hij kwam uit op zo’n 50.000 gedachten! Andere onderzoekers deden hem na en kwamen ook op gemniddeld 50.000 gedachten per persoon per dag! En weet je wat? Van die gedachten die iedereen heeft per dag is zo’n 70% negatief! Als dat waar is, dan is dat een verdrietige – weer – gedachte.

Duizenden gesprekken met onszelf

Daar had je niet bij stil gestaan, niet? Dat betekent dat de activiteit van ons brein gelijk staat aan zo’n 25.000.000 gedachten per jaar! Dat is een ongelooflijke hoeveelheid breinactiviteit. Je kunt je voorstellen, dat we daarmee als mensen, een voorsprong op andere dieren hebben in de wereld. Ten minste, dat denken we!  Voor een deel denk ik dat dat waar is. En, we doen er goed aan om aandacht te besteden aan de talloze gedachten die we hebben. Een mooie eerste stap is om aandacht te geven aan wat er in je brein gebeurt, hier en nu. Dat vind je terug in mindfulness. Zelfreflectie en aandacht voor jezelf dat je kan helpen om aandacht te geven aan het moment waarop je dat doet. Als je eenmaal ‘denkt’ aan de gedachten die je op dat moment hebt, dan kun je ze wegvegen als de gevallen bladeren van een boom in de herfst.

Waarom zou je je gedachtenstroom willen controleren?

Tja, als we allemaal zo volzitten met onze gedachten, waarom zouden we dat dan willen veranderen? Misschien, omdat we onze gedachten soms niet onder controle kunnen houden? Zoals het feit dat bijna driekwart van die gedachten negatief zijn. Wil je dat? En dat mensen die aanleg hebben voor depressiviteit of mensen die depressief zijn geweest vaak last hebben van hun, nog vaker negatieve, gedachten. Dat mensen overstroomd worden met gedachten als ze opeens een stressvolle gebeurtenis moeten verwerken. Of dat ze overstroomd worden met gedachten over hun werk, gezin, de wereld, …

Dat we duizenden gedachten hebben op een dag, dat staat vast. Met mindfulness, aandacht voor wat er hier en nu met onszelf gebeurt, gelijkwaardige aandacht voor ons brein en ons lichaam en de verbanden ertussen, hebben we zicht op wat er gebeurt. Elke dag een half uur meditatie kan iedereen helpen om evenwichtig in het leven te staan, mét de 50.000 gedachten die we hebben.

Over iljas

Ilja Aussems is mijn naam. Ik ben specialist in "een goed gesprek met" Ik blog er elke week over, met mijn opleiding als communicatie-wetenschapper en mijn werkervaring als docent / trainer en adviseur bij de hand. Ik begeleid professionals die willen groeien in hun werk en/of privé. Ik ben jouw bruggenbouwer, train en begeleid je bij een goed gesprek met jezelf en met je doelgroep in je werk (klanten / cliënten, leerlingen, collega's, netwerk) en privé (jezelf, je relatie, je gezin).
Dit bericht is geplaatst in communicatie met de tags , , . Bookmark de permalink.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.