Een goed gesprek met – MS en meditatie

Ik mediteer regelmatig. Mindfulness vormt daarbij de basis voor mij. Het helpt me. Ik heb nooit onderzoek bij mezelf laten doen, maar het volgende is er onder meer over bekend.

yoga

Onderzoek

Wetenschappers deden onderzoek naar de invloed van mediatie op de hersenen. Drie weken voor de proefpersonen van een onderzoek aan hun cursussen (onder meer mindfulness) begonnen werden hun hersenen gescand terwijl ze naar negatieve, positieve of neutrale beelden keken. Ook werd vastgesteld hoe angstig de proefpersonen waren en of ze symptomen van depressie vertoonden. Drie weken na het experiment ondergingen de proefpersonen dat proces nogmaals. De mensen die mindfulness meditatie hadden gevolgd, bleken tijdens de hersenscan die na afloop van het experiment werd gemaakt minder activiteit te vertonen in de amygdala (betrokken bij emotionele reacties) op zowel negatieve, als positieve en neutrale beelden.

amygdala

“De (…) verschillende soorten meditatietraining brachten verschillen in de reactie van de amygdala (De amygdala legt verbanden tussen informatie die van verschillende zintuigen afkomstig is en koppelt deze aan emoties. Bij iedere nieuwe situatie bepaalt het individu welke emotionele reactie het meest zinvol is. Daarbij reageert de amygdala bijvoorbeeld ook op de gezichtsuitdrukking van soortgenoten. De reactie van de amygdala op prikkels die angst veroorzaken kan snel en volledig automatisch plaatsvinden.), een deel van het brein waarvan we al decennia weten dat het belangrijk is voor emotie, op beelden met een emotionele inhoud, teweeg,” concludeert onderzoeker Gaëlle Desbordes. “Het is voor het eerst dat meditatietraining het verwerken van emoties ook wanneer mensen niet aan het mediteren zijn, blijkt te beïnvloeden.” Het onderzoek wijst erop dat meditatie langdurige invloed heeft op het functioneren van het brein, en dan met name het verwerken van emoties, zo schrijven de onderzoekers in het blad Frontiers in Human Neuroscience.

Bron: Scientias

Ik heb meermalen mindfulness-based cognitive trainingen en meditaties gehad en geleid. Het helpt me in ieder geval om mijn ziekte MS en de bijbehorende symptomen, depressiviteit, een plek te geven.  Dus ik blijf regelmatig mediteren.

Over iljas

Ilja Aussems is mijn naam. Ik ben specialist in "een goed gesprek met" Ik blog er elke week over, met mijn opleiding als communicatie-wetenschapper en mijn werkervaring als docent / trainer en adviseur bij de hand. Ik begeleid professionals die willen groeien in hun werk en/of privé. Ik ben jouw bruggenbouwer, train en begeleid je bij een goed gesprek met jezelf en met je doelgroep in je werk (klanten / cliënten, leerlingen, collega's, netwerk) en privé (jezelf, je relatie, je gezin).
Dit bericht is geplaatst in meditatie, mindfulness, MS met de tags , , . Bookmark de permalink.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.