Communicatie en social media, een sterk merk, 5x voor- en nadelen

Sociale media, doodeng. Ik weet dat jij als blog-lezer niet tot de groep behoort die daar zo over denkt, maar ik vermoed dat je weleens mensen tegenkomt die er zo over denken.

Hebben ze gelijk?

Ik studeerde communicatiewetenschap aan de Radboud Universiteit in Nijmegen. Ik studeerde af aan het Instituut voor massacommunicatie (IMC). Want dát was toen belangrijk, de invloed van de televisie. Voor de duidelijkheid: ik studeerde nog in de tijd dat er antennes waren, twee of drie zenders van de publieke omroep toen RTL Veronique, die verraderlijke commerciële zender opkwam.

Eigenwijs als ik was, verkoos ik interpersoonlijke communicatie als specialisatie. Ik heb me beziggehouden met interculturele communicatie, de manier waarop mensen uit andere culturen communicatieknelpunten ondervinden. Later heb ik me beziggehouden met jongerencommunicatie, en dan vooral met het interpersoonlijke deel, en met het puberbrein dat toch heel anders werkt dan dat van volwassenen, totdat het ongeveer midden  twintig is. Uiteindelijk heb ik al die kennis en ervaring gebundeld als trainer en coach.

Want wat me duidelijk werd, is dat interpersoonlijke communicatie, van mens tot mens toch echt mijn ding is. Iets waarmee ik anderen graag wil en kan helpen. Wat, toen ik afstudeerde, nog helemaal niet zo werd uitgesproken of gedacht werd, is het nu wél: ie-der-een communiceert al-tijd.

En daar komt het: hoe doe je dat, plezierig en effectief? Op de manieren waarop dat kan, kom ik later een keer terug.

Eerst ermee starten, of niet:

Mensen proberen dingen als social media buiten hun deur te houden. Net zoals ze dat probeerden met de commerciële televisie, met internet-bankieren. Totdat het niet meer kon.

Hebben ze gelijk, de sceptici? Ik weet het niet, alleen al omdat ik het zo vaak heb gehoord: ‘Gelijk hebben is een ding, gelijk krijgen is iets anders. Wat ik wel weet, vanuit mijn kennis en ervaring, is dat sociale media, en alle nieuwigheden in communicatie zowel voor- als nadelen hebben:

Voordelen van communicatie-ontwikkelingen

  • ‘It takes the world to raise a village’. Dat klinkt enorm en tegelijk zit daar wat mij betreft de kans om alles en iedereen in het vizier te houden. Zo maakt Skype het mogelijk om met anderen in realtime en met beeld over de hele wereld te communiceren. Dat geldt ook voor social media als Twitter, e.d. Het helpt ons ook om snel te weten van nieuws in de rest van de wereld. We kunnen  met elkaar communiceren in moeilijke tijden en plaatsen waarbij bijvoorbeeld de televisie en kranten niet (mogen) meewerken. Denk aan de rol van sociale media in de protesten van de Arabische wereld.
  • Communicatie-middelen geven me de mogelijkheid om te communiceren met mensen die ik anders niet zou ontmoeten en die misschien wel belangrijk voor me kunnen zijn. Denk aan de manier waarop bijvoorbeeld marketing in snel tempo verandert. Er bestaat een theorie die vertelt dat iedere wereldburger in vier stappen de hele wereld kent. Ik ken de burgemeester van mijn gemeente. Die kent de minister-president, die kent President Obama (dat zijn overigens maar drie stappen).
  • Nieuwe communicatiemiddelen zijn als interpersoonlijke communicatie, maar dan met een ‘huge’ bereik: ze zijn ook interactief. Waar de eerste theoretici in de communicatie bang waren voor de spons-werking van de televisie die effect zou hebben op het menselijk denken en handelen, zo kunnen we nu terug reageren? Helpt het? Ik denk het niet, want we weten al lang wat onze mening is, maar het kán wel.

Nadelen van communicatie-ontwikkelingen

  • Het allerbelangrijkste is wat mij betreft dat lang niet iedereen in de wereld toegang heeft tot alle nieuwe media-mogelijkheden. Erger nog: in Afrika werken kinderen in onmenselijke omstandigheden om voor onze gsm’s de grondstoffen te delven. Ik vermoed ook dat er een nobele taak is weggelegd voor gelijkere verdeling van communicatiemiddelen onder iedereen. Ik heb het heel duidelijk NIET over diegenen die er hier voor kiest om niet mee te doen.
  • Want inmiddels is bekend dat onze overheid beschikt over heel veel informatie van iedere burger in Nederland. Als we nieuwe communicatie-middelen verkeerd gebruiken dan kan het daar ook gebeuren. We kunnen er ten minste zelf onze eigen regie in handen nemen.

Ik weet zeker dat er nóg meer voor- en nadelen van de grote communicatie-ontwikkelingen zijn. Maar bedenk die zelf maar. Dit zijn wat mij betreft de belangrijkste redenen waarom je wel of niet zou moeten kiezen om mee te doen. Zie het gewoon als de manier om vorm te geven aan de communicatie die je altijd al tentoon spreidt.

Over iljas

Ilja Aussems is mijn naam. Ik ben specialist in "een goed gesprek met" Ik blog er elke week over, met mijn opleiding als communicatie-wetenschapper en mijn werkervaring als docent / trainer en adviseur bij de hand. Ik begeleid professionals die willen groeien in hun werk en/of privé. Ik ben jouw bruggenbouwer, train en begeleid je bij een goed gesprek met jezelf en met je doelgroep in je werk (klanten / cliënten, leerlingen, collega's, netwerk) en privé (jezelf, je relatie, je gezin).
Dit bericht is geplaatst in communicatie met de tags . Bookmark de permalink.

1 Reactie naar Communicatie en social media, een sterk merk, 5x voor- en nadelen

  1. Ingmar schreef:

    Mooi verhaal Ilja.
    Het typische van social media is ook dat ze “kleine” afstanden ook kleiner maken. Ik bedoel: jij en ik wonen hemelsbreed nog geen kilometer van elkaar, maar communiceren vaker (en makkelijker?) via Twitter of blogs…
    Wat die vier-stappen-theorie betreft: volgens mij is het inderdaad geen kunst om snel bij bekenden uit te komen. Maar lukt je dat ook met die arme kinderen in Afrika?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.