‘Help me, maar laat me niet merken dat jij het was’ – mindfull parenting

Druk, druk, druk – hebben kinderen en jongeren daar niet ook last van?

Je begrijpt, denk ik, wat ik bedoel, als ik het over de drukte van deze tijd heb. Als je denkt hoe het leven ‘vroeger’ in elkaar stak, dan is er nu, in dezelfde tijdsspanne, veel meer waar je aandacht door getrokken wordt. Denk aan 24 uur tv, 100 of meer zenders, internet, social media, vrije seks, ga zo door. Voor wie ervan houdt, zijn al die nieuwigheidjes leuk. Maar…veranderingen zijn niet prettig voor de meeste mensen. Bovendien zijn de menselijke geest en lichaam niet optimaal toegerust op de aandacht die het van hen kan vragen. Volwassenen kennen de ‘goede, oude’ tijd nog en weten wat ze wel en vooral niet willen. Kinderen en jongeren groeien in de ‘nieuwe’ tijd op. De ontwikkelingen van nu vragen aan ons om keuzes te maken. Volwassenen doen dat, jongeren minder. Je gaat toch niet naar je moeder luisteren als die je een goede raad geeft?

Wat doet druktegevoel met jou en je kind?

Denk aan concentratieverlies, slapeloosheid, onrust. Ik ben zelf mama, van drie totaal verschillende kinderen, met verschillende gedragsvormen. Soms valt me de omgang met hen heel zwaar. Veel van het druktegevoel van je kind komt op jou, als ouder neer. Met meditatie en aandacht geven aan mezelf, weet ik hoe ik er persoonlijk mee om kan gaan. Als ik het wil meegeven aan mijn kroost, dan kijken ze ongeduldig weg. ‘Waar bemoei je je mee?’, lijken ze te denken. Ik weet dat vreemde ogen dwingen, maar wij ouders kunnen hen hier en nu toch ook helpen?

Hoe kan mindfulness jou en je kind helpen?

Misschien doe je er goed aan om allereerst aandacht te geven aan jezelf. Als je aandachtig en liefdevol omgaat met jezelf, dan kun je dat ook beter doorgeven aan of delen met anderen. Ik merk aan mezelf dat ik, sinds ik mindfulness beoefen, veel geduldiger en aandachtiger ben, hier en nu. En natuurlijk ben ik dat soms niet. Dat hoort bij het menselijke feit dat mijn gedachten altijd van hot naar her springen, dat ik ongeduldig ben en zo meer. Ik kan, met aandacht voor mezelf, mijn gedachten, mijn adem, hier en nu, wel weer snel terug zijn naar wie en wat ik wil zijn. Want zeg nu zelf, als ouder wil je er toch graag zijn voor je kind, zoals je je dat had voorgesteld toen je die kinderwens vervulde?

En dan je kind zelf, en de manier waarop je hem of haar helpt met mindfulness. Zoals al eerder opgemerkt: vreemde ogen dwingen. Dus het zou het beste zijn wanneer je kind met die vreemde, deskundige ogen aan de slag gaat. Maar dat kost wat!

Weet dat mindfulness inmiddels geldt als een afdoende middel tegen veel problemen en uitdagingen. Veel professionals die kinderen met een rugzakje begeleiden, hebben mindfulness als expertise in hun rugzak. En dan zijn er nog de zelfhulpmiddelen, als literatuur, e.d. Hieronder vind je er meer informatie over.

Alweer een truc erbij?

 

Als je tot hier hebt gelezen, dan heb je jezelf deze vraag zeker gesteld. Begrijpelijk, want ook in dit opzicht is er in de jaren veel veranderd. Pas geleden zei een oude basisschoolklasgenoot tegen me: ‘Vroeger, toen er nog geen autisme of ADHD bestond, en geen extra aandacht, toen redden we het toch ook?’ Misschien wel, ja. Misschien ook niet. Bovendien kun je je afvragen of veel hedendaagse zaken waarmee jongeren te maken hebben, niet ook te maken heeft met de ontwikkelingen van de laatste jaren, waarmee ik begon.

En, weet dat de methode mindfulness is gebaseerd op de  benadering van aandacht-meditatie volgens (zen-)meditatie (duizenden jaren oud). Dus als het al de zoveelste truc lijkt, weet dan dat we eindelijk begrijpen dat het westen eindelijk de tijd en aandacht neemt om te begrijpen dat het oosterse leven absoluut ook waardevolle adviezen kan geven!

 

Lees onder meer zelf of laat je kind lezen: 

The Mindful Child – Susan Kaiser-Greenland

Mindfulness voor jongeren – David Dewulf

Stilzitten als een kikker – Eline Snel

Over iljas

Ilja Aussems is mijn naam. Ik ben specialist in "een goed gesprek met" Ik blog er elke week over, met mijn opleiding als communicatie-wetenschapper en mijn werkervaring als docent / trainer en adviseur bij de hand. Ik begeleid professionals die willen groeien in hun werk en/of privé. Ik ben jouw bruggenbouwer, train en begeleid je bij een goed gesprek met jezelf en met je doelgroep in je werk (klanten / cliënten, leerlingen, collega's, netwerk) en privé (jezelf, je relatie, je gezin).
Dit bericht is geplaatst in communicatie, jongerencommunicatie, mindfulness, plezier met de tags , , , . Bookmark de permalink.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.