Het nieuwe mindfulness als het het nieuwe werken – Mindfulness met Ilja

We leven in drukke tijden, vol veranderingen

Mijn zoon van 8 hanteert de iPad al net zo vanzelfsprekend als veel volwassenen het autostuur. Mijn kinderen leren mij hoe ik informatie moet opzoeken op de digitale televisie of hoe ik YouTube-films kan maken. In deze tijd vinden er voortdurend grote veranderingen plaats. Ik weet dat een mens in de grond niet meteen blij is met veranderingen, maar, geef toe: het is wel leuk om die veranderingen te aanschouwen, niet? Er zitten natuurlijk wel een paar nadelen aan. Zoals tijdsbeleving, en geldcrisis. Het lijkt erop dat tijd en geld de grootste schaarse goederen van het moment zijn. Althans de beleving van tijd en de keuzes die het individu maakt inzake geld, wijkt nogal af van hoe het vroeger ging. In ieder geval, volgens mij  reden genoeg om tijd en geld en de keuze voor wat je wel en niet doet, een handje te helpen.

Mindfulness – lijkt je dat wel wat, maar…?

Met mindfulness. Je weet wel, dat is die hippe  beweging die vooral gaat over aandacht voor het hier en nu. Waarom die beweging nu zo hip is, is misschien juist te verklaren door de drukke, flinterige tijd waarin we nu leven. Mindfulness levert mij de rust en de aandacht waarmee ik nu prima vooruit kan. De basistraining Mindfulness Based Cognitive Training (MBCT) kent 8 afleveringen en eigenlijk kun je daarna pas aangeven wat jij ermee doet. Maar de resultaten van veel wetenschappelijk onderzoek laten zien, dat het wel degelijk effectief kan zijn voor iedereen die voluit door het leven wil gaan.

Blijft staan dat het moeilijk voor je kan zijn om je moment voor mindfulness te nemen. Op het moment waarop het jou in jouw drukke leven schikt en op een plek waar het jou schikt.

Wanneer, waar, hoe duur?

Als jij, net als ik overigens, een drukke combinatie maakt tussen werk- en privé-zaken of als je onregelmatig werkt. Of als je woont op een plek waar mindfulness-training nog niet lijkt te zijn doorgedrongen. Of als je niet zo ruim in je financiële middelen zit dat alles mogelijk is, dan is de online cursus ‘ mindfulness met Ilja’ misschien iets voor jou. Wanneer bepaal je zelf. Er liggen online 8 lessen voor je klaar die je op de momenten waarop het jou schikt, kunt volgen. Eén les per week en dagelijkse oefening volstaat. Er zijn momenten waarop je in contact kunt zijn met mij, de trainer, en andere deelnemers, via skype. Daarvoor zijn er elke twee tijden ingesteld: een ochtend en een avond, voor elk wat wils. Je bent zelf verantwoordelijk voor een plek die jij kiest, een rustige, jou aansprekende plek waar je ongestoord de les kunt volgen en kunt mediteren, zonder gestoord te worden. Omdat een online cursus anders is dan een basistraining die 8 bijeenkomsten van ongeveer 2,5 uur telt, omdat er minder interactie is tussen deelnemers en tussen deelnemers en de trainer, omdat je niet betaalt voor een cursuslocatie, zijn de kosten van de online-cursus ook anders dan die van een reguliere basistraining: 130 Euro. Je krijgt er een online-programma, cursus- en luistermateriaal en mogelijkheden tot digitale interactie voor terug.

Is dit ook iets voor jou?

In september start de eerste Mindfulness-online-cursus van www.Als je meer wilt weten over Mindfulness of over de online-cursus, kun je hier verder kijken of je stelt je vragen aan mij.

 

 

Gun jezelf deze mogelijkheid om nóg meer te leren leven in aandacht, want zoals Jon Kabat-Zinn, fundeer van de mindfulness-gedachte al zei: “You can’t stop the waves, but you can learn to surf.” 

 

Over iljas

Ilja Aussems is mijn naam. Ik ben specialist in "een goed gesprek met" Ik blog er elke week over, met mijn opleiding als communicatie-wetenschapper en mijn werkervaring als docent / trainer en adviseur bij de hand. Ik begeleid professionals die willen groeien in hun werk en/of privé. Ik ben jouw bruggenbouwer, train en begeleid je bij een goed gesprek met jezelf en met je doelgroep in je werk (klanten / cliënten, leerlingen, collega's, netwerk) en privé (jezelf, je relatie, je gezin).
Dit bericht is geplaatst in aandacht, mindfulness met de tags , . Bookmark de permalink.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.