Het Nieuwe Werken: achterhaald of te misbruiken – of gewoon innovatie?

Het nieuwe werken volgens Wim de Bie:

“Het Nieuwe Werken doe je zelf! Het Nieuwe Ontslag krijg je via Twitter.”

Heb je dezelfde gedachte bij de enorme aandacht voor Het Nieuwe Werken als ik? Wat is er nieuw aan? Ik werk al nieuw zolang ik me kan herinneren. Fijn, dat dat nu ondersteund wordt door social media, maar voor de rest begrijp ik die term niet. Misschien moet ik teruggrijpen naar het vaker gebruikte innovatieprincipe van :


  • innovators
  • early adopters
  • early adapters majority
  • late adapters majority
  • laggards

Zijn we nu toe aan de late majority? Gelukkig krijgt een innovatieve (noem het maar zo) gedachte over werken de aandacht die het verdient. En dat laat meteen ook weer het verband tussen innovatie en een andere manier om je werk in te richten zien.

Wie is die late majority? Het nieuwe werken, althans de aandacht daarvoor, wordt opgepakt door organisaties die zich bemoeien met duurzaamheid.  En: het wordt ook opgepakt door andere ondernemers. Bijvoorbeeld om reis- en kantoorkosten te besparen.

Volgens mij is het goed dat Het nieuwe werken de aandacht krijgt die het al lang had moeten hebben. Vroeger moesten werknemers klokken en was het de sport om in de tussentijd de krant te lezen, een lange lunchpauze te nemen, het weekend met collega’s door te nemen en nog meer van die creatieve vermogens die ieder individu nu eenmaal bezit. Als we elkaar eens wat meer zouden vertrouwen en werk organiseren op output dan wordt het leuker en effectiever. Daar ben ik van overtuigd. Als dat werkgevers dan meer geld kan opleveren, is dat mooi, maar volgens mij niet het einddoel. Ook benieuwd naar de ontwikkelingen op het gebied van Het nieuwe werken? Misschien over een jaar nog eens bloggen hierover?

Over iljas

Ilja Aussems is mijn naam. Ik ben specialist in "een goed gesprek met" Ik blog er elke week over, met mijn opleiding als communicatie-wetenschapper en mijn werkervaring als docent / trainer en adviseur bij de hand. Ik begeleid professionals die willen groeien in hun werk en/of privé. Ik ben jouw bruggenbouwer, train en begeleid je bij een goed gesprek met jezelf en met je doelgroep in je werk (klanten / cliënten, leerlingen, collega's, netwerk) en privé (jezelf, je relatie, je gezin).
Dit bericht is geplaatst in jongerencommunicatie. Bookmark de permalink.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.