Hoe communiceer ik met jongeren? – 4 speerpunten

Gisteren bezocht ik een gastcollege aan de Radboud Universiteit over jongerencommunicatie. Heel boeiend, vond ik. Omdat daar mijn werkroots liggen en omdat ik er nog steeds mee werk, nog steeds warm voor loop.​

Vernieuwingsdrang en creatief vermogen

Natuurlijk gedragen veel jongeren zich puberaal, onuitstaanbaar. Natuurlijk kunnen ze zo voor problemen zorgen. En tegelijk zijn zij onze maaatschappij in de toekomst. Ik denk te ervaren dat ze nog vrij kunnen beschikken over vernieuwingsdrang en creatief vermogen. Ze zijn nog niet zo afgestompt door de ‘ervaring’ zoals volwassenen dat vaak zijn. Ze zetten zich bovendien graag af tegen ouderen, midden in hun puberteit.​

Jongeren zijn in ieder geval een doelgroep om je in te verdiepen, zo bleek ook in het gastcollege. Esther Rozendaal, van de Universiteit van Amsterdam en van Bite-Science richtte zich in haar presentatie vooral op onderzoeksresultaten naar de rol van reclame voor kinderen tot 10 jaar als consument. Interessant, maar het deel van jongerencommunicatie waar ik mij op richt, blijft toch de communicatie met jongeren vanaf 12 jaar. Misschien komt dat door mijn werkroots in jongerencommunicatie. Marnienke van der Maal, werkzaam bij Young Works en studente communicatiewetenschap aan de UvA en de twee presentatoren van Team Alert hadden vooral aandacht voor die leeftijdgroep. Zonder in specifieke details te kunnen treden, voelde ik mij gesteund door de presentatoren wanneer ik meen te zien dat er bij jongerencommunicatie een paar dingen zwaar tellen. Ik noem hier 4 speerpunten:​

  • De ervaring die een bepaalde activiteit oplevert​

Het kan vaak ‘vet’ zijn om deel te kunnen nemen aan bepaalde activiteiten. Dat vinden wij volwassenen ook, maar daar lopen we liever niet mee te koop. Ervaring en beleving zijn steeds meer sleutelwoorden in communicatie. Jongeren laten duidelijk zien dat ze daar warm voor lopen.​

  • De visuele impact van communicatiemiddelen​

Omdat jongeren groot geworden zijn in de virtuele informatiemaatschapij, waar we steeds meer te maken krijgen met ‘information overload’, is het voor hen nog belangrijker om te communiceren met verschillende midelen. Visueel materiaal communiceert anders dan bijvoorbeeld schriftelijk materiaal. Het kan sneller communiceren, spreekt jongeren misschien meer aan.​

  • De mogelijkheid van interactie​

Social media zijn de hype van deze tijd. Waar sommige volwassenen nog hun reserves hebben twegen virtuele ontmoetingen, hebben de meeste jongeren dat zeker niet. Zij delen graag hun ins and outs met mensen, ook als ze elkaar fysiek nog nooit ontmoet hebben.Dan maar virtueel, met social media.​

  • De mogelijkheid om zelf in actie te kunnen komen​

Handelingsperspectief is cool (gebruik dat moeilijke woord overigens niet tegen jongeren, het zal ze worst wezen). Jongeren worden graag serieus genomen en willen laten zien dat ze dat waard zijn. Als je wilt scoren in jongerencommunicatie, dan is dit een belangrijk speerpunt.​

Competenties – knopen – aandacht

Brengt mij terug bij mijn werk met jongeren. Ik zie dat ze competenties hebben, veel competenties. Ik zie ook dat ze in de knoop kunnen zitten. Recent onderzoek wijst uit dat het brein pas ‘af’ is wanneer mensen ongeveer midden twintig zijn. Jongeren hebben daar de meeste problemen mee, omdat in hun puberteit extreme ontwikkelingen in hun brein plaatsvinden. Het is dus zinvol om jongeren in die ontwikkelingen ondersteuning te bieden. Ik geef hen die. In een gesprek, door hen te leren hoe ze mindfulness kunnen inzetten om hun problemen en uitdagingen te hanteren. In organisatie van en begeleiding in jongerenprojecten waarin de 4 hierboven genoemde speerpunten centraal staan.​

Want ik zie dat het de moeite waard is om hen de aandacht te geven die jongeren  verdienen.

Lees ook:

Het Puberbrein binnenstebuiten, boek van Young Works

Mijn blog over jongerencommunicatie

Mijn blogs over kinderen / jongeren en mindfulness 

Over iljas

Ilja Aussems is mijn naam. Ik ben specialist in "een goed gesprek met" Ik blog er elke week over, met mijn opleiding als communicatie-wetenschapper en mijn werkervaring als docent / trainer en adviseur bij de hand. Ik begeleid professionals die willen groeien in hun werk en/of privé. Ik ben jouw bruggenbouwer, train en begeleid je bij een goed gesprek met jezelf en met je doelgroep in je werk (klanten / cliënten, leerlingen, collega's, netwerk) en privé (jezelf, je relatie, je gezin).
Dit bericht is geplaatst in jongerencommunicatie, mindfulness. Bookmark de permalink.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.