Hoe je een gesprek goed maakt door te zwijgen

Kijk eens terug op de gesprekken die je had in het verre en nabije verleden. Welke positieve ervaringen heb je, en welke negatieve? Welke rol speelde de hoeveelheid ruimte waarin  jij, of de ander aan het woord waren? Zeg nou zelf: wat kan het fijn zijn om de volledige aandacht van die ander op je gevestigd te zien. En daarom kan zwijgen zo belangrijk zijn. Horen, zien, zwijgen. En dan nog. Je vraagt je misschien toch af:

Is een goed gesprek waarin ik zwijg nog wel een gesprek?

Dat kan wel. In een goed gesprek doe je er wat mij betreft goed aan om de ander de meerderheid van de tijd aan het woord te laten zijn. Ik heb het dan niet over de zwijgzaamheid waarbij die ander zich wat ongemakkelijk gaat voelen. Met name bij verkoopgesprekken of een ander soort professionele gesprekken doe je er goed aan om de ander meer dan 70% te laten praten. Dan voelt hij of zij dat jij hem of haar veel aandacht  / ruimte geeft.

Hoe houd ik mijn mond?

Ook als je je mond houdt, kun je er helemaal bij zijn. Bijvoorbeeld met non-verbale communicatie, de juiste open vragen waarmee jij wel zelf de gespreksinhoud kunt sturen. Luister daarom ook goed, want dan kun je de juiste vragen stellen. Daarmee, met luisteren en goede non-verbale communicatie, kun je  laten zien dat die ander aan het woord mag zijn. Ik weet dat het niet letterlijk ‘zwijgen’ is, maar ach. De ander is aan het woord en krijgt alle aandacht. Dat willen we allemaal weleens, toch? Mooi om dan degene te zijn die een gesprek te regisseren. En mooi als het lukt!

Zorg dat je, zwijgend, aan alle voorwaarden voldoet: de ruimte, de koffie of meer, je kleding, en zo meer. Weet, dat dat ook non-verbale communicatie is!

Je sluit af met een goede samenvatting. Daarin zijn een paar zaken terug te vinden:

  1. Een kort en krachtig overzicht van het gesprek, zodat je laat zien dat je (ondanks je zwijgzaamheid) helemaal hebt begrepen waar het gesprek over ging.
  2. Eventueel laat je zien wat het gesprek met jou heeft gedaan. Zaken als de lengte van het gesprek en de aard van het gesprek geven aan of dat handig is hier.
  3. Je kunt het gesprek afsluiten met een afspraak die terugkijkt op het gesprek zelf.

Kijk eens terug op het gesprek dat je hebt gehad met die ander. Is het gelukt, heb je gezwegen? En, hoe beviel dat? Geef jezelf dan maar eens (figuurlijk) een schouderklop als je met aandacht gezwegen hebt, en dat misschien nog steeds doet.

Over iljas

Ilja Aussems is mijn naam. Ik ben specialist in "een goed gesprek met" Ik blog er elke week over, met mijn opleiding als communicatie-wetenschapper en mijn werkervaring als docent / trainer en adviseur bij de hand. Ik begeleid professionals die willen groeien in hun werk en/of privé. Ik ben jouw bruggenbouwer, train en begeleid je bij een goed gesprek met jezelf en met je doelgroep in je werk (klanten / cliënten, leerlingen, collega's, netwerk) en privé (jezelf, je relatie, je gezin).
Dit bericht is geplaatst in aandacht, communicatie met de tags , , . Bookmark de permalink.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.