Hoe vaak heb je aandacht voor je zelf? Neem die ruimte – #mindfulness

Heb een mooi nieuw jaar, van het begin tot het einde!. Zie je kansen in 2012, waar de crisis ons (nog meer) boven het hoofd hangt, waar het weer tot nog toe storm- en regenachtig was? Zie je uit naar de volgende feestdagen of zie je er tegen op?

Kijk je terug op mooie feestdagen?

De kerstdagen zijn vaak de tijden waarop er veel van je wordt verwacht. Familie wil aandacht. En, als je dwars wilt zijn, dan is de kersttijd wel heel stil. Ieder ander zit immers wel bij geliefde familieleden gezellig te doen? Niemand heeft toch tijd en aandacht voor je? Heb jij wel aandacht voor jezelf, op zijn minst? Er zijn meerdere opties voor de feestdagen denkbaar:

  • je zet je even over je weerstanden heen en doet gezellig met je familie met de kerst
  • je zet je hakken in het zand en viert kerst alleen of in heel beperkt gezelschap – met diegenen die ook hun hakken in het zand hebben gezet
  • hoezo, weerstand? Kerst is wat jou betreft de mooiste, gezelligste intiemste tijd van het jaar, waar je helemaal gelukkig doorheen rolt.

Heb je weleens nagedacht over wat de kersttijd ons laat zien? Er wordt nogal wat van ons verwacht. De winkels hangen vol met feestkleding. De supermarkten staan bol van de bijzondere producten, speciaal voor het kerstdiner. Bij restaurants kun je een tafel reserveren voor eerste kerstdag. Veel eettenten, snackbars, kroegen, zijn op eerste kerstdag ge sloten. Want dan moet het personeel gezellig samenzijn met familie en/of vrienden. Dat willen we allemaal, toch? Op naar dit jaar december! Gaan we weer met z’n allen weer gezellig zijn.

Eerlijk is eerlijk: ik heb de feestdagen aangenaam en feestelijk doorgebracht. Met kerst zagen we, thuis, familie. We aten en dronken, thuis, wat wij graag eten en drinken. We hebben gedaan wat we wilden. Oudejaarsavond hebben we gevierd met goede vrienden en heel veel kinderen. We hebben lekker gegeten, gedanst, veel vuurwerk gezien, en we lagen nog vrij op tijd in bed ook! (Gewoon, vroeg beginnen, dan voel je de dag erna ook weer goed). En nu weer aan het werk!

En nu, tijd voor jezelf?

Ik hoop voor jou, dat je in de afgelopen week wel tijd voor jezelf hebt vrij gemaakt. Want gezelligheid zou toch ook voor jezelf moeten zijn, toch? Want nu, na de feestdagen gaan we allemaal weer aan de slag. Die feestweek zou dan toch een soort rust- en genotspunt moeten zijn geweest. Maar nu is er vooral weer werk aan de winkel! En jij, of ik, dan?

Tijd, maar vooral aandacht voor jezelf, is een grondrecht waarvan je zelf gebruik moet maken, dat je jezelf moet gunnen. Het is niet zo ingewikkeld om dat te doen. Ik heb veel geleerd van Mindfulness. Ik heb aandacht voor wat er om me heen gebeurt en voor wat het met me doet. Ik had tijd en aandacht voor mezelf in de feestdagen en ik houd dat vast. Ik geef je een simpele manier om dagelijks, een paar keer, kort aandacht te geven aan jezelf.

Hoe kom je toe aan jezelf – zonder dat je je in de tijd verliest?

AANDACHT voor je ADEM – ongeveer 3 minuten

Sluit, als je wilt of kunt, even je ogen en geef jezelf, in gedachten, een antwoord op de volgende vragen:

  • Wat denk ik?
  • Wat voel ik?
  • Wat doen je gedachten en gevoelens met je adem?

Geef ruimte aan je adem, aan de weg die je adem maakt in je lichaam. Voel je adem door je neus of mond binnengaan, door je lichaam gaan, je buik of je borst iets opbollen en dan weer teruggaan naar je neus of mond, iets warmer dan hoe je de lucht inademde.

JE ADEM IS HET ANKERPUNT IN JE LICHAM EN IN JE LEVE N. WAAR JIJ GAAT, GAAT JE ADEM OOK.

Gun jezelf kort de tijd om aandacht te geven aan jezelf en ruimte te geven aan je adem. Succes en veel plezier, op naar de volgende feestdagen!

Over iljas

Ilja Aussems is mijn naam. Ik ben specialist in "een goed gesprek met" Ik blog er elke week over, met mijn opleiding als communicatie-wetenschapper en mijn werkervaring als docent / trainer en adviseur bij de hand. Ik begeleid professionals die willen groeien in hun werk en/of privé. Ik ben jouw bruggenbouwer, train en begeleid je bij een goed gesprek met jezelf en met je doelgroep in je werk (klanten / cliënten, leerlingen, collega's, netwerk) en privé (jezelf, je relatie, je gezin).
Dit bericht is geplaatst in mindfulness met de tags , , , . Bookmark de permalink.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.