Mijn blog – waarom communicatie?

Onlangs las ik over een interview met een neuropsycholoog. Hij merkte op dat mensen, zeker in deze corona-tijd, continu nieuws willen opvangen. Volgens mij is de Corona-tijd beperkt. Communicatie is er altijd en overal.

Kijk maar eens naar alle social media, hoezeer die bepalen hoe mensen willen (laten) weten. Ik denk aan whats app. En aan de smileys waar dat (zeker in whatsapp-groepen) erbij hoort. Ik vraag me af waarom de zender dat dan doet. Vraag je je weleens af ‘

Waarom

schrijf ik die boodschap? En voor wie?’ Als communicatiewetenschapper houdt me dat bezig. Ik blog omdat ik zo mijn notities kan vastleggen. Ik weet dat anderen het prettig vinden om de teksten te lezen. Ik plaats weinig plaatjes omdat ik je daar niet mee wil lastigvallen. Je hebt fantasie genoeg om iets bij deze tekst te verzinnen, toch?

En wat whatsapp betreft, vraag ik me soms af wat iedereen wil laten weten aan iedereen. De neuropsycholoog van het interview gaf aan dat de veelheid van informatie-opname leidt tot verbrokkeling van het brein. Ergens anders las ik dat het leidt tot intelligentie-afname.

Dat wil ik niet!

Daarom (misschien ook uit gemakzucht) lees ik niet vaker dan twee keer per dag mijn apps, lees ik even vaak mails, lees ik ’s ochtends de kramt, kijk ik nooit naar het journaal en reageer ik zelden op groepspaps. Ik wil jou daar niet mee beledigen, maar ik voel me niet prettig bij het verzenden van zaken waarvan ik niet kan weten waarom ik het doe.

Over iljas

Ilja Aussems is mijn naam. Ik ben specialist in "een goed gesprek met" Ik blog er elke week over, met mijn opleiding als communicatie-wetenschapper en mijn werkervaring als docent / trainer en adviseur bij de hand. Ik begeleid professionals die willen groeien in hun werk en/of privé. Ik ben jouw bruggenbouwer, train en begeleid je bij een goed gesprek met jezelf en met je doelgroep in je werk (klanten / cliënten, leerlingen, collega's, netwerk) en privé (jezelf, je relatie, je gezin).
Dit bericht is geplaatst in communicatie, corona, waarom. Bookmark de permalink.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.