Heb jij dat ook?
Aan het eind van de vorige eeuw was generalisme het toverwoord. Nu moet je, zeker op de arbeidsmarkt, specialist zijn in jouw vakgebied. Oei, daar heb ik eens goed over moeten nadenken. Ik heb, denk ik, nu de oplossing, voor jou en mij.
Mijn heilig vuurtje
Sinds een tijdje volg ik Stan Lensen, overtuigd vrij werker. Hij stuurt erop aan dat vrije werkers het sterkst zijn als ze aan de slag zijn met hun heilig vuurtje, dat waar jij warm van wordt. Iedereen heeft een heilig vuurtje. Vaak ligt dat in lijn met het talent dat je hebt. Dat gold ook voor mij. Ik ben communicatiewetenschapper. Pas geleden blogde ik over wat dat voor mij betekende. En daar zit ook meteen mijn heilig vuurtje. Ik ben BRUGGENBOUWER.
Generalist wordt specialist
Want daar ligt tegelijk mijn kracht als specialist. De generalist in mij hield zich altijd met hetzelfde ding bezig: bruggen bouwen. Niet letterlijk natuurlijk, maar als verbinder tussen mensen, teams, organisaties, maar ook in de mens zelf ben ik supersterk. En dat laat zien waarop ik al die tijd vastliep. Specialisten zijn niet alleen vakmensen met een goede tool, als ICT-beheer, PR, e.d. Specialisten kunnen dat ook zijn in het doel dat ze voor ogen hebben.
Is dat voor jou ook herkenbaar? Ga op zoek naar jouw heilig vuurtje en maak er je specialisme van!