Mindfulness – een hype?

Vind jij mindfulness ook zo’n hype?

Ik in ieder geval wel. De term ‘mindfulness’ duikt overal op. Er wordt overal onderzoek naar gedaan.  Je bent helemaal vóór of helemaal tegen. Dat kan. Je moet ten slotte toch af en toe duidelijk maken dat je niet zo maar met alle winden mee waait? Ik herken dat uit gesprekken die ik heb met bekenden over mindfulness. Ik vertel hen dat ik training in mindfulness geef. Ik denk dat sommige mensen zich gegeneerd van me afwenden wanneer ik hen dat zeg. En, let op, ik heb geleerd (onderdeel van mindfulness, en ja, dat wist ik ergens wel, maar nu ben ik ervan doordrongen): ‘gedachten zijn geen feiten’ en ‘er is wat er is’.

Een hype, wat is dat?

Ik heb het woord ‘hype’ opgezocht in het woordenboek: ‘het op overdreven wijze aanprijzen van een nieuw product of een persoon, waarvan de kwaliteit of verdienste nog moet blijken.’

‘…overdreven aanprijzen’

 Voor mij werkt mindfulness zo dat ik voor het eerst een antwoord voor mezelf heb op de afleiding waaraan ik blootsta, door mezelf maar ook door media, andere mensen, gebeurtenissen, …. Met die afleiding hebben alle mensen te maken. Dus ik prijs aan waaraan ik zoveel winst uit gekregen heb, voor sommige mensen komt dat misschien wat overdreven over. En weet je waarom ik dat doe? Omdat ik iedereen mindfulness gun. Dat ‘overdreven aanprijzen’, dat lijkt te kloppen voor mindfulness en mij. Ten minste, als je het overdreven vindt wanneer ik zeg dat mindfulness me evenwicht geeft.

Wist je dat de gemiddelde hoeveelheid gedachten zo’n 40.000 per dag zijn? Kun je je voorstellen dat je vaak op een dag even kwijt bent waaraan je ook weer dacht? Of kun je nu nog precies terughalen waaraan je vanochtend, bijvoorbeeld bij het opstaan, dacht? En zie jij ook, dat de invloeden waaraan wij mensen blootstaan, steeds groter en onafzichtbaarder worden? Kijk maar naar het aantal televisiezenders, 100+, 24 uur per dag, in plaats van 2 a 3, zo’n 35 jaar geleden. Social media, als Twitter, LinkedIn en Facebook. Reistijden en -inspanningen in plaats van de baan in het eigen dorp en de vakantie in eigen land, en één keer per jaar misschien.  XP, Wii, Tabloids. Ik weet zeker dat ik nog een heleboel vergeet.

‘… waarvan de kwaliteit of verdienste nog moet blijken.’

Dat is, gedeeltelijk, waar. Er wordt voortdurend onderzoek gedaan naar de effecten van mindfulness-training. De resultaten die uit onderzoeken kwamen, zijn overwegend positief. Waarom ik de gedachte dat mindfulness zo’n hype lijkt, omarm, is dat er nog véél meer bewijzen voor kwaliteit of verdienste zullen komen. Daarvan ben ik overtuigd! Niet alleen voor mensen met een ‘probleem’ (aanleg voor depressie, chronische pijnklachten, kankerpatiënten, ADHD, enz.), maar ook voor jou en mij, mensen die ‘geen’ problemen hebben. Mensen die het eigenlijk alleen maar  te druk hebben om er ook nog eens een training bij te doen. En dan ook nog zo’n zweverige. Nou, weet je wat? Ik hou niet zo van zweven (ik heb evenwichtsstoornis), maar als dit zweven is, dan ben ik graag zweverig!

En dan nog even deze tip, om mindfulness eens uit te proberen, gekopieerd van @mymindfulness:

When Annoying Things Happen

Meditation is not all about long robes, a secret temple and a life time dedication to inner peace. We can all use a form of simple meditation to help get past some of the more difficult situations that occur in our day. As you know there are many times throughout the day that you’ll need to find some “inner peace”. Screaming kids, annoying customers, phones that wont stop ringing, you know the feeling. 

Identifying the Cause

Here’s a little experiment you can try. Next time you’re feeling annoyed or stressed stop everything your doing. Just completely stop, don’t even move. Take a second to identify why you’re so worked up. Is it something that’s about to happen, something that’s happening now or something that’s happening now that’s reminded you of something that occurred in the past? Don’t put it to the back of your mind, identify the issue and make a quick note of it and why it is annoying you. Deal with this mind splinter in the now.

Splinters in The Mind

The things that annoy us are like little splinters in our mind, or little bugs in a computer system. We need to deal with them as they occur. When something annoying happens, recognise if there is something you can personally do about it in the moment, and then do it. If you can’t do anything about it, realise this is not your fault and move on. I know, this is much easier said the done. Is there a method you can use to make this process easier? You bet, it’s called a mindfulness exercise.

Transfer The Negativity

If you can’t do anything to resolve the annoyance at the time, them, instead of wallowing in stress and self-pity, transfer that negative mind power onto a different task. This will turn it into positive power. By moving forward, having identified the stress/annoyance, you can positively make a change in another area of your life. Accept that there is nothing you can do in this moment to correct the situation, and instead channel your energy elsewhere. You will feel 10 times better for it.

Hack Your Brain

Of course, your brain will try and pull you back to the thing that was annoying you, but you must not let it. Bring your thoughts to the center of your mind and focus on what is happening right now, not what could or might happen in the future.

Over iljas

Ilja Aussems is mijn naam. Ik ben specialist in "een goed gesprek met" Ik blog er elke week over, met mijn opleiding als communicatie-wetenschapper en mijn werkervaring als docent / trainer en adviseur bij de hand. Ik begeleid professionals die willen groeien in hun werk en/of privé. Ik ben jouw bruggenbouwer, train en begeleid je bij een goed gesprek met jezelf en met je doelgroep in je werk (klanten / cliënten, leerlingen, collega's, netwerk) en privé (jezelf, je relatie, je gezin).
Dit bericht is geplaatst in aandacht, communicatie, mindfulness met de tags , , . Bookmark de permalink.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.