Mindfulness en heartfulness

Gisteren sloot ik een cursus mindfulness af. Heartfulness, aandacht voor je hart, staat daarbij centraal. De deelnemers zeiden hun hart niet te kunnen voelen. Ik kan dat wel, maar ik kan me niet herinneren of ik ooit ervaren heb dat ik mijn hart niet kon voelen. Daarvoor ben ik er al te lang mee bezig. Misschien heb ik mijn hart voor het eerst ervaren door het lezen en beoefenen van  ‘Uw brein als medicijn’, het boek van David Servan-Schreiber. Hierin wordt aandacht gegeven aan hartcoherentie.

Uw brein als medicijn

Oefenen

De hartcoherentie-methode gaat ervan uit dat het hartritme (het ritme tussen twee hartslagen) je emotionele toestand beter weerspiegelt dan enig ander orgaan. Je hartritme is regelmatig wanneer je merkt dat je vertrouwd of gewaardeerd wordt, wanneer je leuke dingen doet en daarvan geniet. Het hartritme heeft dan een patroon dat er veel glooiender uitziet. Misschien is het wel zo dat oefening kunst baart. Heartfulness voelt in ieder geval goed. Met of zonder gevoel aan je hart. Probeer het maar eens te oefenen. Met je aandacht naar je hart. Als je er meer van wilt weten, kijk dan eens hier.

 

hart

Over iljas

Ilja Aussems is mijn naam. Ik ben specialist in "een goed gesprek met" Ik blog er elke week over, met mijn opleiding als communicatie-wetenschapper en mijn werkervaring als docent / trainer en adviseur bij de hand. Ik begeleid professionals die willen groeien in hun werk en/of privé. Ik ben jouw bruggenbouwer, train en begeleid je bij een goed gesprek met jezelf en met je doelgroep in je werk (klanten / cliënten, leerlingen, collega's, netwerk) en privé (jezelf, je relatie, je gezin).
Dit bericht is geplaatst in aandacht, mindfulness met de tags , , , . Bookmark de permalink.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.