mindfulness – uitproberen?

Aandacht, hier en nubeginner's mind

Wanneer je wel eens van mindfulness hebt gehoord, dan weet je misschien ook dat mindfulness veel belang hecht aan de ervaring hier en nu. Denk zelf maar eens na hoe dat werkt in je eigen hoofd. Je bent vooral bezig met wat er moet gaan gebeuren, in de nabije of verre toekomst, of met wat er geweest is. Voorbeeld: ‘wat eten we vandaag? Wat moet daarvoor nog gebeuren?’ Of: ‘dat gesprek van gisterenavond zit nog steeds in mijn gedachten. Daar wil ik snel iets mee doen.’ Misschien gaat het bij jou anders, maar de gedachte dat veel om vroeger en later gaat, zul je herkennen, of niet?

Moet het anders?

Het kan niet altijd anders. En soms is het ook wel fijn dat het niet anders hoeft. Want de ervaring leert ons heel veel. Daardoor kunnen we, zonder erbij te hoeven na te denken, bijvoorbeeld lopen of fietsen. Maar vaak missen we ook bepaalde ervaringen die best de moeite waard kunnen zijn. In het geval van mindfulness halen we zoveel mogelijk terug naar wat er hier en nu gebeurt. Zodat we kunnen kiezen. En ervaren – positief of negatief. In de omvang die iets verdient. Zonder meteen op lessen over te gaan, wil je iets proberen?

Een korte oefening

Ga een stuk op weg. Lopen, of fietsen of, zoals in mijn geval als MS-patient Scootmobielen. Hoe ver of hoe lang, dat bepaal je zelf. Richt je aandacht op de ervaring van je zintuigen. We lopen ze even langs:

Wat zie je?

Volg met je ogen tijdens je trip alles wat je ziet. Dingen dichtbij en dingen veraf. Dingen om je heen, Dingen aan jezelf. Bekijk ze, benoem ze, laat ze los. Als je bemerkt dat je, na het zien van iets, meteen iets anders ervan denkt of dat je met een interpretatie van iets bezig bent, dan is het goed dat je dat merkt. Zo werken je gedachten nu eenmaal. Voor nu: ga weer terug met je aandacht naar wat je hier en nu ziet. Doe dit een minuut of vijf.

Wat hoor je?

Luister naar wat je oren horen. Dichtbij, veraf, links, rechts, in jezelf en daarbuiten. Hoor geluiden, benoem ze en laat ze los. Als je bemerkt dat je, na het horen van iets, meteen iets anders ervan denkt of dat je met een interpretatie van iets bezig bent, dan is het goed dat je dat merkt. Zo werken je gedachten nu eenmaal. Voor nu: ga weer terug met je aandacht naar wat je hier en nu hoort. Doe dit een minuut of vijf.

Wat voel je?

Geef je aandacht aan wat je voelt in je beweging. Wat voel je als je loopt? Hoe wikkelen je voeten zich af? Hoe voelt het als je snel beweegt? Hoe voelt het als je langzaam beweegt? Wat voel je als je fietst? Hoe voel je je voeten gaan? Hoe voelen je benen? Hoe voel je de manier waarop je zit? Hoe voelt het als je snel fietst? Hoe voelt het als je langzaam fietst? Als je op een andere manier beweegt, breng dan ook je aandacht naar je gevoel. Zelfs al doet je lijf niet, dan kun je tóch iets voelen. Als je bemerkt dat je, na het voelen van iets, meteen iets anders ervan denkt of dat je met een interpretatie van iets bezig bent, dan is het goed dat je dat merkt. Zo werken je gedachten nu eenmaal. Voor nu: ga weer terug met je aandacht naar wat je hier en nu voelt. Doe dit een minuut of vijf.

Wat ruik je?

Adem in door je neus en geef aandacht aan wat je hier en nu ruikt. Dichtbij, veraf, bij jezelf of in je omgeving. Als je bemerkt dat je, na het ruiken van iets, meteen iets anders ervan denkt of dat je met een interpretatie van iets bezig bent, dan is het goed dat je dat merkt. Zo werken je gedachten nu eenmaal. Voor nu: ga weer terug met je aandacht naar wat je hier en nu ruikt. Doe dit een minuut of vijf.

Wat proef je?

Geef aandacht aan de namaak die je in je mond hebt. Steek je tong uit en proef naar wat je buiten jezelf proeft. Proef dichtbij en veraf, in jezelf en in je omgeving. Als je bemerkt dat je, na het proeven van iets, meteen iets anders ervan denkt of dat je met een interpretatie van iets bezig bent, dan is het goed dat je dat bemerkt. Zo werken je gedachten nu eenmaal. Voor nu: ga weer terug met je aandacht naar wat je hier en nu proeft. Doe dit een minuut of vijf.

Dat was een oefening om hier en nu mindfull te ervaren met je zintuigen.

Ga voor jezelf eens na hoe dat ging:

  • Heb je je aandacht bij je zintuigen kunnen vasthouden?
  • Dwaalde je weleens af?
  • Hoe ervoer je dat?

Ik kan je nog meer vragen stellen, maar ik kan je ook vertellen wat het met mij doet. Want jóuw ervaring is voor jou het wezenlijkst. Mijn ervaring met mindfulness is goed. Voor mij is de belangrijkste ervaring van mindfulness de ervaring zelf. Gewoon, meer aandacht voor me zelf en mijn omgeving in goede én in slechte tijden. In plaats van ze te negeren en ze later driedubbel terug te krijgen. Of ze te vergeten.

Wil je meer mindfulness leren?

Ik bied je online een cursus aan: mindfulnessmetIlja. Zodat jij bepaalt waar en hoe je de 8 lessen van ongeveer 1,5 uur doorloopt. Voor 75 € ontvang je wekelijks een wachtwoord per les en ben ik twee keer per week (een keer ’s morgens en een keer’s avonds telefonisch) en dagelijks via email dagelijks bereikbaar voor je vragen en opmerkingen.

Ik geef je ook les in Meerssen. In overleg maken we daarvoor een goede afspraak. De kosten hiervoor zijn €100.

Gun jezelf het geluk en plezier va mindfulness. Waarom niet?

Pooh

Over iljas

Ilja Aussems is mijn naam. Ik ben specialist in "een goed gesprek met" Ik blog er elke week over, met mijn opleiding als communicatie-wetenschapper en mijn werkervaring als docent / trainer en adviseur bij de hand. Ik begeleid professionals die willen groeien in hun werk en/of privé. Ik ben jouw bruggenbouwer, train en begeleid je bij een goed gesprek met jezelf en met je doelgroep in je werk (klanten / cliënten, leerlingen, collega's, netwerk) en privé (jezelf, je relatie, je gezin).
Dit bericht is geplaatst in aandacht, geluk, mindfulness, MS, plezier met de tags , , . Bookmark de permalink.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.