Ben jij altijd gelukkig? Nare gevoelens kun je niet zo maar weggooien

gelukkig

Hoe graag zouden we dat willen. Altijd alleen maar de mooie dingen ervaren. En dat kunnen we niet. We denken dat ze negeren genoeg is om nare gevoelens weg te doen.

Maar: ze komen stééds weer terug

Want zeg nou zelf: je bent niet de allergelukkigste, opgeruimdste persoon op deze wereld. Diegene die dat wel is, daar wil ik graag geheimen van horen.

Wat mij helpt

Ik ben niet de opgeruimdste persoon van de wereld. Ik ben wel gelukkig. Omdat ik oprecht kan genieten van gelukkige zaken. En omdat ik oprecht een afkeer heb van nare zaken. Die observeer ik, zoals mindfulness me geleerd heeft, allebei. ‘Hoe voelt iets negatiefs, bijvoorbeeld? Waar is mijn adem? Voel ik het in een plek in mijn lijf? Wat denk ik erbij?’

En soms is het goed om de gedachten die een bepaald gevoel me geven te benoemen. Mensen zeggen vaak tegen zichzelf en anderen: “vergeet het” en “laat het niet weten” Soms geef ik aan mezelf en desnoods aan anderen toe dat ik geen goed gevoel heb. Daar worden zij en ikzelf niet slechter van. De aller-opgeruimdste perssoon in deze wereld ben ik niet, maar het geeft me wel de kans om met moeilijke zaken om te gaan en om ervoor te  zorgen dat zaken niet groter worden of steeds terugkeren.

Probeer maar eens voor je zelf.

boedhabrug4-234x300

Over iljas

Ilja Aussems is mijn naam. Ik ben specialist in "een goed gesprek met" Ik blog er elke week over, met mijn opleiding als communicatie-wetenschapper en mijn werkervaring als docent / trainer en adviseur bij de hand. Ik begeleid professionals die willen groeien in hun werk en/of privé. Ik ben jouw bruggenbouwer, train en begeleid je bij een goed gesprek met jezelf en met je doelgroep in je werk (klanten / cliënten, leerlingen, collega's, netwerk) en privé (jezelf, je relatie, je gezin).
Dit bericht is geplaatst in mindfulness met de tags , , . Bookmark de permalink.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.