Neem jij de trap?

 

 

 

 

 

 

Of neem je áltijd de lift? En woon je in een bungalow? Flauw, de meesten van ons nemen vaker de trap op een dag. Zelfs ik, ik heb secundair-progressieve MS. Trappen lopen gaat niet zo goed. Maar ik loop zo’n tien keer per dag een trap op en af. Noem de manier waarop ik dat doe een typisch geval van ‘ieder nadeel heeft zijn voordeel’. Ik heb evenwichtstoornis dus ik loop met balans over de trap en houd me met één hand vast aan een leuning. Het was geen leuke conclusie, want ik hoopte voordat ik de diagnose MS kreeg ooit weer over trappen te kunnen rennen.

Ren jij over de trap?

Zodat je al boven bent voordat je het gemerkt hebt? Want ja, je hebt haast. Of je hebt stress. Weet je ook nog hóe je van beneden naar boven of andersom bent gekomen? Maakt dat wat uit? Misschien. Ik vertelde je dat er wat mij betreft een ‘voordeel’ zit in de aandachtige manier waarop ik de trap moet nemen. En weet je wat?

Dat kun jij ook!

Met je aandacht hier en nu bij het trappen  lopen kan ervoor zorgen dat je maar met één ding bezig hoeft te zijn, met trappen lopen. En niet met herinneringen, plannen, dromen, fantasieën. Het geeft je de gelegenheid om met een alledaagse handeling mindful bezig te zijn. Meer oefeningen, zeven in totaal, vind je hier.

Het voordeel van aandachtig trappen lopen?

Maak je niet druk, heb geen stress. Als mijn zoon haast heeft, bonkt hij met veel lawaai over de trap. Hij is echt niet sneller op zijn bestemming. Zelfs áls je de trap op- en afgaat als ik, met aandacht, dan kun je redelijk snel van A naar B komen.

En weet je wat?

Misschien begeef je je met de  de aandacht waarmee je de trap beloopt wel op weg naar de ‘stairway to heaven’. 

Over iljas

Ilja Aussems is mijn naam. Ik ben specialist in "een goed gesprek met" Ik blog er elke week over, met mijn opleiding als communicatie-wetenschapper en mijn werkervaring als docent / trainer en adviseur bij de hand. Ik begeleid professionals die willen groeien in hun werk en/of privé. Ik ben jouw bruggenbouwer, train en begeleid je bij een goed gesprek met jezelf en met je doelgroep in je werk (klanten / cliënten, leerlingen, collega's, netwerk) en privé (jezelf, je relatie, je gezin).
Dit bericht is geplaatst in aandacht, balans, mindfulness, MS met de tags , , , . Bookmark de permalink.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.