Over gezonde en én lekkere voeding (2)

Zoals ik je in de vorige blog al liet weten, heeft voeding, denk ik, positief voor me gewerkt. Ook na de diagnose houd ik me aan mijn eigen voedingsvoorschriften.

Een green smoothie voor ontbijt

Heerlijk, vers geperst sinaasappelsap, spinazie, blauwe bessen en frambozen (o.i.d.) in de blender mixen. Dat vult genoeg én ik vind het lekker. Dat is mijn ontbijt. Daarna volgt koffie of cappuccino met chocolade, ook al lekker.smoothie

Ik eet bijna geen brood omdat ik tarwe-intolerant ben en omdat ik het ook niet zo onmisbaar vind.

Voor de rest wat de pot schaft

Ik maak en eet bijzondere dingen, maar geen moeilijk verkrijgbare dingen. Niet teveel zaken als himalaya-zout, palmsuiker… Ik woon in het zuiden. Ik koop producten vooral in de supermarkt. Alleen vier vis ga ik wel eens naar de visboer of de markt. ’s Avonds eten we ‘gewoon’, geen samengestelde producten (of we moeten het zelf al hebben gedaan) en ik eet geen vlees. Soms eet ik vlees van vee dat voor de slachting gegraasd heeft. Zo smaken dingen wel beter. De diepvries biedt veel mogelijkheden.

palmsuiker

Ik lunch met de overgebleven resten van de dag ervoor

Omdat we veel thuis zijn (we zijn allebei zelfstandig ondernemer en ik werk niet zo veel meer), lunchen we meestal met de overblijfselen van de dag ervoor. Dat scheelt alweer brood. En we drinken door de week alcoholvrij en water. Let op, het is allemaal geen straf, het is gewoon gemoeten. Mindfulness heeft me geleerd om met aandacht te eten en drinken. En wat ik niet zo geweldig vind, hoef ik niet.

Kortom, normaal eten en drinken, veel fruit, veel drinken, geen vlees en geen samengestelde producten, dat helpt mij om MS binnen de perken te houden.

 

ms

 

Over iljas

Ilja Aussems is mijn naam. Ik ben specialist in "een goed gesprek met" Ik blog er elke week over, met mijn opleiding als communicatie-wetenschapper en mijn werkervaring als docent / trainer en adviseur bij de hand. Ik begeleid professionals die willen groeien in hun werk en/of privé. Ik ben jouw bruggenbouwer, train en begeleid je bij een goed gesprek met jezelf en met je doelgroep in je werk (klanten / cliënten, leerlingen, collega's, netwerk) en privé (jezelf, je relatie, je gezin).
Dit bericht is geplaatst in aandacht, mindfulness, MS met de tags , , . Bookmark de permalink.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.