Serious game met studenten

Van kinderspel naar grote mensenbezigheidFloodwise

Vorige week zaterdag begeleidden wij een ‘serious game’ met studenten bestuurskunde van de Tilburg University.  De ‘game’ is ontwikkeld  door Play-Time  en Hastijns voor het project Floodwise. De deelnemers verplaatsten zich in de problematiek van grensoverschrijdend waterbeleid. De opdracht was om te onderhandelen over de samenwerking tussen twee landen die problemen hebben met de gedeelde rivier.

Tilburg University

De studenten waren enthousiast

Het was een spel, ja. Een kaartspel. Maar dit spel is heel serieus. Het gaat om dat wat er beleidsmatig heel vaak voor komt. Samenwerking en communicatie met anderen. Voor Floodwise is het spel gespeeld door deelnemers uit verschillende landen. Met verschillende achtergronden en culturen. Hoe werk je dan samen? En hoe werken landen samen als ze  het water al aan de voeten voelen, maar wel allebei eigen belangen nastreven? En wat betekent dat voor de communicatie over andere onderdelen tussen de buurlanden? Toegegeven, het is een spel. Twee groepen van 20 personen speelden het spel afzonderlijk van elkaar en kwamen met totaal verschillende oplossingen. Ook in een geval als dit bestaat de waarheid niet. Maar een ‘serious game’ maakt het wel waardevol om over een dergelijke situatie na te denken. Geen kinderspel, dus. Een spel als dit maakt het mogelijk om spelenderwijs met serieuze problemen bezig te zijn. Het visuele aspect is belangrijk daarbij. En de fantasie. Niet alleen voor de oplossingen, maar ook voor de situatie.

Play-Time werkt regelmatig met ‘serious games’, omdat we zien dat ze een goed en aantrekkelijk middel zijn om ‘serious’ een situatie te analyseren en er oplossingen voor te bedenken.

Bug

Over iljas

Ilja Aussems is mijn naam. Ik ben specialist in "een goed gesprek met" Ik blog er elke week over, met mijn opleiding als communicatie-wetenschapper en mijn werkervaring als docent / trainer en adviseur bij de hand. Ik begeleid professionals die willen groeien in hun werk en/of privé. Ik ben jouw bruggenbouwer, train en begeleid je bij een goed gesprek met jezelf en met je doelgroep in je werk (klanten / cliënten, leerlingen, collega's, netwerk) en privé (jezelf, je relatie, je gezin).
Dit bericht is geplaatst in jongerencommunicatie. Bookmark de permalink.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.