Slimmer door Social Media? – links en rechts werken samen

Zou dat echt zo zijn? Maakt frequent en goed gebruik van social media een mens slimmer?

Ik ging daar voetstoots van uit en wilde er een blog aan wijden. Maar met een wetenschappelijke opleiding in mijn rugzak zou ik dat hier niet verkondigen zonder reproduceerbare gegevens. Dus ik besloot om in ieder geval het internet af te zoeken naar bewijzen. Het zal aan mij liggen, maar ik vond ze niet. Het internet staat vol met gouden tips over hoe je social media slim kunt gebruiken bij werk en leren. Sites adviseren over slimme inzet van social media voor marketingdoeleinden. Ga zo even door. Een paar  tips:

Wat ik heb gevonden zegt echter niets over waarom je social media zou moeten of willen gebruiken. Dus, gaan zaken er sneller door? Maakt gebruik ervan je slimmer of op zijn minst beter toegepast op deze snelle, wereldwijde tijd?

Ik kon er niets over vinden. Weet jij er wel meer van? Ik hoor of lees het graag! Wat ik wel vermoed, is dat je slim moet zijn om nieuwe social media te bedenken en te ontwikkelen. Denk aan grootheden als Facebook, Twitter, Apple-producten. Of om slim met social media om te gaan. In ieder geval is er inmiddels de gedachte gemeengoed dat slim en juist gebruik van het brein, met de toegenomen complexiteit van de maatschappij (standaardisering wordt steeds minder geaccepteerd, er is steeds meer behoefte aan kennis die niet uit formele systemen komt).

Die dus ergens anders, toevallig, gevonden moet worden. Met een mooi woord noemen we dat: serendipiteit.

Wat social media in ieder geval bieden is de kans om kennis, contacten, vaardigheden maximaal beschikbaar te stellen. En, je kunt je afvragen of dat wat we gewend zijn te doen, lebberen in de poel van kennisvermeerdering, dan ook het enige is dat telt voor succes! Lees ook een keer de blog van Stan Lenssen (Say E-Business) die daarover gaat.

Wat wel telt is dat je door zoveel mogelijk van je beschikbare kennis, contacten, vaardigheden, maximaal beschikbaar te stellen,  de kans op ‘toevallige’ ontmoetingen verhoogt. En dit is misschien wel even belangrijk als slimmer zijn door social media. We willen niet verteld krijgen wat we nodig hebben of wat we moeten doen (management). We willen het zelf bewust, maar meer en meer onbewust ontdekken en leren.

En misschien is dat een belangrijk gevolg van social media: waar we zo lang bezig waren om ons vooral in representatieve kenmis te verdiepen (dat zit in de rechterhersenhelft) wordt nu een stevig beroep gedaan op onze andere zoals creativiteit (dat zit in de rechterhersenhelft. Lees voor de inspiratie daarom ook: ‘Een compleet nieuw brein’ van Daniel H. Pink

Ik ben er overigens van overtuigd dat de linkerhersenhelft nodig meer aandacht verdient, maar dat samenwerking tussen de twee nog beter is. Combineer wat je weet met wat andere vaardigheden die in de ontwikkeling en het gebruik van social media ruim voorhanden zijn. Voor nog meer inspiratie verwijs ik naar Creativiteit Hoe? Zo! van Igor Byttebier en Lenig Denken van Rineke Rust c.s.

Zou het dat zijn? Niet zo zeer slimmer, maar vooral completer, links en rechts samen? En, hoe maken we daar meer werk van in de maatschappij – school, werk, opvoeding – dan alleen met social media? Heb jij een idee?

Over iljas

Ilja Aussems is mijn naam. Ik ben specialist in "een goed gesprek met" Ik blog er elke week over, met mijn opleiding als communicatie-wetenschapper en mijn werkervaring als docent / trainer en adviseur bij de hand. Ik begeleid professionals die willen groeien in hun werk en/of privé. Ik ben jouw bruggenbouwer, train en begeleid je bij een goed gesprek met jezelf en met je doelgroep in je werk (klanten / cliënten, leerlingen, collega's, netwerk) en privé (jezelf, je relatie, je gezin).
Dit bericht is geplaatst in jongerencommunicatie. Bookmark de permalink.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.