Vertrouwen – en hoe je social media gebruikt voor marketing en voorbereiding

Ik wil graag met je delen over een ervaring die ik pas had

Pas geleden had ik een zakelijk telefoontje met een professional. We wilden nog even doorpraten en elkaar ontmoeten, maar we wonen en werken ver uit elkaar. Hoe moet dat dan? Dan maar niet? Of via e-mail? Eigenlijk wil ik iemand, die ik nog niet heb ontmoet, in de ogen kijken. Uiteindelijk hebben we een skype-afspraak gemaakt. Het is niet zo compleet als samen een kop koffie drinken, maar met een goede webcam en goed geluid komt het een eind. Ik laat je wetyen of het werkt.

Dat laat me denken aan #vroeger (zoals Twitteraars gisteren tweetten). In mijn jeugd hadden sommige mensen telefoon, met zo’n draaischijf. Vaak in de gang, want daar was het rustig, hoefden niet iedereen doodstil te zijn. Een telefoon stond altijd op een vaste plaats, aan een stekker aan de muur gekoppeld, met een hoorn met een draaiend snoer aan het toestel vast. Ik zei net dat sommigen mensen een telefoon hadden en anderen niet. Mijn oom en tante hadden geen telefoon. Mijn oma, om de hoek, wel. Als er iemand daar voor mijn oom belde, dan moest mijn oma of iemand anders het op een holletje zetten om tegen mijn oom of tante te vertellen dat er iemand aan de telefoon was.

Er is, in zo’n  40 jaar, veel veranderd, dus. We kunnen verschillende dingen met die veranderingen doen. Bijvoorbeeld ze negeren, of ze juist inzetten. Ik weet dat het niet menselijk is om verandering te willen of te omarmen, maar soms is het niet gek. Ik ben vaak wel te vinden voor veranderingen. Zo ook voor de veranderingen die social media me brengen. 

Wat zijn social media?

Dit is wat Wikipedia er onder meer  over zegt. Kaplan en Haenlein definiëren sociale media als “een groep internetapplicaties die gebruikmaken van de ideologie en de technologie van Web 2.0 en de creatieve uitwisseling van User Generated Content”.]Onder de noemer sociale media worden onder andere weblogsfora, sociale netwerken als HyvesFacebook en LinkedIn en diensten als Twitter geschaard. Hoofdkenmerken van social media zijn interactie en dialoog tussen de gebruikers onderling.

Ik leg je uit hoe ik ermee omga als marketing- en voorbereidingsinstrumenten voor een goed gesprek.

Maar er zijn ook andere middelen voor marketing en voorbereiding van een goed gesprek

Je leest het goed: ik zeg marketing en voorbereiding, en niet het goede gesprek zelf, tenzij het niet anders kan. De titel van dit blog begint met : vertrouwen. Sommige gesprekken moet je echt in vertrouwen voeren. Dat levert veel meer op. Ik gebruik digitale media wel om ontvangers vooraf te informeren. Hoe? Nou, hier volgt een aantal middelen:

    • Blogs (of weblogs) via wordpress. Lees de blogs die ik als extern vertrouwenspersoon schrijf op: persoon in vertrouwen. En ik blog hier. Ik hoop dat je het leuk of waardevol vindt om dit te lezen.  Ik vind het vooral waardevol om te bloggen, om anderen te laten delen in wat ik doe en meemaak. En om je daarin te laen delen, gebruik ik ook andere middelen.
    • Onze website – www.play-time.nl. Strikt genomen zijn websites geen  social media. Wij hadden tot voor kort mooie een website die heel veel informatie gaf over wat wij doen en kunnen. We hebben er, met het 5-jarige bestaan van Play-Time – voor gekozen om  een nieuwe website te ontwikkelen. Deze werkt al meer als een sociaal medium. Interactie en dialoog hebben er bijvoorbeeld een vaste plek (getuige dit blog). Lezers en bezoekers (ja, ook jij!) kunnen er hun inbreng achterlaten. Riet de Wit  van ‘Nieuwe Klanten via je website’ heeft de basis voor de sites gelegd en kan je veel meer vertellen over marketingkracht van de website. Vind je onze site mooi en wil je er meer van weten? Reageer maar!
    • Ik kwam laatst een connectie van een LinkedIn-group tegen op een heel andere fysieke locatie dan verwacht. Dat voelt alsof je elkaar kent, terwijl je elkaar een hand moet geven, ter introductie. LinkedIn is een goed middel als een soort cv. Via LinkedIn kun je makkelijk actuele, persoonlijke ontwikkelingen publiceren. Ik publiceer er vaak blogs, en bijvoorbeeld het feit dat ik in januari met een nieuwe training Mindfulness start. De marketingkracht zit hem vooral in de sociale functie van de LinkedIn-groepen. Als specialistengroep ben je aan elkaar gelieerd. Dat maakt je netwerk een stuk groter en toegankelijker.

  • Facebook lijkt wat laagdrempeliger. Er zijn Facebookers die vooral hun privé-ziel en -zaligheid op internet gooien. Ik gebruik Facebook vooral als zakelijk medium. Ook daar publiceer ik regelmatig blogs.
  • Twitter bezoek ik regelmatig. Ik volg er mensen die ik zakelijk interessant vindt. Vaak is dat ook de rede3n waarom ze mij volgen. Daarnaast bezoek ik de #-lijsten die mij interesseren en waarmee ik het meest verbonden voel.
  • En verder…zijn er nog veel meer mogelijkheden om social media in te zetten als marketinginstrument.
De marketingkracht van social media is overigens vaak niet meteen om te zetten in harde feiten. Een netwerk is handig, maar niet  heel hard. Het is wél waardevol, daarvan ben ik overtuigd!

Hoe zit het met de marketingkracht van social media voor een goed gesprek?

Die is er zeker! Vooral als het neerkomt op de manier waarop klanten besluiten in zee te gaan met de aanbieder. Er is echter één voorwaarde: Een goed gesprek moet vooral in vertrouwen plaatsvinden. En dan heb ik het vooral over een gesprek waarbij de gesprekspartners elkaar in de ogen willen kijken, fysieke ontmoetingen willen hebben. In die zin is het Skype-gesprtek dat ik binnenkort voer zoals hierboven aangegeven, best spannend. Ik gaf ook aan dat ik vertrouwenspersoon ben. Sommige gesprekken moeten 1 op 1 plaatsvinden! Als ik optreed als vertrouwenspersoon dan zegt de naam van de rol die ik dan heb wat mij betreft genoeg. Iemand die mij consulteert vertrouwt mij en daar torn ik niet aan door bijvoorbeeld hun wel en wee te delen met anderen.

Social media zijn goed als marketinginstrument en als voorbereiding voor een goed gesprek, met alle partijen die zichzelf terugvinden op deze site.

Ik laat je weten hoe mijn Skype-overleg, zoals hierboven aangegeven bevalt. Ik laat je weten of het past in het verhaal dat ik je met dit blog heb verteld. Tot gauw!

Over iljas

Ilja Aussems is mijn naam. Ik ben specialist in "een goed gesprek met" Ik blog er elke week over, met mijn opleiding als communicatie-wetenschapper en mijn werkervaring als docent / trainer en adviseur bij de hand. Ik begeleid professionals die willen groeien in hun werk en/of privé. Ik ben jouw bruggenbouwer, train en begeleid je bij een goed gesprek met jezelf en met je doelgroep in je werk (klanten / cliënten, leerlingen, collega's, netwerk) en privé (jezelf, je relatie, je gezin).
Dit bericht is geplaatst in jongerencommunicatie met de tags . Bookmark de permalink.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.