Waarom zou je starten met een communicatieplan én een marketingplan?

 

 

Gisteren liet ik je weten over de quick scan communicatie- en marketingplan. Weet je er nog niet veel van? Lees wat ik erover geschreven heb of neem contact met me op.Het is heel logisch dat je jezelf de vraag stelt over marketing én communicatie. Je wilt snel als ZZP-er starten en je moet zóveel doen om dat voor elkaar te krijgen! En dan lees je van mij dat een communicatie- en marketingplan voor je eigen bedrijf belangrijk en onmisbaar zijn. En dan niet eens óf-óf, maar én! Dat je een ondernemingsplan moet opmaken, dat is begrijpelijk. Daar vraagt de Kamer van Koophandel om. Zij willen daar graag weten waarom en waarmee je een bedrijf start. Een ondernemingsplan helpt jezelf ook! Het helpt je om duidelijkheid te scheppen, ook voor jezelf, over het doel dat je met je nieuwe onderneming hebt.

Wat betekent dat voor de bekendheid en de omzet van je onderneming?

Met een marketing- en naar aanleiding daarvan communicatieplan maak je ook dát voor jezelf duidelijk. Want, over doelen gesproken: met je nieuwe bestaan als ZZP-er wil je toch vooral voldoende inkomsten verdienen? En nu mijn antwoord op de vraag: waarom én – én? Marketing en communicatie liggen in elkaars verlengde. Ze zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Marketing gaat over de verkoopbaarheid van je product of dienst. Communicatie gaat over de manier waarop je dat product of dienst voor je doelgroep wilt presenteren.

Met andere woorden: In je marketingplan werk je de doelstellingen van je ondernemingsplan verder uit. Er staat bovendien in hoe de omzet van een bepaalde productgroep omhoog moet, met welke producten/diensten, en welke doelgroepen bereikt moeten worden. Een communicatieplan gaat over hoe je ervoor zorgt dat de doelgroep het product of de dienst gaat kopen. Beide plannen staan open voor de dynamiek van ontwikkelingen in de omgeving. Dat betekent dat het best kan voorkomen dat je een plan geregeld aanpast.

Branding, wat is dat?  

Branding betekent dat je een merk kiest, maar vooral, een merk neerzet. Met personal branding zet je jezelf als merk neer.  En dat moet sterk zijn! Je presenteert jezelf als merk aan anderen, waarbij je positieve beelden en associaties oproept. Je gebruikt je persoonlijkheid, kennis en ervaring om je te onderscheiden van anderen. Je laat je werkgever en je klanten zien wie je bent en waar je voor staat.

Als je weet hoe je in elkaar steekt en wat je sterke kanten zijn, dan voer je dit door in je communicatie, in wat je zegt en wat je doet. Je gaat, heel simpel, keuzes maken. Je cultiveert wie je bent met als doel jezelf als ZZP-er zo succesvol mogelijk te maken – wat ‘succes’ voor jou dan ook mag betekenen. Neem hiervoor de tijd. Je bent niet van de ene op de andere dag een sterk merk.

Corporate branding is het inzetten van je bedrijfsnaam als merk in al je communicatie.

Om wat ik hierboven heb geschetst, doe je er goed om als startende ZZP-er aandacht te geven aan marketing én communicatie. Ik help je er graag mee op weg!

 

 


[1] Als je wilt weten wat ik bedoel, kun je ‘Made to stick’ of in Nederlands vertaald ‘De plakfactor’ van Dan en Chip Heath lezen.

 

Over iljas

Ilja Aussems is mijn naam. Ik ben specialist in "een goed gesprek met" Ik blog er elke week over, met mijn opleiding als communicatie-wetenschapper en mijn werkervaring als docent / trainer en adviseur bij de hand. Ik begeleid professionals die willen groeien in hun werk en/of privé. Ik ben jouw bruggenbouwer, train en begeleid je bij een goed gesprek met jezelf en met je doelgroep in je werk (klanten / cliënten, leerlingen, collega's, netwerk) en privé (jezelf, je relatie, je gezin).
Dit bericht is geplaatst in communicatie met de tags . Bookmark de permalink.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.