Wat een academie voor ambtenaren met effectiviteit van de overheid doet

Na een doorwaakte nacht in de bed and breakfast Van der Hoeve in Boskoop (lees dit als een slechte recensie), hadden we er een waardevolle dag over politiek-bestuurlijke sensitiviteit met ambtenaren van ‘Werken in het Groene Hart’.
 

Wat verwachten burgers van de overheid?

Het imago van de overheid is niet altijd even goed. ‘Ambtenaren hebben de krant al gelezen op hun werk, met de benen op tafel. Nee, dan een andere baan.’ En dat terwijl we er allemaal mee te maken hebben, positief of negatief. Met de ambtelijke organisatie, bijvoorbeeld de burgerlijke stand. Met het kabinet, wethouders, de burgemeester, de raad, kamers. Ik weet zeker dat ik partijen niet heb genoemd die tot de overheid behoren en die voor álle burgers belangrijk zijn. Als burger verwacht je dat je belastinggeld niet te hoog is en dat het goed wordt besteed. Je verwacht dat je, als je aan een overheidsloket aanklopt, goed wordt geholpen. Je verwacht dat zaken die jou aangaan en waar de overheid een rol heeft, goed worden behandeld. En natuurlijk gaat er weleens iets anders dan hoe jij het verwacht, maar zo zou je het wél willen.

Waar lopen mensen, die bij de overheid werken, tegen aan?

Ik ga ben ervan overtuigd dat de meeste ambtenaren vreselijk hun best doen om hun taak naar behoren uit te voeren. Natuurlijk worden er fouten gemaakt en natuurlijk gaat er weleens wat anders dan jij had verwacht, maar de wil van de ambtenaar om de burgers te dienen is er wél. Niet alleen die ene burger, die toevallig een goede vriend of een zus is van één van de bestuurders, maar iedereen. Mensen die bij de overheid werken, hebben, hoe dan ook, veel werk te doen. Denk aan: werkplanning, kennis van bijvoorbeeld communicatie, van de verschillende burgerdoelgroepen met wie ze te maken hebben, van dienstverlening door de overheid.

Wat kan scholing van ambtenaren voor hun functioneren betekenen?

Soms kan het helpen om ambtenaren, die er zijn voor iedereen, bij te scholen. Het kan hen helpen om de spreekwoordelijke benen van tafel te nemen en, samen met hun bestuurders, die dienende rol naar álle burgers uit te voeren. De meeste ambtenaren doen het werk waarvoor ze zijn opgeleid en waarin ze deskundig zijn. Ze kunnen die rol voor burgers vervullen en ook de bestuurder kan op die manier van hun diensten gebruik maken. In Boskoop verzorgden we de workshop politiek-bestuurlijke sensitiviteit, omdat beide partijen, bestuurders én ambtenaren, wel varen bij een goede, ‘gevoelige’ samenwerking. Ook de burgers. Ambtenaren zijn vaak langer aan een overheidsorganisatie verbonden, langer dan bestuurders die vier jaar hebben om weer te strijden voor verkiezing.

Wat merkt de burger daarvan?

De burger merkt ervan dat ambtenaren en bestuurders zodanig samenwerken dat ze doen wat de politicus heeft beloofd. Zo werkt democratie. Een politicus die de meeste stemmen heeft gekregen tijdens de verkiezingen, heeft die gekregen omdat de burger gelooft in de beloften. Ten minste, zo zou het moeten en kunnen zijn. En dat maakt scholing, maar ook waardering voor ambtenaren zo belangrijk.

Hier lees je meer over de trainen die Play-Time biedt op het terrein van bestuur en beleid.

Over iljas

Ilja Aussems is mijn naam. Ik ben specialist in "een goed gesprek met" Ik blog er elke week over, met mijn opleiding als communicatie-wetenschapper en mijn werkervaring als docent / trainer en adviseur bij de hand. Ik begeleid professionals die willen groeien in hun werk en/of privé. Ik ben jouw bruggenbouwer, train en begeleid je bij een goed gesprek met jezelf en met je doelgroep in je werk (klanten / cliënten, leerlingen, collega's, netwerk) en privé (jezelf, je relatie, je gezin).
Dit bericht is geplaatst in plezier met de tags . Bookmark de permalink.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.