Wil jij als startende ZZP-er je klanten bereiken? – met de Quick Scan

Waarom zou je als startende ZZP-er al meteen aandacht besteden aan communicatie en marketing? Je doet het toch gewoon met de schat aan vakkennis en ervaring die je hebt?

Dat zal vaak jouw eerste gedachte zijn. En dan hangt er ook nog een (bescheiden) prijskaartje aan terwijl je misschien nog geen cent hebt verdiend! De belangrijkste reden om meteen als starter voorrang te geven aan een communicatie- en marketingplan is, dat het je ondernemingsplan verdiept. Je weet dat van je wordt verwacht dat je een ondernemingsplan maakt voor je nieuwe bedrijf. Dat helpt je om bij je nieuwe start alles op een rijtje te zetten. Wanneer je dat doet volgens een standaardplaatje dat je op zoveel plaatsen tegenkomt, dan merk je dat er aandacht is hoe jij je potentiële klanten ziet. Want het is toch handig om te weten waar je je voor geld vandaan kunt halen, niet? In een Quick Scan Communicatie- en Marketingplan doen we daar nog een schepje bovenopBehalve dat je wilt weten aan wie je je geld kunt verdienen, ga je kijken waarom die potentiële klanten jouw product willen kopen en hoe je hun interesse verder kunt wekken.

Hoe we dat doen?

We – ja, jij en ik – starten met een goed gesprek. Je gaat ‘sparren’ – en gebruikmaken van een goed gesprek met een communicatie- en marketingexpert. In ons gesprek besteden we aandacht aan alle facetten die van belang zijn voor jou als startende ondernemer, bijvoorbeeld:

 

  1. Wie behoren tot je doelgroep?
  2. Waarin zijn ze geïnteresseerd?
  3. Hoe is hun leven (denk aan leeftijd, woonsituatie, en dergelijke, maar ook aan arbeidsinstelling)? Waarom?
  4. Hoe ‘digitaal’ zijn ze?
  5. …?

En zo nog veel meer. Houd er maar rekening mee dat een goed gesprek over communicatie en marketing bij beide partijen veel stof en vragen kan doen opwaaien. Jij bent de inhoudsdeskundige en tegenover je zit een communicatie- en marketingdeskundige. Na het gesprek werk ik een gedegen communicatie- en marketingplan uit. Op basis van het gesprek doe ik kort research, naar jouw ‘plakfactor[1]’ als kersverse ZZP-er.

 

Kun jij, als ik je ’s nachts wakker maak, in één zin je bedrijfsdoel neerzetten?

Ik weet dat dat onmogelijk lijkt. Toch help ik je met het formuleren van een sterke, korte, krachtige boodschap waarmee je je doelgroep én jezelf overtuigt voor jouw product of dienst. Je boodschap spreekt uit dat je je doelgroep biedt, wat hij of zij wil. Je doelgroep gaat mee in jouw boodschap, voelt zich positief aangesproken. Na het gesprek geef je mij een week om een mooi, duidelijk en bondig communicatie- en marketing plan waarmee je meteen aan de slag kunt.



[1] Als je wilt weten wat ik bedoel, kun je ‘Made to stick’ of in Nederlands vertaald ‘De plakfactor’ van Dan en Chip Heath lezen.

 

Over iljas

Ilja Aussems is mijn naam. Ik ben specialist in "een goed gesprek met" Ik blog er elke week over, met mijn opleiding als communicatie-wetenschapper en mijn werkervaring als docent / trainer en adviseur bij de hand. Ik begeleid professionals die willen groeien in hun werk en/of privé. Ik ben jouw bruggenbouwer, train en begeleid je bij een goed gesprek met jezelf en met je doelgroep in je werk (klanten / cliënten, leerlingen, collega's, netwerk) en privé (jezelf, je relatie, je gezin).
Dit bericht is geplaatst in communicatie met de tags . Bookmark de permalink.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.